Stereosystemfel

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Stereosystemfel

Inläggav Almen » 2018-04-13 08:17

jonasp skrev:
E skrev:Det låter som att Toole inte tror att man med den bästa stereosystemfelskompensation i det bästa av rum kan lura en lyssnare att tro att ljudet kommer från en tänkt centerhögtalare? (Fast det kanske beror på vad man menar med "konventionell tvåkanalsstereo".)

Mvh E*


Toole är mycket kritisk till fantomcenter, och han hänvisar bland annat till studier som visar att taluppfattbarheten blir mycket sämre med fantomcenter än med riktig center.

Jo, men det är ju HiFi vi är intresserade av, inte taluppfattbarhet. Alla som har lyssnat på en god AB-inspelning i en god anläggning vet hur långt man kan komma.

Självklart blir taluppfattbarheten i ett Toole-rum bättre med en monohögtalare än med en stereouppställning, precis som inspelningsrumsuppfattbarheten blir bättre med stereohögtalare i ett rum optimerat för det (lägre reflexer från lyssningssektorn, invinklade högtalare, etc.).
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Stereosystemfel

Inläggav E » 2018-04-13 08:31

Toole kanske inte har varit i Källaren. 8)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Stereosystemfel

Inläggav jonasp » 2018-04-13 09:06

Almen skrev:
jonasp skrev:
E skrev:Det låter som att Toole inte tror att man med den bästa stereosystemfelskompensation i det bästa av rum kan lura en lyssnare att tro att ljudet kommer från en tänkt centerhögtalare? (Fast det kanske beror på vad man menar med "konventionell tvåkanalsstereo".)

Mvh E*


Toole är mycket kritisk till fantomcenter, och han hänvisar bland annat till studier som visar att taluppfattbarheten blir mycket sämre med fantomcenter än med riktig center.

Jo, men det är ju HiFi vi är intresserade av, inte taluppfattbarhet. Alla som har lyssnat på en god AB-inspelning i en god anläggning vet hur långt man kan komma.

Självklart blir taluppfattbarheten i ett Toole-rum bättre med en monohögtalare än med en stereouppställning, precis som inspelningsrumsuppfattbarheten blir bättre med stereohögtalare i ett rum optimerat för det (lägre reflexer från lyssningssektorn, invinklade högtalare, etc.).


Ja, jag håller absolut inte med Toole om allt. Men visst är taluppfattbarhet viktig. Man vill ju höra vad som sägs när man tittar på film, eller höra vad sångaren sjunger när man spelar ett fonogram. Problemet är i mitt tycke snarare att det dras lite för stora växlar på de studierna, och att resultaten kanske inte riktigt går att överföra. (Med andra ord: vi är överens i denna fråga, Almen)

Min egen anläggning har ingen center. Tydligheten på fantomprojektionen är det sannerligen inget fel på. Jag har däremot inte gjort seriösa A/B-jämförelser med fantomcenter vs riktigt center än. Men när tid ges... :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Stereosystemfel

Inläggav jonasp » 2018-04-13 10:04

Nåja. Jag hoppas jag får tillfälle att sitta ner med Ingvar och prata stereosystemfelskompensation en dag, över en kopp kaffe eller annan lämplig dricka. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Stereosystemfel

Inläggav Morello » 2018-04-13 10:29

Snacka om "BBC-dip" :mrgreen:

Bild
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Stereosystemfel

Inläggav jonasp » 2018-04-13 10:30

Vad är det där, Bowers & Wilkins senaste modell? (*duckar*)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Stereosystemfel

Inläggav Morello » 2018-04-13 10:32

jonasp skrev:Vad är det där, Bowers & Wilkins senaste modell? (*duckar*)


Nix.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Stereosystemfel

Inläggav UrSv » 2018-04-13 10:35

Det ser ut om om den skulle kunna kännas lite bastung.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Stereosystemfel

Inläggav E » 2018-04-13 14:22

jonasp skrev:Nåja. Jag hoppas jag får tillfälle att sitta ner med Ingvar och prata stereosystemfelskompensation en dag, över en kopp kaffe eller annan lämplig dricka. :)

Kom ihåg att det finns många stereosystemfelskompensationskomponenter som behöver vägas samman, och att det kan bli svårt att säga efter för många BT.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Stereosystemfel

Inläggav JM » 2018-04-13 14:34

E skrev:
jonasp skrev:Nåja. Jag hoppas jag får tillfälle att sitta ner med Ingvar och prata stereosystemfelskompensation en dag, över en kopp kaffe eller annan lämplig dricka. :)

Kom ihåg att det finns många stereosystemfelskompensationskomponenter som behöver vägas samman, och att det kan bli svårt att säga efter för många BT.

Mvh E*

Vilka andra stereosystemfel än fantomcenterartefakten tänker du på?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Stereosystemfel

Inläggav Morello » 2018-04-13 15:51

E skrev:
jonasp skrev:Nåja. Jag hoppas jag får tillfälle att sitta ner med Ingvar och prata stereosystemfelskompensation en dag, över en kopp kaffe eller annan lämplig dricka. :)

Kom ihåg att det finns många stereosystemfelskompensationskomponenter som behöver vägas samman, och att det kan bli svårt att säga efter för många BT.

Mvh E*


Vem i hela friden sitter och hinkar BT kl 14:22 en helt vanlig fredag?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Stereosystemfel

Inläggav E » 2018-04-13 15:53

Är det en helt vanlig fredag? Fan det låter ju pyramidalt olämpligt!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Stereosystemfel

Inläggav jonasp » 2018-04-13 16:00

Morello skrev:
E skrev:
jonasp skrev:Nåja. Jag hoppas jag får tillfälle att sitta ner med Ingvar och prata stereosystemfelskompensation en dag, över en kopp kaffe eller annan lämplig dricka. :)

Kom ihåg att det finns många stereosystemfelskompensationskomponenter som behöver vägas samman, och att det kan bli svårt att säga efter för många BT.

Mvh E*


Vem i hela friden sitter och hinkar BT kl 14:22 en helt vanlig fredag?


Det är ju fredagen den trettonde. Men... BT?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Stereosystemfel

Inläggav bomellberg » 2018-04-13 16:04

Gissning, Bombay - Tonic?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Stereosystemfel

Inläggav E » 2018-04-13 16:05

Bara ett tips på "annan lämplig dricka" vid IÖ-samtal. BT är en delmängd av GT.

Men låt oss inte besudla Teknikforum med mer trams nu.

Mvh E*


PS. bomellberg gissar bra
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Stereosystemfel

Inläggav Morello » 2018-04-13 16:19

bomellberg skrev:Gissning, Bombay - Tonic?


Ganz genau!

JT är en Jumbo tonic.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Stereosystemfel

Inläggav Nattlorden » 2018-04-13 17:05

Morello skrev:
bomellberg skrev:Gissning, Bombay - Tonic?


Ganz genau!

JT är en Jumbo tonic.


Nej, JT är Jensen's -Tonic !!

Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

oivavoi
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 2017-05-01

Re: Stereosystemfel

Inläggav oivavoi » 2018-04-13 18:38

Jag blev lite nyfiken på hur detta med stereosystemfel fungerar. Sitter på kontoret i kväll, där jag har aktiva högtalare från AVI. Enligt Toole blir det mer "stereosystemfel" (tycker det begreppet är lite oklart egentligen) om man har mycket direktljud och lågt nivå på indirekt ljud och ljudreflexer. Så jag försökte först att lyssna på musik mycket nära högtalarne, med maximalt med direktljud. Jag bevegde mig mot först den ena, så den andra högtalaren, och sen lyssnade jag i sweetspot. Helt korrekt: I mitten mellan högtalarne var fantombilden märkbart mörkare än ljudet från högtalarne. Vokalen (Leon Russell) var plötslig lite för mörk där i mitten.

Sedan försökte jag att testa ut resten av det Toole säger. Enligt Toole blir detta problemet mindre ju mer indirekt ljud och reflexionar man hör. Så jag satte mig längre bak. Det som var interessant, var att vokalen i mitten då upplevdes exakt lika ljus som ljudet från högtalarne! Tydligen gör det indirekta ljudet att stereosystemfelet blir mycket mindre.

Detta fenomenet har jag aldrig tänkt på innan. Det konstiga med sådana saker är att jag från och med nu sannolikt vill lyssna efter detta när jag lyssnar i stereo, medan jag inte har tänkt på det innan... sådan är det med hjärnan och sinnerna.

Och jag tycker dette återigen är ett argument för det Toole har förespråkat länge: Att ljudreflexer i vanliga fall inte är ett problem för oss lyssnare, snarare tvärt i mot. Idén om att man skall försöka bara ha direkt ljud är i alla fall inte något jag tror på. Rundstrålare ftw!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Stereosystemfel

Inläggav E » 2018-04-13 19:00

Man kan så till den milda grad träna sin förmåga att höra fel, att man till slut inte står ut med att lyssna på någon musik.

oivavoi skrev:Idén om att man skall försöka bara ha direkt ljud är i alla fall inte något jag tror på.

Är det någon som gör det?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

oivavoi
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 2017-05-01

Re: Stereosystemfel

Inläggav oivavoi » 2018-04-13 19:15

E skrev:
oivavoi skrev:Idén om att man skall försöka bara ha direkt ljud är i alla fall inte något jag tror på.

Är det någon som gör det?

Mvh E*


Nej, inte direkt. Men är ju ett ideal bland många att dämpa ljudreflexar så mycket som möjlig?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Stereosystemfel

Inläggav Tangband » 2018-04-13 19:37

oivavoi skrev:
E skrev:
oivavoi skrev:Idén om att man skall försöka bara ha direkt ljud är i alla fall inte något jag tror på.

Är det någon som gör det?

Mvh E*


Nej, inte direkt. Men är ju ett ideal bland många att dämpa ljudreflexar så mycket som möjlig?


Intressant oivavoi. Jag gillar själv inte alltför mycket dämpning bakom högtalarna. Smaken är olika och många här på faktiskt tycker tvärtom. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Stereosystemfel

Inläggav Tangband » 2018-04-13 19:40

oivavoi skrev:Jag blev lite nyfiken på hur detta med stereosystemfel fungerar. Sitter på kontoret i kväll, där jag har aktiva högtalare från AVI. Enligt Toole blir det mer "stereosystemfel" (tycker det begreppet är lite oklart egentligen) om man har mycket direktljud och lågt nivå på indirekt ljud och ljudreflexer. Så jag försökte först att lyssna på musik mycket nära högtalarne, med maximalt med direktljud. Jag bevegde mig mot först den ena, så den andra högtalaren, och sen lyssnade jag i sweetspot. Helt korrekt: I mitten mellan högtalarne var fantombilden märkbart mörkare än ljudet från högtalarne. Vokalen (Leon Russell) var plötslig lite för mörk där i mitten.

Sedan försökte jag att testa ut resten av det Toole säger. Enligt Toole blir detta problemet mindre ju mer indirekt ljud och reflexionar man hör. Så jag satte mig längre bak. Det som var interessant, var att vokalen i mitten då upplevdes exakt lika ljus som ljudet från högtalarne! Tydligen gör det indirekta ljudet att stereosystemfelet blir mycket mindre.

Detta fenomenet har jag aldrig tänkt på innan. Det konstiga med sådana saker är att jag från och med nu sannolikt vill lyssna efter detta när jag lyssnar i stereo, medan jag inte har tänkt på det innan... sådan är det med hjärnan och sinnerna.

Och jag tycker dette återigen är ett argument för det Toole har förespråkat länge: Att ljudreflexer i vanliga fall inte är ett problem för oss lyssnare, snarare tvärt i mot. Idén om att man skall försöka bara ha direkt ljud är i alla fall inte något jag tror på. Rundstrålare ftw!

Som jag ser det så finns det ofta ett optimalt lyssningsavstånd till en specifik högtalare där illusionen av stereo blir som bäst. Det beror även på rummet i hög grad. Man kan även laborera mycket med högtalarnas placeringsavstånd till bakväggen. Sedan har vi ju dethär med avståndet kontra öppningsvinkeln mellan högtalarna.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Stereosystemfel

Inläggav E » 2018-04-13 21:13

oivavoi skrev:
E skrev:
oivavoi skrev:Idén om att man skall försöka bara ha direkt ljud är i alla fall inte något jag tror på.

Är det någon som gör det?

Nej, inte direkt. Men är ju ett ideal bland många att dämpa ljudreflexar så mycket som möjlig?

Mjaha. Du menar på samma sätt som det är ett ideal bland många att ha för små rum? 8)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

oivavoi
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 2017-05-01

Re: Stereosystemfel

Inläggav oivavoi » 2018-04-13 21:36

Tangband skrev:Som jag ser det så finns det ofta ett optimalt lyssningsavstånd till en specifik högtalare där illusionen av stereo blir som bäst. Det beror även på rummet i hög grad. Man kan även laborera mycket med högtalarnas placeringsavstånd till bakväggen. Sedan har vi ju dethär med avståndet kontra öppningsvinkeln mellan högtalarna.


Det tror jag du har rätt i. Och det är ju mycket rumsberoende också. Och jag tror även musikalisk genre spelar en roll. Själv tycker jag om mer rumsbidrag på klassisk musik, och mindre rumsbidrag på rock, hiphop osv.

Interessant att det är många på Faktiskt som tycker om levande rum! Min känsla från andra audiofila forum är att tendensen i dag går i riktning av rätt dämpade rum.

oivavoi
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 2017-05-01

Re: Stereosystemfel

Inläggav oivavoi » 2018-04-13 21:37

E skrev:
oivavoi skrev:
E skrev:Är det någon som gör det?

Nej, inte direkt. Men är ju ett ideal bland många att dämpa ljudreflexar så mycket som möjlig?

Mjaha. Du menar på samma sätt som det är ett ideal bland många att ha för små rum? 8)

Mvh E*


Hehe :) Håller helt med. 90 procent av alla rum som används til stereo är för små.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Stereosystemfel

Inläggav IngOehman » 2018-04-18 16:29

Tangband skrev:
oivavoi skrev:
E skrev:
Är det någon som gör det?

Mvh E*


Nej, inte direkt. Men är ju ett ideal bland många att dämpa ljudreflexar så mycket som möjlig?


Intressant oivavoi. Jag gillar själv inte alltför mycket dämpning bakom högtalarna. Smaken är olika och många här på faktiskt tycker tvärtom. :)

Det låter märkligt. Vem eller vilka är det som vill ha för mycket dämpning bakom högtalarna menar du?

Det skall naturligtvis vara precis lagom! ;)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

niclas
 
Inlägg: 1590
Blev medlem: 2003-07-27

Re: Stereosystemfel

Inläggav niclas » 2018-04-18 16:31

IngOehman skrev:
Tangband skrev:
oivavoi skrev:
Nej, inte direkt. Men är ju ett ideal bland många att dämpa ljudreflexar så mycket som möjlig?


Intressant oivavoi. Jag gillar själv inte alltför mycket dämpning bakom högtalarna. Smaken är olika och många här på faktiskt tycker tvärtom. :)

Det låter märkligt. Vem eller vilka är det som vill ha för mycket dämpning bakom högtalarna menar du?

Det skall naturligtvis vara precis lagom! ;)


Vh, iö


Om det råkar bli fööör lagom är det bara att börja om.. :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Stereosystemfel

Inläggav IngOehman » 2018-04-18 16:46

oivavoi skrev:
Tangband skrev:Som jag ser det så finns det ofta ett optimalt lyssningsavstånd till en specifik högtalare där illusionen av stereo blir som bäst. Det beror även på rummet i hög grad. Man kan även laborera mycket med högtalarnas placeringsavstånd till bakväggen. Sedan har vi ju dethär med avståndet kontra öppningsvinkeln mellan högtalarna.


Det tror jag du har rätt i. Och det är ju mycket rumsberoende också. Och jag tror även musikalisk genre spelar en roll. Själv tycker jag om mer rumsbidrag på klassisk musik, och mindre rumsbidrag på rock, hiphop osv.

Interessant att det är många på Faktiskt som tycker om levande rum! Min känsla från andra audiofila forum är att tendensen i dag går i riktning av rätt dämpade rum.

Jamenalltså... "Levande rum" är väl ingen bra metod för att specificera egenskaperna?


Både det du och det Tangband skriver är ju helt fritt från konkret information. Ni bedömmer att ni gillar "levande" men hur levande då? Ni vill väl att det skall vara lagom? Och hur vet ni att det inte är mindre levande än det rum som någon som säger sig vilja ha ett dämpat rum, har?

- - -

Mängden dämpning bakom högtalarna skall såklart vara lagom! Men hur mycket är det?

Efterklangstiden i rummet skall också vara lagom! Men igen - hur lång är den då?

- - -

Det Tangband skriver om, som kan vändas och vridas lite, handlar om att man för olika stora rum, olika dämpade rum och olika lyssningsavstånd, behöver olika egenskaper hos högtalarna. Eller att man för en given högtalare i ett givet rum, behöver anpassa dämpningen. Även det är en självklarhet, men den säger inte något om vilka egenskaperna skall vara.

Man kan säga att ett par högtalare för ljudåtergivning i en biograf för 1000 människor behöver ha väldigt hög direktivitet för att fungera bra, och att ett par högtalare för ett pyttelitet rum och nära lyssning, behöver ha väldigt låg direktivitet för att låta liknande.

Sen är det ju bortsett ifrån att några konkreta siffror inte nämns, även så att rum kan vara "levande" på så många olika sätt. Det kan betyda att de ger tidiga reflexer från rätt riktningar, men kanske väldigt kort efterklangstid. Eller att de ger en massa efterklang men att reflexer från bra riktningar och i rätt tid lyser med sin frånvaro. Båda egenskaperna kan dessutom ha väldeliga frekvensberoenden.

"Bra" har helt enkelt inget enkelt recept. Alla behöver inte heller visa sig tycka lika, ens om de beskrivit sitt ideal med samma ord.

Vill man veta vad folk verkligen tycker så är det inte alltid så lätt. :?


Man kan fråga vilka egenskaper de vill ha (konkret) men finner då ofta att de inte vet, eller att de tror att de vet man har väldigt fel.

Jag har åtskilliga gånger stött på lyssningsrum som ägaren varit missnöjd med och klagat på att det låter överdämpat.

Men efter en snabb analys av rummets verkliga egenskaper så har det visat sig att rummet nog är för lite dämpat, men framförallt i vissa delar av registret. Det kan låta väldigt bumligt och tjockt. Ägaren tror att lösningen är mindre dämpning eftersom upplevelsen stämmer med hur han eller hon tolkar ordet "överdämpad", men det är tvärtom. Mera dämpning men framför allt rätt dämpning (och kanske kraftiga ändringar i diffusionen?) skapar det rum som ägaren blir nöjd med!

Olika stora rum behöver dessutom oftast ha rätt så olika recept. Så även om jag lite försiktigt efterlyste siffror från er som talar om vad ni gillar, så duger inte siffrorna till just något utan att de sätts i ett sammanhang - resten av rummets egenskaper.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Stereosystemfel

Inläggav E » 2018-04-19 10:08

Överdämpat kanske syftar på att dämpningen är fokuserad på det övre registret (lätt hänt). :wink:

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Stereosystemfel

Inläggav petersteindl » 2018-04-19 11:11

Överdämpat är att man dämpat taket. Underdämpat är att man dämpat golvet.

Dämpar man både golv o tak så har man ett underdämpat överdämpat rum. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster