Era skojinlägg ger mig känslan att ni förstår problemet och ser det som saker som är så självklara att lite tramsande inte riskerar att föra någon bakom ljuset. Jag hoppas ni har rätt.
Kan även lägga till en sak som kanske skulle ha varit med i inlägget där jag nämnde biosalonger för 1000 besökare, nämligen att sådana salonger oundvikligen (på grund av formatet) får en icke försumbar efterklangstid, och att studier visat att man för att det det att låta bra i sådana salonger behöver skapa en energikurva för distant lyssning som faller mot höga frekvenser. Typ 3 dB/oktav över 2 kHz. Åstadkommer man det med en kombination mellan frekvensberoende absorption och frekvensberoende spridning så kan man nå bra resultat. Man kan inte nå en lika ackurat lyssning som är möjlig i små salonger, men man kan skapa en som ger tillräcklig hörbaret för tal, och som blir tilltalande. I själva verket kan folk föredra "storsalongsfärgningen". Just detta att det oundvikligen blir annorlunda, är en av orsakerna till att mången ljudläggning för film som skall spelas på biograf, görs i något så biografliknande som möjligt.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).