Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Jag tror inte många är det om några alls faktiskt. Vet inte faktiskt.
ingOehman skrev:Sök på ordet: "stereosystemfel" och författare: "IngOehman"
RogerJoensson skrev:Och det borde rimligen i viss mån kunna ge fel vid avlyssnande färdigproducerad musik, då denna oftast mixats i högtalare utan kompensationen och därmed optimerats för avlyssning i högtalare utan kompensationen. (?)
subjektivisten skrev:RogerJoensson skrev:Och det borde rimligen i viss mån kunna ge fel vid avlyssnande färdigproducerad musik, då denna oftast mixats i högtalare utan kompensationen och därmed optimerats för avlyssning i högtalare utan kompensationen. (?)
Nej, precis tvärt om är det. Det funka alltså med musik som är färdigproducerat utan kompensation.
subjektivisten skrev:Nej, precis tvärt om är det. Det funka alltså med musik som är färdigproducerat utan kompensation.
Piotr skrev: Spelar man då upp den musiken på ett par högtalare som har stereosystemfelskompensation så blir det kaka på kaka.
RogerJoensson skrev:Och det borde rimligen i viss mån kunna ge fel vid avlyssnande färdigproducerad musik, då denna oftast mixats i högtalare utan kompensationen och därmed optimerats för avlyssning i högtalare utan kompensationen. (?)
Piotr skrev:Man brukar ratta på EQ för att klangkorrigera..
Om man lyssnar på en mittplacerad fantomljudkälla över ett par monitorer som mäter spikrakt så bör det ge en liten förhöjd nivå i lägre diskanten eller nåt tack vara att högtalarna strålar mer rakt in i öronen jämfört med om det vore en riktig mittplacerad ljudkälla.
Detta bör man höra under produktion och det kan tänkas att man väljer mikrofon utefter det och/eller klangkorrigerar med EQ.
Om man tar ner nivåfelet i lägre diskanten som uppstår i stereosystemfelet även i högtalarna där det färdigproducerade materialet skall avnjutas (förhoppningsvis ) så resulterar detta i för lite nivå i slutändan.
/Peter
RogerJoensson skrev:Du menar att din korrektion alls inte hörs i direktljudet?
RogerJoensson skrev:Nästan allt som hörs i studion rattas/rättas ju till, på ett bra eller dåligt sätt dock. Om inte detta är ett problem (att högtalare har olika klangåtergivning) så borde ju NS-10 inte heller vara något problem.
IngOehman skrev:RogerJoensson skrev:Du menar att din korrektion alls inte hörs i direktljudet?
Nej, tvärtom. Den hörs BARA i direktljudet, ...
Nattlorden skrev:Du menar alltså att det är naturligt att ljudteknikern försöker kompensera bort felaktigheter i en dålig monitorhögtalare om han kan?
Menar du alltså att Engelholm alltså konstruerat sina högtalares strålningsmönster så att ljudet i 0 grader har dessa små tonkurvekompensationer, men att ljudet andra strålningsvinklar inte har det, utan ger en jämn effektrespons i rummet?Naqref™ skrev:Jag vet att Pär Engelholm har använt sig av detta i vissa av sina konstruktioner bara för att ta ett exempel.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster