Polaritet på diskant.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Polaritet på diskant.

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-05-30 19:16

Hej.
Idag ändrade jag polaritet på diskanterna så att dom blev "felfasade" iförhållande till basarna. Det var så det skulle ha varit från början...
Ljudet blev lite softare, men framförallt blev tonbalansen nästan okänslig för vilken höjd huvudet har när man lyssnar.
Vilken koppling är "normal" på högtalare?
Såvitt jag förstår får man rakare frekvensrespons vid rättfasade element, men bättre lyssningsvänlighet om man felfasar??
Jag har förresten 2 vägshögtalare med 6 db filter.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-30 19:32

Med första ordningens filter säger teorin att högtalarna ska fasas lika. Vänder man fasen på den ena blir överföringsfunktionen ett allpassfilter, alltså fortfarande rak frekvensgång, men krokig fasgång (vilket i sig knappast är hörbart).

I praktiken kommer det till fasvridning från elementen, både elektriskt, mekaniskt och akustiskt. Dessutom blir det vertikala riktmönstret olika om inte elementen sitter i samma punkt. Allt detta sammantaget gör att det inte är säkert att "rätt" fasning är bäst, det varierar från fall till fall och kanske tom från rum till rum. Dessutom är ju smaken som baken.

Hur låter det om du vänder högtalaren upp-och-ner? Det borde ha samma verkan på riktmönstret, tror jag i hastigheten. Hmm, måste nog fundera lite till på det här, med våglängder och avstånd mellan elementen, i relation till delningsfrekvens och så.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-05-30 21:20

Det är inte alls så säker att alla element ska ha samma fas. T.ex. i mitt fall så är det så att mina ringradiatore ska gå i motfas som man kan se på fabrikantens fas/frekvenskurva. Det nu tyvärr så att det är väldigt få fabrikanter som vill uppge så detaljerade kurvor. Sedan beror det också på vad man har för filter....jag själv använder aktiva filter men har man pasivafilter så beror det på konstuktionen som filtret har.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-30 21:42

Nej, just det, jag pratade bara om första ordningens filter, som det gällde här.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-05-30 22:25

Kopplar du diskanten i motfas och har branta filter så händer något mycket intressant faktiskt. Du får rakare frekvensgång off axis men till priset av en djup svacka on axis. Alltså om du inte har diskanten i öronhöjd så får du totalt sett bättre spridning eftersom den andra dippen hamnar rakt bakom högtalaren i stället för att båda dipparna ligger ovanifrån och underifrån högtalaren sett framifrån. :roll:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-31 01:39

Mja, den som vill leka med riktverkan på två punktkällor i en oändlig baffel kan nu titta på

http://user.faktiskt.io/svante/xdir

Quick'n dirty, men jag tror den visar rätt. Tycker ni den verkar kul kanske jag dokumenterar den lite bättre.

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-31 18:31

Jag tycker simuleringen ovan är lite tankeväckande, med udda ordningens filter blir det ett nollställe strax ovanför huvudriktningen, och en loob neråt golvet. Fasvänder man diskanten blir det tvärt om, dvs looben upp i taket. Kan säkert göra att det låter olika, men vilket är bäst? Svaret är säkert "det beror på", som vanligt. Eller? Jämna ordningstal loobar rätt i nyllet, om man inte fasar fel. Båda exemplen gäller just vid delningsfrekvensen, när elementen spelar lika starkt.

Bild

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-31 20:54

Personligen så tycker jag att man ska looba rätt åt lyssnaren och kanske fundera några gånger åt hur det strålar i andra riktningar.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-31 21:28

Nuskavisehär, Nagref. :wink: Jag minns en annan tråd, jag minns inte var, där du var positiv till udda ordningens filter för att den utstrålade effekten är konstant (om man integrerar över alla riktningar). Jämna ordningens filter tappar ju lite runt delningsfrekvensen om man ser till alla riktningar, iom att de loobar rakt fram men tappar åt sidorna.

Alltså, loobar man mot lyssnaren vid delningsfrekvensen (=har jämn ordning på filtret), och vill ha rak frekvensgång där, så blir det automagiskt en dipp i den totalt utstrålade effekten runt delningsfrekvensen. Vill jag minnas att du skrev. Eller har jag drömt det? :roll:

Det är inte kritik mot dig, det är väldigt tankeväckande, och jag vet inte vilket som "är bäst". 8O Såvitt jag kan se blir det problem med båda sätten att filtrera.

Bäst vore kanske koaxialmontering, eller att dela vid 500 Hz? :?

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-05-31 21:32

Vad visar det där progget ? Ser man baffeln från sidan där det vita börjar från vänster ?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-31 21:46

Jajustdet. Upp är upp och ner är ner. Höger är du och vänster är högtalaren, sedd från sidan, med diskanten rakt över eller under basen.
Båda högtalarna approximeras med en punktkälla och baffeln är oändligt stor. Inte så hemskt avancerat mao, men ändå lite kul att leka med för att lära sig vad som händer när det är fasskillnad mellan elementen, tex.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2004-06-01 17:03

Wow! Underbart program Svante. :) Precis vad jag önskade mig. Fast det krävs att man vet vad man håller på med för att använda det. :wink: Intressanta funktioner hade varit om man kunde ställa in avstånd i djupled mellan elementen, lutning på baffeln, branthet på överföringsfunktionerna för elementen (om man använder en brantare överföringsfunktion på diskanten för att kompensera för avståndet i djupled mellan elementen/akustiska centrum), och även inställning för både delningsfrekvens och frekvens för det uppritade diagrammet.

Oj vilken lista jag kom med nu... det skulle förstås innebära en hel del extra arbete. :wink: De här sakerna kan man förstås räkna ut för hand nästan lika bra. Men det tar längre tid...

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-06-01 17:24

Är det bara de röda linjerna om är ljudvågor eller är det figuren de formar som är ljudvågen ???

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-01 18:02

DIYamps skrev:Är det bara de röda linjerna om är ljudvågor eller är det figuren de formar som är ljudvågen ???

Den röda kurvan visar amplitud som funktion av lyssningsvinkel.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-06-01 18:15

Hmmm ok :?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-06-01 19:00

DIYamps skrev:Är det bara de röda linjerna om är ljudvågor eller är det figuren de formar som är ljudvågen ???
'

Nej, den röda kurvan visar som sagt amplitud som funktion av vinkel, något som syns på att de gråa strecken egentligen är en dB-skala (som man kan dra i (skalan alltså)). Om man är lagd åt det hållet, kan man säga att de gråa linjerna är ljudvågor (det är ju sfärisk vågutbredning, men det var inte min tanke. :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-06-01 19:03

luminous skrev:Wow! Underbart program Svante. :) Precis vad jag önskade mig. Fast det krävs att man vet vad man håller på med för att använda det. :wink: Intressanta funktioner hade varit om man kunde ställa in avstånd i djupled mellan elementen, lutning på baffeln, branthet på överföringsfunktionerna för elementen (om man använder en brantare överföringsfunktion på diskanten för att kompensera för avståndet i djupled mellan elementen/akustiska centrum), och även inställning för både delningsfrekvens och frekvens för det uppritade diagrammet.

Oj vilken lista jag kom med nu... det skulle förstås innebära en hel del extra arbete. :wink: De här sakerna kan man förstås räkna ut för hand nästan lika bra. Men det tar längre tid...

Ja, jo det är ju knappast kommersiellt gångbart... Folk är så bortskämda nuförtiden. :lol: Fast alla de där sakerna du räknar upp kan man ju räkna om till en fasvinkel som man kan skriva i rutan för "woofer phase lag". Alternativt kan man lägga en bok under skärmen så att den börjar luta :wink:

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2004-06-01 22:05

He he
Jo det var ett små roligt program, har suttit säkert en timma och pillat med variablerna. Lite funktionalitet ala luminous förslag vore inte helt fel heller.
Hursomhelst, tack Svante, precis vad jag har letat efter :D
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Återgå till Teknikforum