Hej!
Första inlägget på väääldigt länge för min del på forumet, intresset går i vågor.
Det är så här att jag har köpt en minimal förstärkare att ha i båten (ett par watt @ 8 ohm, inga basar här inte). Förstärkaren var väldigt billig och är gjord med någon okänd audio-ic. Allt fungerar bra, men när jag stänger av förstärkaren "ploppar" det lite i högtalarna. Jag gissar att ploppet beror på att audio-ic:n saknar skydd mot för låg spänning och av någon anledning skickar ut likspänning när den håller på att stängas av. Plopparna verkar inte bli så kraftfulla, så högtalarna klarar sig, men det stör mig ändå lite och jag funderar på vad man kan göra åt det.
Den lösning jag hittills har funderat på är att göra högpassfilter med låg gränsfrekvens och sätta dessa direkt innan högtalarutgångarna.
Sedan kom jag på att det väl redan måste sitta ett dc-filter på utgången i och med att förstärkaren använder enkel matningsspänning? (jag kan i alla fall inte mäta upp någon dc med förstärkaren igång) Kan det vara så att ploppet jag hör kommer från när den uppladdade kodensatorn på utgången laddas ur?
Alla idéer / förslag / förklaringar mottages tacksamt!