Det där med reflexer...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Det där med reflexer...

Inläggav PeterAkemark » 2009-02-05 14:56

Det skrivs rätt mycket om hur viktigt det är med nedfrästa element och avfasade kanter här på forumet. Och det är viktigt, helt klart. Det fick mig att börja söka efter lite information om transientegenskaper och dess sammanhang med reflexer.

Jag har bestämt för mig att det fanns vissa riktlinjer tidigare, alltså under 70- 80 talet, där det framhölls att de tidiga reflexerna helst skulle komma senare än 5 mS, eller om det var 10 mS, efter huvudsignalen, impulsen.

Hur är det med det idag gäller det fortfarande eller har det "gått över".

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-02-05 18:05

Bump, 40 som läst och ingen vet...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-05 19:54

Det är väl så att de tidiga reflexerna upplevs som en del av högtalarens klang, medan de sena upplevs som tillhörande rummet.

Tidiga reflexer kan alltså tas om hand/användas i högtalarkonstruktionen. Det beror alltså på konstruktionen om en tidig reflex är bra eller inte.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-02-06 01:47

Men en konstruerad klang kan väl aldrig vara eftersträvansvärd. En transient blir ju då också utdragen i tid mer än den är från början. Kan Svante förtydliga när och hur en tidig reflex kan vara bra?

edit: utökat frågeställningen.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-06 11:21

Tidiga reflexer i basområdet tycker i alla fall jag är bra, eftersom de adderas i stort sett i fas (och vi väl dessutom inte är så faskänsliga i basen?).

Fasen, din faster var fasligt faskänslig, du!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-02-06 15:56

Almen skrev:Tidiga reflexer i basområdet tycker i alla fall jag är bra, eftersom de adderas i stort sett i fas (och vi väl dessutom inte är så faskänsliga i basen?).

Fasen, din faster var fasligt faskänslig, du!

Ja, jo det förstås men det var inte basen jag tänkte på i första hand. Utan mera allt som händer i mellanregister och diskant dvs över 300 Hz eller så.

Det borde finnas ett minimumavstånd till närmaste kant så att reflexerna kommer tillräckligt sent eller inte alls helst. Om man sen vill bygga in klang och pitch i sitt alster så är det väl enklast att limma på lite klossar på väl valda ställen på baffeln, och det är det ingen som gör.

Återgå till Teknikforum