Angående Sirp...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Angående Sirp...

Inläggav PeterAkemark » 2009-02-07 12:11

...så har jag provat den ett tag. Ett bra program om än lite trångt på bildrutan med alla fönster. Tror att en bruxanvisning med fler praktiska exempel (mätexempel) kan vara bra. Vad jag defenitivt vill ha är en log-skala för impulsfönstrets ,den valda impulsens y-axel. Det skulle hjälpa till att visualisera reflexerna bättre i mätningen. En kam, dvs en harmonisk kratta som visar alla sammanhängande reflexer kan också vara av hjälp.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-07 12:50

Jo, dokumentationen är lite kort, det kan jag hålla med om.

Men du menar att det inte räcker med logskala i det övre impulsfönstret alltså? Det undre fönstret skulle ju se precis likadant ut som det övre, med undantag för tidsaxeln, om man lade till logskala där.

Hur skulle den harmoniska krattan göras, vill du ha som två markörer och att programmet sedan ritar upp fler markörer på samma avstånd som de två? Vad är det för mätning som du gör när detta är intressant?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-02-07 13:18

Svante skrev:Men du menar att det inte räcker med logskala i det övre impulsfönstret alltså? Det undre fönstret skulle ju se precis likadant ut som det övre, med undantag för tidsaxeln, om man lade till logskala där.?

Jo, men det undre fönstret har större plats i y-led varför jag kan se bättre. Dessutom behövs inte en absolut skala utan bara en relativ för att maximera "känsligheten".

Svante skrev:Hur skulle den harmoniska krattan göras, vill du ha som två markörer och att programmet sedan ritar upp fler markörer på samma avstånd som de två? Vad är det för mätning som du gör när detta är intressant?

Ja, något sådant och för att lätt se relationer där flera av reflexerna kan ligga nästan/helt dolda. Vanligen har man ju en kratta i ett frekvensrespons för att visa harmonier på en frekvensaxel vilket var vad jag egentligen tänkte men inte sa. Domänerna, frekvens/tid, är ju sedan kopplade till varandra.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-07 14:01

PeterAkemark skrev:
Svante skrev:Men du menar att det inte räcker med logskala i det övre impulsfönstret alltså? Det undre fönstret skulle ju se precis likadant ut som det övre, med undantag för tidsaxeln, om man lade till logskala där.?

Jo, men det undre fönstret har större plats i y-led varför jag kan se bättre. Dessutom behövs inte en absolut skala utan bara en relativ för att maximera "känsligheten".

Så här?

Bild

PeterAkemark skrev:
Svante skrev:"]
Hur skulle den harmoniska krattan göras, vill du ha som två markörer och att programmet sedan ritar upp fler markörer på samma avstånd som de två? Vad är det för mätning som du gör när detta är intressant?

Ja, något sådant och för att lätt se relationer där flera av reflexerna kan ligga nästan/helt dolda. Vanligen har man ju en kratta i ett frekvensrespons för att visa harmonier på en frekvensaxel vilket var vad jag egentligen tänkte men inte sa. Domänerna, frekvens/tid, är ju sedan kopplade till varandra.

Ok, jag har faktiskt aldrig sett en sån kratta, men det kanske beror på att jag bara kör mina egna program... :oops:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-02-07 17:21

Joho, jo.. öh det går att manipulera fönstren... visste inte det... kan man flytta på dom också.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-07 18:15

PeterAkemark skrev:Joho, jo.. öh det går att manipulera fönstren... visste inte det... kan man flytta på dom också.

:)

Jo, det är bara att ta tag i skarven mellan dem och dra. Man kan inte plocka loss dem från displayen, men man kan dölja faskurvan och distkurvorna genom att dra gränsen "långt".

Återgå till Teknikforum