Gammalt ljudkort/dator som rip/musikstation?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Gammalt ljudkort/dator som rip/musikstation?

Inläggav phloam » 2009-02-08 17:47

En fråga; har en gammal trofast dator som används som surf/barndator, en P3'a med bl.a. ett Soundblaster Live!-kort (inte budgetvarianten, utan fulllversion. Bra när det var nytt, i 1000kr-klassen). Kör Windows 98 ME på den.

Till skillnad från t.ex. en nyare dator där jag har problem med hårddiskljud och annat, känns denna trygg och stabil inte minst ljudmässigt.

Fråga:

Om man förutom lyssna vill arkivera musik till mp3 och/eller FLAC, kommer den ålderstigna maskinvaran att ställa till problem?

Jag tänker på t.ex. samplingsfrekvenser (dålig koll på detta) och annat som har att göra med hur signalen egentligen behandlas i datorn. 44/48 PCM yada yada, ja ni vet. Vad bör man ha koll på i detta läge?

Eller är det bara att ladda ner audacity och rocka loss? :)

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-02-08 20:12

Hårdvaruprestandan borde inte ge upphov till problem vad gäller ljudhantering.

Bara man undviker nyare windowsvarianter, möjligen att man kan köra på Win2k, så man slipper det gammla dosbaserade 16-bitars win98. men det kräver ju en del minne.

Själv skulle jag köra på ubuntu, men det beror ju lite på minnesstillgången

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-08 21:17

SB live! går internt med 48 kHz och samplar om till den frekvensen, med ganska taskig kvalitet. Det hörs ganska tydligt om man lyssnar på ett sinussvep, har jag för mig. :D

Edit: Det är enkelt att prova det med mitt lilla program tone ( http://user.faktiskt.io/svante/tone ) som kan generera svep (ett logsvep 200-20000 Hz med 20 s varaktighet kan vara bra).

Det hörs inte lika tydligt på musik, så kan duga ändå, men det finns bättre lösningar idag, tex externa USB-ljudkort. Även med dem kan man behöva se upp med omsampling dock.
Senast redigerad av Svante 2009-02-08 21:46, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-02-08 21:20

Jag har en liknande dator som du, som jag använder som MP3/FLAC-arkiv för att strömma musik via en Squeezebox. Det går alldeles utmärkt, men då använder jag förstås inte ljudkortet, utan låter SB:n packa upp.

Datorn används också för inspelningar av live-musik mha Audacity.

Ubuntu används, jag har bara 256Mbye RAM.
... tycker jag!

Per

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-02-08 22:19

till live korten använder du med fördel KX-drivers

http://kxproject.lugosoft.com/

väldigt fina ljuddrivare som klämmer ur lite extra ljudkvalité.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-08 22:29

Kraniet skrev:till live korten använder du med fördel KX-drivers

http://kxproject.lugosoft.com/

väldigt fina ljuddrivare som klämmer ur lite extra ljudkvalité.

Har de bättre omsamplingsrutiner?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-02-08 23:05

KX dirarna använder bla bakkanalerna till stereo fram. Det ger bättre prestanda i form av dist osv

These issues pertain to all Creative cards, but not to the E-mu APS and some Audigy2 Platinum Ex cards. Creative audio cards based on the EMU10kX audio DSP require a DAC (Digital to Analog Converter) in order to produce analog output. In general, this task is typically performed by either AC97 Codecs or I2S Codecs.

As a rule, Creative audio cards use the AC97 Codec for Front and Center/Subwoofer outputs, and I2S Codec for Rear output. The AC97 Codec is also used as an ADC (Analog to Digital Converter) and, thus, is responsible for all on-board analog inputs. (Note that LiveDrives and other DaughterBoard cards use different schemes).

The AC97 Codecs used in SBLive! cards are rather noisy devices (when compared to I2S Codecs), and this leads to some quality problems. As a rule, SBLive Rear outputs have much better Signal To Noise Ratio (SNR), Total Harmonic Distortion (THD) and Channel Separation (acs) since they use the I2S Codec. So, if you want to get better sound quality for music playback it is recommended that you plug your speakers into the 'Rear Out' and enable the 'Swap Front and Rear' kX Mixer option (the swap is enabled by default).

The Audigy and Audigy2 cards use both AC97 and I2S Codecs for Front output and this theoretically gives you rather good Front quality. But nevertheless, the AC97 Codec causes some distortion and thus the same procedure is recommended for use with Audigy / Audigy2 cards as well.

Certain Audigy2 Platinum Ex cards lack AC97 codec and thus don't require Front and Rear outputs to be swapped.

Of course, the above should be considered as a recommendation only

http://kxproject.lugosoft.com/rear.php?language=en

all info finns ju på hemsidan. Det är rätt avancerade drivare så den som vill sätta sig in i det mer får nog läsa lite. http://kxproject.lugosoft.com/faq.php?language=en#Q18

Jag upplever drivrutinerna som väldigt bra. Ljudet är väldigt bra med foobar och kernel strömning. Enkel installation och felfri drift.

edit: avändarsnittet kan vara lite överväldigande först eftersom det är full studiokapacitet med drivarna. Men det går att lära sig.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-02-09 14:14

Tackar för tips!

Så om jag tar "line in" via ljudkortet så omsamplas det även om ljudet bara ska rippas till mp3 eller dyl? Kan inte kringgås på nåt sätt?

Lyssningsmässigt är jag nöjd som det är, mest orolig att rippar inte blir helt bra. Hade varit bekvämt att kunna göra det på den platsen, annars kör jag rippar på annan dator så det är inget stort problem :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-02-09 14:25

Om ett ljudkort låter illa vid uppspelning är trist men gör inte så mycket. Den dagen man tröttnar är det ju bara att byta ljudkort.

Trist blir det dock om man får sämre kvalitet på sina rippar. Men om man rippar ifrån en intern dc-spelare/brännare så går det väl direkt till hårddisken och inte via ljudkortet, väl?

Ska man rippa CD´s ska man göra detta direkt i datorn och inte via line-in på ljudkortet - oavsett hur bra ljudkort man har. Svårare blir det förstås om man ska rippa analoga källor (vinyl/radio/kassett etc), då är man beroende av ett bra ljudkort.

Om inte utrymme är ett problem (hårddiskar är billiga idag), rippa till flac. Det är en oförstörande komprimering, dvs ingenting tas bort från signalen. Det gör det med mp3, olika mycket tas bort beroende på komprimering.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2009-02-09 17:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-02-09 14:50

Bill, precis, jag tänker mig både och - arkivera analoga källor som band och vinyl eventuellt, men undrar också som du skrev hur det blir med CD.

Rippar man gamla kassettband är kanske omsampling inget stort kvalitetsproblem :D Kommer sånt ens att märkas?

Vinyl kanske jag kan rippa lite bättre på annan plats i hemmet, men kassettband vore smidigt att kunna fixa där.

Mera kunskaper om hur ljud egentligen hanteras i datorer är kanske det jag behöver rent generellt :)

Jag får försöka lösa problemen med nyare datorn, haft problem med hårddiskstörningar och annat (irq-konflikter?, wave låter konstigt i spel, massa mysko) :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-02-09 17:44

phloam skrev:Bill, precis, jag tänker mig både och - arkivera analoga källor som band och vinyl eventuellt, men undrar också som du skrev hur det blir med CD.

Rippar man gamla kassettband är kanske omsampling inget stort kvalitetsproblem :D Kommer sånt ens att märkas?

Kassettband kan naturligtvis låta rätt illa och då spelar nog ingen omsampling någon roll. Men, spelar du upp från samma spelare som när du spelade in och allt (bias, eq osv) var rätt inställt så kan ljudet ändå vara ganska bra. Visst, frekvensgången kanske inte är så hisnande, inte heller s/n. Men det kan låta väldigt bra i alla fall. Och då kanske digitala artefakter hörs.

Jag har själv massor med kassettband som jag tänker rippa av, men det lönar sig bara med unika inspelningar. Dvs live-/radioupptagningar och skivor som inte går att få tag i på annat sätt. I alla andra fall är det både enklare, bättre och snabbare att leta upp en bra utgivning som CD eller på nätet.

Ska du rippa av vinyl föreslår jag att du köper ett bra ljudkort och läser på lite hur du kan spela in med minimal påverkan.

/ B

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2009-02-09 21:36

Tänker du använda Audacity så har dom en guide i sin wiki

Transferring tapes and records to computer or CD
When routine bites hard

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-02-09 21:48

Asså om man tex konverterar en CD till Mp3/Flac så används väl inte ljudkortet överhuvudtaget? går väl att göra utan ljudkort om man så vill?

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2009-02-09 22:07

JB skrev:Asså om man tex konverterar en CD till Mp3/Flac så används väl inte ljudkortet överhuvudtaget? går väl att göra utan ljudkort om man så vill?

Det var väl det Bill skrev ovan

Bill50x skrev:Men om man rippar ifrån en intern dc-spelare/brännare så går det väl direkt till hårddisken och inte via ljudkortet, väl?

Ska man rippa CD´s ska man göra detta direkt i datorn och inte via line-in på ljudkortet - oavsett hur bra ljudkort man har.

/ B
When routine bites hard

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-02-10 00:31

TCM skrev:
JB skrev:Asså om man tex konverterar en CD till Mp3/Flac så används väl inte ljudkortet överhuvudtaget? går väl att göra utan ljudkort om man så vill?

Det var väl det Bill skrev ovan

Bill50x skrev:Men om man rippar ifrån en intern dc-spelare/brännare så går det väl direkt till hårddisken och inte via ljudkortet, väl?

Ska man rippa CD´s ska man göra detta direkt i datorn och inte via line-in på ljudkortet - oavsett hur bra ljudkort man har.

/ B

Ah det gjorde han ja, jag har förövrigt ett soundblaster live value, live 1024 och ett live 5.1, och jag tycker dom låter ganska bra till uppspelning av musik, går inte ens att jämmföra med skitkorten som är inbyggda i moderkorten nuförtiden ivarjefall :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-02-10 10:46

enklast är ju annars att ta ut ljudet optiskt. Så behöver man inte bekymra sig om ljudkortets kvalité.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-02-10 13:23

JB skrev:Ah det gjorde han ja, jag har förövrigt ett soundblaster live value, live 1024 och ett live 5.1, och jag tycker dom låter ganska bra till uppspelning av musik, går inte ens att jämmföra med skitkorten som är inbyggda i moderkorten nuförtiden ivarjefall :)

Det är ett Live 1024 jag har är jag hyfsat säker på; borde försöka kolla vad som egentligen skiljer från Value. (eller vet du JB?)

Får samma känsla iaf, att det låter rätt bra och absolut inte sämre än inbyggt crap. Kan nån beskriva hur stor inverkan den där 48-omsamplingen har; kanske jämföra med mp3-kodning så man får ett hum om vad det rör sig om?

Tack TCM för bra länk! Blev lite konfunderad, om det omsamplar till 48 internt, och det - som det stod i den där rutan - kan innebära lite bättre ljud rentav, kan det möjligen inte vara så att det kan nyttjas vid konvertering osv?

Alltså typ är det:

44 > 48 internt > 44 ut > ljud ut
44 > 48 internt > 44 ut > FLAC/mp3 (inte bra)
eller
44 > 48 internt > FLAC/mp3 (bra?)
44 > 48 internt > ljud ut (inte bra)
osv.

eller nåt sånt? Jag gissar vilt i okunskap, ska försöka läsa på mer själv :) Hoppas att det inte är för illa :D

Tack för hjälp hursomhelst!

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2009-02-14 16:49

Jag har svårt att med ord uttrycka vad jag tycker om samtliga Soundblasterkort. Skräp är det ord som först dyker upp. Alla jag provat har brusat, brummat, digitalknastrat eller annat.

Finns billiga och bra kort från Behringer, M-Audio m.fl.'

Om jag inte är för trött är det så att när ljudet ska "uppsamplas" till 48KHz måste information läggas till som inte tidigare fanns i originalfilens 44,1KHz, alternativt först spelas upp internt med 44,1 och samtidigt spelas in med 48, beroende på hur drivrutinerna är skrivna.

Du kan ju gå runt detta genom att spela in gamla kassettband med 48KHz och spela upp dem med 48Khz.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-03 23:54

Ett enkelt sätt att testa ett ljudkort borde väl vara att koppla utgången till ingången och sedan köra ett svep. Eller???

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2009-03-04 09:29

Det finns diverse tester av Creatives kort mha RightMark Audio Analyzer på nätet och det är inte smickrande för Creative.

Vill man ha X-Fi med åtminstone analog kvalité kan man köpa Auzentech istället men för inspelning skulle jag överväga ett USB-ljudkort ämnat för musiker istället.

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2009-03-04 14:33

pLudio skrev:Det finns diverse tester av Creatives kort mha RightMark Audio Analyzer på nätet och det är inte smickrande för Creative.
De gamla korten är inte mycket att ha, men X-Fi och de senare Audigy-korten gör bra ifrån sig i RMAA:
http://audio.rightmark.org/downloads/So ... 20v5.5.pdf

Vill man ha X-Fi med åtminstone analog kvalité kan man köpa Auzentech istället men för inspelning skulle jag överväga ett USB-ljudkort ämnat för musiker istället.
Auzentech X-Fi Prelude är ett mycket bra ljudkort, men Asus släppte nyligen ett kort i den prisklassen som (på papperet iaf) ska vara ännu bättre:
http://www.guru3d.com/article/asus-xona ... tx-review/

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-03-04 23:49

Jag vet inget om ditt nuvarande ljudkort. Men tänkte ändå säga E-MU 0202 med ASIO för 995:-. Då slipper du oroa dej för omsamplingar. :-)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2009-03-05 01:11

FalloutBoy skrev:
pLudio skrev:Det finns diverse tester av Creatives kort mha RightMark Audio Analyzer på nätet och det är inte smickrande för Creative.
De gamla korten är inte mycket att ha, men X-Fi och de senare Audigy-korten gör bra ifrån sig i RMAA:
http://audio.rightmark.org/downloads/So ... 20v5.5.pdf

http://www.elitebastards.com/cms/index. ... mitstart=4

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2009-03-05 04:51

pLudio skrev:http://www.elitebastards.com/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=689&Itemid=27&limit=1&limitstart=4

Frekvensresponsen och IMD ser ju inte bra ut där, men det beror antagligen på något annat (inställningar? crystalizer?) då samma kort mätte betydligt bättre i testet jag länkade till.

X-Fi Elite Pro:
Bild

X-Fi XtremeMusic, X-Fi Platinum, X-Fi Fatal1ty:
Bild

Bild

Asus Xonar Essence STX:
Bild

Återgå till Teknikforum