Ideer om kabelarea?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JockScott

Ideer om kabelarea?

Inläggav JockScott » 2009-02-10 23:26

Vilka ideer eller krav finns det på kabelarea för en högtalarkabel?

Det som är mest intressant just nu är minsta area eller rekommenderade kabelarea för en internkabel till diskanten?

Men undrar också vilka krav, om det finns, på kabelarea för en högtalarkabel utan ev. förluster eller vad som kan hända.

Den kabel jag tänkt använda är:
http://www.belden.com/pdfs/techinfo/Med ... Series.pdf
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-10 23:49

Kör inte mer än 10A/mm² konstant i alla fall. Momentant kan man köra upp till 100A/mm², men då snackar vi väldigt kort tid.
Internt i högtalaren kan du köra i princip vad du har liggande. EKUA är populär här på forumet, men jag gillar inte att hantera den, så jag kör hellre med vanlig lampsladd. RKK eller nåt sånt heter väl den?

Det som kan hända om du har för långt mellan ledarna är att du får ett litet fall i diskantnivån med ökande frekvens. Med betoning på litet... Därför är lampsladd bra: Area så det räcker för hemmabruk, lättjobbad + att du får ledarna inpckade i ett plasthölje på lagom avstånd.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-02-10 23:53

kolla specen för den kabel jag har i 1:a inlägget, använder den som högtalarkabel men då som 3-fläta. Internt undrar jag om den går att använda som singelledare,eller om det behövs 2- el. 3-längder för varje ledare.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-02-11 00:12

Är det inte 3A/mm2 som rekommenderas ? I varje fall hade Elfa det som råd förr.
Mundus Vult Decipi

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-11 00:14

Känns dumt att rekommendera något som inte är bättre för applikationen än EKUA för några kronor metern då den dessutom är mycket lätt att löda.

Vilken kabel du än väljer så är lödanslutningen viktig.

Det finns ingen vinning med att tvinna ett gäng kablar.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-02-11 00:38

Priset är inte viktigt, Belden mediatwist är den kabel jag har hemma och tänkt använda.

Jag är mest intresserad av minsta rekommenderade area för en kabel, speciellt diskanten där det av utrymmesbrist vore bäst med enkel ledare dvs 4*23awg per ledare. Om jag inte räknar helt fel blir det drygt 0,8mm2 per ledare.

Är det inte 3A/mm2 som rekommenderas ? I varje fall hade Elfa det som råd förr

3A el 10A säger inte mig så mycket, kan för lite om tekniken?!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-11 00:47

ok!

0,8mm är mer än ok med tanke på den korta kabellängden.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-02-11 00:57

Ok,

Förresten, kabellängden blir ca. 1,5m, golvare som kabeln måste ta en liten omväg förbi en internlåda.

Men om det inte ska vara problem så kör jag med en singelledare, om ingen annan har några andra synpunkter.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-11 01:02

De är ju paketerade 4x2 tvinnade par så kör med ett par till minus och ett par till plus om det är 1,5m.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-02-11 01:07

Kaffekoppen skrev:De är ju paketerade 4x2 tvinnade par så kör med ett par till minus och ett par till plus om det är 1,5m.

Jag delar de tvinnade (vulkade) paren och tar ena delen till + och andra till minus med alla 4 paren och tvinnar ihop de delade ledarna för + och minus med varandra. Alltså sista sträckan innan terminalerna, typ 10cm. Resten av kabeln är som orginal.

Nu är det ju så att man kan alltid testa, men för att unvika en massa arbete( redan lagt ner x antal 100tim på hgt) så vill jag ha så mycket fakta som möjligt om det blir för små areor för kabeln.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-02-11 02:07

JockScott skrev:
Är det inte 3A/mm2 som rekommenderas ? I varje fall hade Elfa det som råd förr

3A el 10A säger inte mig så mycket, kan för lite om tekniken?!

Sorry, är nog ute och cyklar lite grann. Det jag pratar om är hur mycket man bör max belasta elkablar med. Iofs borde det även gälla högtalarkablar men man har i praktiken knappast så mycket i konstant drift.
Mundus Vult Decipi

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-11 07:51

Fixa en bild av hur du tänkt så det inte blir missuppfattning. Du hade ju kabeln hemma :)

JockScott skrev:
Kaffekoppen skrev:De är ju paketerade 4x2 tvinnade par så kör med ett par till minus och ett par till plus om det är 1,5m.

Jag delar de tvinnade (vulkade) paren och tar ena delen till + och andra till minus med alla 4 paren och tvinnar ihop de delade ledarna för + och minus med varandra. Alltså sista sträckan innan terminalerna, typ 10cm. Resten av kabeln är som orginal.

Nu är det ju så att man kan alltid testa, men för att unvika en massa arbete( redan lagt ner x antal 100tim på hgt) så vill jag ha så mycket fakta som möjligt om det blir för små areor för kabeln.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-02-11 08:15

Kaffekoppen skrev:Fixa en bild av hur du tänkt så det inte blir missuppfattning. Du hade ju kabeln hemma :)

JockScott skrev:

Ganska enkelt, en belden mediatvist är upåpbyggd så att det är 8 ledare 23awg varje har egen isolering, där de är hoptvinnade och vulkade två och två med en helfärgad och en randig ledare. Det finns ju bild på länken som jag skickat.

Dessa ledare separerar jag och tvinnar ihop alla enfärgade och alla randiga vid terminalerna. Det är på detta sätt den är tänkt och användas, plus och minus ledare ska ha samma avstånd mellan sig hela vägen och även om den böjs ska den hålla avståndet.

Har länge använt den som högtalarkabel som 3fläta och fungerar mycket bra. Skulle kunna tänka mig att en kabelförsäljare kunde dra på en kabelstrumpa, sälja den med samma säljsnack som belden har på sin spec och prat om patenterade kabelgeometrier och ta många tusen för den.

Ett till blad om mediatwist:
http://www.belden.com/pdfs/prodbull/NP178.pdf

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-11 09:44

Ja, det är ju en vanligt CAT6 kabel...

En sådan kabel räcker iallafall.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-02-11 09:49

Kaffekoppen skrev:Ja, det är ju en vanligt CAT6 kabel...

En sådan kabel räcker iallafall.

Yepp, vanlig CAT6 inget konstigt. 23awg är ju enligtberäkningar lite drygt 1mm2, men enligt specen från stället jag köpt var de 0,5 vilket blir drygt 0,8mm. men det blir iaf nånstans mellan 0.8-1mm2 area som jag kommer använda för diskanten. Bas och mellan kommer få dubbla arean.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-02-11 12:31

Något som jag tycker verkar glömas bort ibland är att
ett diskantelement sällan matas med mer än 10W efter filtret.
Så internt behöver man inte oroa sig för kabelarean dit.

Knappast ens för basen som får stå ut med betydligt mer effekt.
Men det är bara min åsikt. Det kanske ska se maffigt ut också.
Anväder man alla par i en Cat 5 kabel så får man 2 stycken 1 kvadratsledare precis som JockScott redan räknat ut.

Lite info.
24AWG = 0,51 i diameter = 0,2 kvadrat.
AWG är förresten ett märkligt mått, där lägre värde är mer i kvadrat.
10AWG är tex. drygt 5 kvadrat.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-11 16:03

Nej, så länge man håller sig runt någon meter intern är ju EKUA tillräckligt både vad gäller resistans och effekttålighet för ett par hundra watt kontinuerligt och uppemot 1000w i toppar...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-02-11 17:48

För att det ska låta bra duger bara monokristallin silver- resp kopparkabel. Du ska ha silver till (+) och koppar till (-) på elementet eftersom silvret leder bättre och därför ska sitta i till-ledare..... hur fan ska vi veta vilken internakabel man ska använda???? :?

Jag kör genomgående med (nästan) med 2,5mm2 radioaffärens högtalarkabel eller, i händelse av nationell kris, lampsladd.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-02-11 18:33

Jag har testat ett antal interna och externa kablar till mina Gamma VLD 13 hornladdade banddiskanter, och kom fram till att vanlig "ringlednings" kabel lät bäst, á 50 öre/meter...
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-02-11 20:09

OBS, frågeställningen rör inget som helst med vilken kabel man ska använda. Om det man köper på biltema eller NASA utvecklat är bäst så hoppa över detta.
Frågeställningen avhandlar enbart en teknisk fråga om hur stor area en kabel bör ha för att inte få förluster, om det finns någon sådan regel.

Så ta vad fan ni vill för billiga kablar 8) Nu i kristider kanske det är extra viktigt för vissa, bara de har tillräcklig area

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-11 20:54

Du har redan fått svar ;)

Ditt val räcker.

Återgå till Teknikforum