Frågor om DC-servo

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ollenorell

Frågor om DC-servo

Inläggav ollenorell » 2009-02-17 18:38

Jag har stött på olika sorters förstärkare som använder sig av DC-servo för att bekämpa DC på utgången.
Peranders Gainclone har DC-servo. Våra LM3886x3-kort har också DC-servo, samt många fler konstruktioner!

Jag skulle vilja veta hur en DC-servo-krets jobbar! :)
Exempelvis ett servo byggd kring en opamp med låg offset, som på våra förstärkarkort med 3xLM3886.

Jag har förstått att servot mäter och jämför DC-nivå innan och efter förstärkarsteget, och skulle DC-nivån vara för hög efter förstärkarsteget så anpassas insignalen därefter så att minimal DC-nivå (offset-spänning) uppnås :)

En sak jag undrar över är vad DC-servot strävar efter?

Alternativ 1: Dc-servot vill ha så lite offset som möjligt på förstärkarens utgång!
Finns det lite offset-spänning som kommer ifrån apparaten innan, (CD-spelare eller vad ni vill), så kommer den att elimineras! Eller iallafall minskas så mycket som servot kan.

eller är det såhär:

Alternativ 2: DC-servot strävar efter att förstärkarsteget inte ska tillföra mer DC-offset än vad som redan finns på signalen!
Finns det lite DC ifrån källan (kanske en CD-spelare) så kommer servot inte att bekämpa den DC-offset:en som redan finns.
Servot kommer istället jobba för att förstärkarsteget inte ska öka på den offset som redan finns ytterligare.

Hur ligger det till? Ni får gärna också rätta ev. felaktigheter :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-17 18:48

Alt 1.

Egentligen blir hela systemet som ett högpassfilter, med väldigt låg brytfrekvens.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-02-17 19:16

Aha! Tack för det! :)

I så fall tycker jag att DC-servo verkar vara kanonbra! :P
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Zei

Inläggav Zei » 2009-02-17 21:38

Följdfråga.

Finns det någon nackdel med att använda servo (utöver den extra kostnaden) om man jämför med matchade passiva komponenter?

/JZ

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-17 22:40

Zei skrev:Följdfråga.

Finns det någon nackdel med att använda servo (utöver den extra kostnaden) om man jämför med matchade passiva komponenter?

/JZ

Nä, inte annat än att det blir lite komplicerade kretslösningar. BPA200 är väl ett exempel på det.

Däremot får man fördelar i att det inte blir så känsligt för drift i komponentvärden, och att man inte behöver använda så stora kopplingskondensatorer för att få DC-avskärningen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum