Peranders Gainclone har DC-servo. Våra LM3886x3-kort har också DC-servo, samt många fler konstruktioner!
Jag skulle vilja veta hur en DC-servo-krets jobbar!
Exempelvis ett servo byggd kring en opamp med låg offset, som på våra förstärkarkort med 3xLM3886.
Jag har förstått att servot mäter och jämför DC-nivå innan och efter förstärkarsteget, och skulle DC-nivån vara för hög efter förstärkarsteget så anpassas insignalen därefter så att minimal DC-nivå (offset-spänning) uppnås
En sak jag undrar över är vad DC-servot strävar efter?
Alternativ 1: Dc-servot vill ha så lite offset som möjligt på förstärkarens utgång!
Finns det lite offset-spänning som kommer ifrån apparaten innan, (CD-spelare eller vad ni vill), så kommer den att elimineras! Eller iallafall minskas så mycket som servot kan.
eller är det såhär:
Alternativ 2: DC-servot strävar efter att förstärkarsteget inte ska tillföra mer DC-offset än vad som redan finns på signalen!
Finns det lite DC ifrån källan (kanske en CD-spelare) så kommer servot inte att bekämpa den DC-offset:en som redan finns.
Servot kommer istället jobba för att förstärkarsteget inte ska öka på den offset som redan finns ytterligare.
Hur ligger det till? Ni får gärna också rätta ev. felaktigheter