Stor kondensator i seriemed subwoofern?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Stor kondensator i seriemed subwoofern?

Inläggav peetwa » 2009-02-26 23:29

Jag satt och lekte med basta för att konstruera ett par kommanden subbar. Elementen är sju tum wavecor.

http://www.wavecor.com/html/sw178wa01.html

Bästa subbasen får man med en 25 literslåda avstämt till ca 25 Hz. Elementet ger inte så mycket bas i en sluten låda. Men om man koplar en 1200uF kondensator i serie med basen får man ett liknade utseende men ca 4 dB lägre verknigsgrad men bättre grupplöptid. Är det här ett peprövat gamalt hifiknep eller finns det några stora nackdelar med det?

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-02-27 15:03

En ontopic-sidfråga om det går bra:

hur kan det komma sig att man med en seriekonding kan få ett system att spela lägre i frekvens? Jag såg att Naqref hade gjort så i BOSSO-tråden, och jag fattade lika lite då.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-27 15:47

Det har att göra med att lasten som högtalaren utgör är induktiv under resonansen, och kapacitiv precis över resonansen. Kopplar man en kondensator i serie med detta kommer totala impedansen att öka över resonansen, men minska under den. Då får man mer ineffekt under resonansen och mindre över resonansen. I lyckosamma fall kan man utnyttja detta för att sträcka ut basområdet en gnutta neråt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-27 17:47

Tackar för svaren. Ställs det ohemula krav på dessa kondingar eller går det bra med de gröna som finns på hifikit? Obs! jag funderar nog inte på denna lösning men är ändå intresserad.

Återgå till Teknikforum