bas-diskant-bas vs diskant-bas-bas

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kodapa

bas-diskant-bas vs diskant-bas-bas

Inläggav kodapa » 2009-03-08 14:21

Hej!

Om man bygger 2,5 vägare hur påverkar placeringen(ordningen) av elementen. Man vill ju ha diskanten överst för att man slipper göra en så hög låda. Vad finns det fördelar med att bygga bas-diskant-bas?

mvh
Micke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-03-08 21:22

för en tvåochenhalvvägare är placeringen nog inte kritisk om halvan arbetar under baffelsteget och om baffeln är tillräckligt stor

för en tvåvägare kan gångskillnader mellan basarna ställa till det med rejält krokig frekvensgång, beroende på betraktningspunkt, en bas-diskant-bas-uppställning ger ett symetriskt spridningsmönster och det brukar gillas av somliga
Bikinitider

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-03-08 21:26

Jag hade en tråd om Dàppolito konfig, för ett tag sen. Som jag förstod det hela, så gör sig en två och en halvvägs bäst, om du inte klämmer in diskanten mellan basarna. Den applikationen ställer andra krav på filtret vad avser löptider........ :) (bessel)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-09 01:13

celef skrev:för en tvåochenhalvvägare är placeringen nog inte kritisk om halvan arbetar under baffelsteget och om baffeln är tillräckligt stor

Tack för tipset Celef. Efter lite efterforskning fattar jag hur en 2,5 vägare fungerar! :) Tror att det vore utmärkt för mig. Istället för att baffelstegskompensera (RLC) stoppar jag in en bas till under baaffelsteget!!

Återgå till Teknikforum