Efterklangstid i små (vanliga vardags-)rum?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Efterklangstid i små (vanliga vardags-)rum?

Inläggav Svante » 2004-06-21 21:33

Häpp.

Har labbat lite med att mäta efterklangstid. I de tre rum jag har provat har inget haft över 0.4 s. Rummen har varit på 20-70 m3 (kubikmeter). Jag är lite förvånad att det är så kort, men det kanske brukar vara så i små rum.

Har någon annan mätt på smårum?
Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9644
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Efterklangstid i små (vanliga vardags-)rum?

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-06-22 10:24

När jag jobbade som akustikkonsult mätte jag på en herrejösses massa rum, i samband med att mätning av ljudisoleringen. Möblerade rum brukar ligga i den storleksordningen (ej vid låga frekvenser då diffust fält ej existerar). Rum i vardagsrumsstorlek brukar ligga runt 0,4 - 0,5 s, för högt för musikreproduktionsändamål.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-06-22 11:25

Intressant! Så vad är en bra efterklangstid för ett vardagsrum?

Och: hur mätte du det? Var det med en omnikälla och nåt datorprogram, eller var det nån "burk" som mätte åt dig?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-06-22 13:29

Jag kanske ska släppa programmet jag hackat ihop, fast jag inte är säker på att det visar rätt? Vad säger ni? Nån som vill provmäta sitt vardagsrum?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19066
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2004-06-22 14:01

Visst, släpp programet bara! Du kan ju lägga en liten not om att det kanske inte är helt rät och att det används på egen risk...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-06-23 10:52

Svante: Du kunde ju testat i ett rum som innehåller lite möbler och hårda ytor. Typ badrum. :)

Små rum behöver relativt lite dämpning för att få ner efterklangstiden. Det beror på att även om man har liten dämpning så har man i o m att rummet är så litet många reflextioner per tidsenhet och det ger kortare tider för att få ner ljudenergin.

Enligt Sabines formel så är efterklangstiden omvänt proportionell mot Volymen på rummet.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-06-23 13:46

Naqref skrev:Svante: Du kunde ju testat i ett rum som innehåller lite möbler och hårda ytor. Typ badrum. :)

Små rum behöver relativt lite dämpning för att få ner efterklangstiden. Det beror på att även om man har liten dämpning så har man i o m att rummet är så litet många reflextioner per tidsenhet och det ger kortare tider för att få ner ljudenergin.

Enligt Sabines formel så är efterklangstiden omvänt proportionell mot Volymen på rummet.


Hehe, jag har nog lättare att hitta ett stort rum än ett utan absorbenter. Jag har så ini bängen mycket prylar överallt, inte ens badrummet ekar hos mig... 8)

Jag borde kanske insett att det var så kort som 0.3-0.4 s för vanliga rum, hursomhelst blev jag förvånad. Fast visst vore det tråkigt om man aldrig blev förvånad? :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9644
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-06-23 17:56

Svante, intressant program för efterklangstidsmätning förresten!

Får väl prova nån gång... (lär tyvärr dröja med tanke på att det är så tråkigt att mäta åt sig själv. Jag har väl antagligen mätt tillräckligt i mitt liv nu.)

Användarvisningsbild
luminous
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 2003-10-14
Ort: Uppsala

Inläggav luminous » 2004-06-25 14:57

Mätte litegrann på mitt rum som är på ungefär 55m3 (tog ett tag att räkna ut eftersom rummet inte är en kub precis :) ), testade först att mäta med ETF 5, fick en ganska jämn efterklangskurva som låg strax över 0,4 s från kanske 400-15000Hz. Subjektivt sett är rummet väldigt odämpat och om man pausar musiken kan man riktigt höra hur ljudet "ekar bort"... :?

Provade sedan med timedec, mäter det bara vid 1KHz? Här fick jag iallafall aningen högre värde än med ETF, men bara några hundradelar. Om jag nu har gjort rätt! :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-06-27 22:38

luminous skrev:Mätte litegrann på mitt rum som är på ungefär 55m3 (tog ett tag att räkna ut eftersom rummet inte är en kub precis :) ), testade först att mäta med ETF 5, fick en ganska jämn efterklangskurva som låg strax över 0,4 s från kanske 400-15000Hz. Subjektivt sett är rummet väldigt odämpat och om man pausar musiken kan man riktigt höra hur ljudet "ekar bort"... :?

Provade sedan med timedec, mäter det bara vid 1KHz? Här fick jag iallafall aningen högre värde än med ETF, men bara några hundradelar. Om jag nu har gjort rätt! :)


Närå. Det mäter vid massor av frekvenser. Om man klickar i de olika fönstren, på någon som visar frekvens, så visas efterklangsförloppet för just den frekvensen i "decay"-fönstret. I fönstret "reverberation time" plottas dessutom efterklangstiden som funktion av frekvensen, men det är sunt att ta en flukt på hur efterklangsförloppet ser ut i "decay"-fönstret för de olika frekvenserna.

Kul att höra att det stämde såpass bra ändå! Jag menar, jag har inte en faktor pi fel eller så... 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: johaneriksson och 3 gäster