kan man bygga in en assymetrisk resonans i filter?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

kan man bygga in en assymetrisk resonans i filter?

Inläggav housemicke » 2009-03-16 22:12

jag tänker på när det finns en dip i frekvenskurvan, kan man på nåt sätt exitera den dippen elektriskt för att komma upp i den normala nivån igen?

exempel, för att få jämt förlopp upp till 1,8k
Bild

vid 0,8 och 2,5k

Bild
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-17 00:07

Tumregel: Dippar bör inte höjas upp. Passar det inte med en dipp där så bör man välja ett annat element. Det där är väl en XLS10?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-03-17 00:43

Den första kurvan där skulle jag antingen inte använda över 120Hz. Eller så skulle jag serieresonansdämpa uppbrytningen vid 1.5kHz och låta elementet delas akustiskt mycket brant vid 500Hz. Förmodligen brytar konen upp där så det är nog ingen bra idé ändå.

800Hz-dippen på andra kurvan är inte mycket att göra åt. Kompensera med en liten topp som du skapar mha en udda baffeldiffraktion kanske? Sedan ser man att off axis responsen börjar vika av mellan 1-2kHz så då är det dags att dela. Därför skulle jag serieresonansdämpa resonanstoppen vid 3,2kHz och låta elementet delas av ganska brant någontans en bit under 2kHz.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-03-17 07:59

Svante skrev:Tumregel: Dippar bör inte höjas upp. Passar det inte med en dipp där så bör man välja ett annat element. Det där är väl en XLS10?

jag hade det på känn, men varför ska man inte höja upp dippar?

det borde bli ungefär samma som en equalizer.

Martin skrev:Den första kurvan där skulle jag antingen inte använda över 120Hz. Eller så skulle jag serieresonansdämpa uppbrytningen vid 1.5kHz och låta elementet delas akustiskt mycket brant vid 500Hz. Förmodligen brytar konen upp där så det är nog ingen bra idé ändå.

ok då kan du läsa ut betydligt mer ur såna kurvor än mig, jag tyckte den såg bra ut till 500.

kan du förklara serieresonansdämpa? hur går det till? vad får jag för effekt av det?

edit: jo det är nån peerless 10, jag bara tog den för att visa vad jag tänkte på.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-03-17 19:03

En serieresonanskrets (RCL i serie) parallellt över elementet eller ner till jord mellan "seriespolar". Effekten man får är att ett begränsat område dämpas, tex mellan 1-2kHz. Det du har kvar då är respons ner till 500Hz.

Att jag tror konen bryter upp beror på de tvära kasten och spetsiga utseendet vid 500Hz.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-17 19:40

housemicke skrev:jag hade det på känn, men varför ska man inte höja upp dippar?

det borde bli ungefär samma som en equalizer.

Ja, man bör inte göra det med eq heller.

Alltså, elementet har problem vid 500-600 Hz. Rejäla konuppbrytningar. Det gör säkert att distorsionen är hög och då bör man inte höja nivån där. Dessutom är det nog så att kurvan ser lite olika ut i olika riktningar och det skulle alltså behövas lite olika kompensation i olika riktningar. Det går förstås inte att göra med ett filter.

Risken är alltså att du får en stor höjning i någon riktning om du lägger på en smalbandig kompensation, och höjningar är mycket mer hörbara än sänkningar.

Man bör helt enkelt inte använda element i frekvensområden där de beter sig sådär illa. XLS 10 är bra på bas, låt det spela det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum