Från Primare A30.1 till Denon AVR2808

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
P5

Från Primare A30.1 till Denon AVR2808

Inläggav P5 » 2009-03-20 01:17

Hej.

Är ägare av en Primare A30.1 integrerad förstärkare som jag tycker bra om. Jag lyssnar mest på tvåkanal och ser sällan på film, men jag börjar ändå fundera på att köpa en hemmabioreceiver. Man får ju dessutom möjlighet att styra subbasmoduler på ett bra sätt då.

Jag har dock inte kunnat jämföra min förstärkare mot denna Denon hemmabioreceiver, så jag har lite svårt att uttala mig huruvida eller i vilken grad ljudkvaliteten i tvåkanal skulle försämras av ett sådant "nedköp".

Vad är era åsikter gällande rena tvåkanalsförstärkare kontra hemmabioreceivrar när det gäller att lyssna på musik i två kanaler? Är det någon större skillnad?

MVH
Carl

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-03-20 08:57

Jag tycker inte det. En hemmabioreciever går ju med fördel att bygga ut med
kraftigare slutsteg om man nu skulle ha sådana [s]perversioner[/s] ambitioner
och det verkar du ju ha (jag med) i och med att du pratar som basmoduler.

Gillar man en minimalistisk anläggning finns där väl inga fördelar med en
hemmabioreciever, men har man inga problem med flera lådor så ser jag
inga direkta nackdelar.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-03-20 22:01

Så länge du kör dina frontar som fullrange och kopplar din Integrerade Primare till högtalarna och alla 2-kanals källor till Primaren så tappar du ju inte något i ljudkvalitet.

Alternativet om du vill ha enklare handhavande är antingen att bara köra hemmabioreciever eller att köra primaren som ett slutsteg för frontarna.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2009-03-21 00:03

Tanken var att sälja Primaren och bara köra på Denon-receivern. Dessutom vet jag inte hur jag ska kunna använda Primaren som slutsteg då det inte finns ngn line in.

Man kan ju komplettera Denon-receivern med ett par slutsteg, men jag undrar hur pass mycket försteget spelar in. Eller är Primarens styrka just att den har ett starkt effektsteg?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-03-21 10:00

Tyvärr svårt att säga hur mycket skillnad det gör.
Det enda "enkla" sättet att testa brukar bli att koppla om en del sladdar, och då brukar det ta för lång tid för att minnet inte skall spela för mycket spratt.
Det enda jag kan bidra med är att jag efter lång tid inte har märkt någon ljudkvalitetsskillnad mellan min 2309 och mitt 2-kanals försteg som jag hade innan. Jag kör dock med separat slutsteg, så jag har inte testat hur transparenta slutstegen i 2309 är.

Jag antar att 2808 är ungefär likvärdig ljudmässigt med 2309.

Det enda riktigt bra sättet jag sett för att testa transparens i slutsteg är F/E-testning, och det är inte så enkelt att få till F/E-testning av slutsteg hemma.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-03-21 20:47

För tusan! Gör inte av med en bra stereo förstärkare, till förmån för en bra surround! Kör istället som en tidigare talare sa, dvs primaren till frontarna.
Jag gjorde det hemska misstaget att byta från bra stereo till svin dyr hemmabioförstärkare, och försökte sedan få den att spela bra stereo! Det går inte! Då måste du nog upp i sexsiffriga belopp, för att matcha primaren. Jag försökte med sepparata steg till frontarna, men min surround förstärkare för 16000 kr lät inte tillräckilgt bra ens som förförstärkare. Så jag skrotade till sist surround anläggningen(sålde), och köpte stereo för och slutsteg, samt en rikrigt bra cd-spelare. Nu låter det riktigt bra! Surround förstärkarna låter dött, syntetiskt och strömsvagt! De klipper innan man nått upp i en skön lyssnings volym, och med sepparata steg så har man kvar det tråkigt "platta" syntetiska ljudet!

Det är väl ganska självklart, om man jämför storlek och vikt mot en bra stereo uppsättning!? Då borde ju surrounden väga bortåt 60 kg! :? :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2009-03-22 23:56

Hej!

Det lutar nog att jag behåller Primaren. Det är trots allt en bra förstärkare. Den huvudsakliga anledningen till att börja krångla med en receiver var att kunna köra basmoduler till OA-51, men i dagsläget är det ändå inte aktuellt. Tack för bra svar.

MVH
Carl

Återgå till Teknikforum