vad räknas som linjekälla?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

vad räknas som linjekälla?

Inläggav housemicke » 2009-03-28 18:09

jag undrar vad som räknas som linjekälla, kan man tex ha 10st diskanter på rad med mellanrum och 10st 5tummare? eller måste allt sitta jättenära typ ett par millimeter från varandra?

jag vet inte så mycket om linjekällor och har aldrig hört några men jag är lite sugen på att svänga ihop nåt med 8-10 element av varje, vad missar jag jämfört med riktiga linjekällor rent ljudmässigt på att göra så?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2009-03-28 19:41

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-28 19:51

I stället för att fråga vad konventionen för namngivningen är (vilket kommer att ge olika svar beroende på vem du frågar) så är det bättre att fråga vad som händer med olika många element som man placerar olika tätt ihop.

Du kan labba med det i mitt baffelsimuleringsprogram Edge.

http://user.faktiskt.io/svante/edge
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-03-28 21:28

jag skall testa ditt program svante, men jag undrar vad det är man vill uppnå exakt med "linjekälla" så jag kan relatera till vad jag ser. dvs simulera den "perfekta linjekällan" vs nåt annat.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-28 23:13

housemicke skrev:jag skall testa ditt program svante, men jag undrar vad det är man vill uppnå exakt med "linjekälla" så jag kan relatera till vad jag ser. dvs simulera den "perfekta linjekällan" vs nåt annat.

En ideal linjekälla ger ett avståndsberoende på -3 dB per avståndsfördubbling i stället för -6 dB som punktkällan har, vilket kan vara bra i PA-sammanhang. Man vill ju inte spela öronen av de som står närmast scenen bara för att de som står längst bort ska få starkt ljud.

Om linjekällan inte är ideal, tex om den inte är oändligt lång, eller om elementet inte är linjeformat utan uppbyggt av flera punktformiga element så blir det inte riktigt så. Exakt vad det blir kan man nog hitta tumregler om, men det hela är inte trivialt.

Linjekällan har dessutom ett lite knepigt frekvensberoende.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum