LF-delning - funderingar (editerad)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xiro

LF-delning - funderingar (editerad)

Inläggav Xiro » 2009-03-31 02:42

(Edit: Har nu skrivit LF, istället för LFE, eftersom jag är ute efter generell delning för basområdet, alltså inte särkilt för hemmabio.)

Jag är nyfiken på LF-delning vid 80Hz för att vinna de fördelar som belyses av bl andra Öhman.

Just nu ligger min LF-delning på cirka 50Hz och jag tror mina minimonitorer kan må bra av basavlastning, och intuitivt känns det som djupbasen skulle kunna bli ännu bättre om subwoofern fick ett bredare arbetsområde. Jag pratar alltså här om både lågpass- och högpassaspekterna.

Hade varit kul med era reflektioner och råd på ovanstående,
samt följande:

a) Hur åstadkommer man bäst denna delning?

b) Finns det någon delningsteknik som är att föredra, och varför?
- Digital, innan första omvandlingen till analog signal
- Digital, efter första omvandlingen till analog signal
- Analog i lågnivå analog
- Analog i högnivå analog
- Någon annan princip?

c) Praktiska tips? Tips på bra produkter för ändamålet?

d) Typiska hembiorecievrar, vilken delningsteknik brukar de ha för
LF? Brukar det funka bra?

(I mitt fall tycker jag lagom stärkarbudget är max cirka 6-7kkr inkl ev separata "delningsprylar" - om jag nu måste byta stärkare. Obs att jag har lågpass för analog lågnivå samt högnivå inbyggd i subwoofern, men högpassen där är fixt vid 100Hz och endast för högnivå. Upplever att denna högnivå-högpass beslöjar ljudet något, om än ytterst marginellt tycker jag det känns så efter några dagars lyssning. Borde kanske blindtesta?)
Senast redigerad av Xiro 2009-04-01 23:31, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2009-04-01 16:42

(Edit; Jag har nu skrivit LF istället för LFE.)

Obs att jag med LF-delning menar övergången från subwoofer/baslåda upp mot övriga högtalare som återger frekvenserna där över.

(Jag är inte så hemma på hemmabio och kanske ordet "LFE" är laddat med en massa aspekter jag inte känner till.)
Senast redigerad av Xiro 2009-04-01 23:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-04-01 22:06

LFE betyder "Low Frequency Effect" tror jag, och är ett eget spår på deveden. Mest buller och t-rexar och annat oknytt, som kommer ut genom samma kanal som all annan bas om man använder en recievers inbyggda delningsfilter. Annars vet jag inget förutom att jag delar med recieverns inbyggda (12/24 LP/HP) och det fungerar tillfredsställande. :)

Eller, just nu delar jag inte alls men jag gjorde förut men subben fick bli datorsub och en polare fick frontarna och jag byggde.....(misc. ramblings)
Back in black!

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-04-02 10:48

Tvärtom va?
24/12 LP/HP

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-04-04 20:37

Finns det någon delningsteknik som är att föredra, och varför?
- Digital, innan första omvandlingen till analog signal
- Digital, efter första omvandlingen till analog signal
- Analog i lågnivå analog
- Analog i högnivå analog
- Någon annan princip?

Att dela digitalt går bra, men har vissa nackdelar.
Dels är det ganska komplext och kräver rätt mycket CPU-kraft. (Väldigt mycket om det skall göras riktigt bra).
Om man dessutom har en analog källa så blir man tvungen att A/D-omvandla den för att delningen skall kunna fungera. Om källan t.ex. är vinyl så är den närmast helgerån att behöva köra A/D och D/A i kedjan.
Detta gäller alltså båda digitala alternativen ovan.

Analogt i lågnivå är det klassiska sättet och har enligt mig inga stora nackdelar.
Brantheten på filtret är lite begränsad. 24/12 verkar vara lite av defacto-standard.

Analogt i högnivå ger massor av förlusteffekter och problem men värmeutveckling och att man tappar värdefull effekt som man har betalat dyrt för i slutstegen. Komponentvärdena som behövs gör även filtren ohyggligt stora och dyra samt att de måste göras specifika för impedansen som de inkopplade högtalarna har.
Dvs nackdelarna är så stora att detta inte är ett realistisk alternativ.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-04-04 20:52

Digitala filter görs bäst i realtidssystem dvs en DSP. Då krävs det inte så mycket CPU-kraft som om man skulle implementera filtrena på en hem-PC, bara en tillräckligt stor DSP och det finns ju i hembiorecievers tex.

Innan första omvandligen till analog signal är det bästa. Som i en hembioreciever där man använder de digitala ingångarna.

Men att göra en extra A/D-D/A-omvandling behöver inte påverka särskillt mycket, ej heller att göra det efter volymkontrollen och därmed kasta bort bitar behöver göra ljudet sämre. En typisk burk för det är ett rackmonterat digitalt delningsfilter/eq för scenbruk där behringer brukar stå för de billigare varianterna.
MEK - MetallElementKlubben

Återgå till Teknikforum