Fixa sliten pickupnål med nygammal metod

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Fixa sliten pickupnål med nygammal metod

Inläggav soundbrigade » 2009-04-01 18:16

Någon gång sommaren 1995 besökte jag och min kompis Boris Kirollov den legendariske Anatolij M Likhnitsky i hans bostad inte långt från St Petersburgs passagerarhamn. Anatolij är mannen som konstruerade Sovjetunionens första HighEnd-förstkare - Brig - snodde ihop den välkända moddningen av Priboj (Superpriboj - jag tar nog med mig min till DIY-träffen) och ett lätt besynnerligt försteg - AML+ - med positiv återkoppling till RIAA-filtret. I hans lägenhet fick vi lyssna på jazz spelad genom hans kraftigt modifierade vinylspelare och ett försteg som såg väldigt mycket ut som "livsfarliga spänningar - rör inte!!!". Behöver jag säga att detta var en upplevelse utöver det vanliga.Emellertid har PU-nålen en alldeles egen historia och bäst är väl att jag återger hela historien så som Anatolij berättade den i audiotidningen Audio Magazin:

Att återställa en MC-pickup
Audiofiler och plattsamlare räknar nervöst ner återstående speltid på sina pickuper. Speciellt om de nu investerat några tusen i dem. "Guldöron" kan ju höra förslitningar hos nålen efter redan 3-400 timmar spelning, men eftersom leverantörerna uppger speltider på mer än 600 timmar ger det här upphov på slitna nerver också. Dessutom är det ju känt att en MC-pickup måste kasseras i sin helhet.
Det går ju alltid att vända sig till en 'fixare' (sådana har alltid funnits hos oss i Ryssland och kommer alltid att finnas), fast de är inte alltid så särskilt händiga. Om han nu lyckats montera en ny nålspets har han säkert använt för mycket lim och därmet totalt fördärvat diskantregistret, eller än värre vänt den på tvären. Men troligare har nog vår 'händige hantverkare' klämt eller bockat nålröret.
OK, tillbaka till affären då för att köpa ny nål (eller MC-pickup) för dyra pengar fast spetsen knappt är sliten. Men jag tänkte till, köpte lite slippasta och polerskivor och började met yttersta noggrannhet putsa nålen. Jag fick god hjälp av ett Carl Zeiss mikroskop, med vilket jag bara kunde konstarera att frukten av mitt svåra arbete såg bra ut. Men när jag lyssnade fick jag domen; ökat brus och distortion. Kort sagt, jag hade misslyckats.
Nu mindes jag en artikel jag läst i en vetenskaplig tidskrift om ett rakblad som legat i Cheops pyramid och såm därvid återfått sin skärpa. Även om jag allehanda konstigheter, horoskop och kvasivetenskapligt hopkok föder djupaste misstro hos mig, har förekomsten av "oförklarliga High-End fenomen" hejdat mig från att dra förhastade slutsatser. Jag beslöt i detta ögonblick att prova själv att återställa min pickupnål i en pyramid.
Pyramiden strider mot termodynamikens andra huvudsats, som säger att ett system bara kan gå mot lägre energi, kvalitet eller ordning, eller som man också kan uttrycka det, mot ökande entropi. I system som kommunicerar med andra medelst materia, energi elelr information, kan processen reverseras, vilket ibland illustreras hos mänskliga civilisationer.
Jag frågade en forskare vid St Petersburgs universitet, och han menade att "sådana möjligheter inte var att utesluta". Han hade teoretiskt bestämt, och experimentellt observerat fall av minskad entropi (ökad ordning). Å andra sidan gav han mig få praktiska anvisningar beträffande pyramiden; mått, utseende, tidsrymder o s v. Dessa uppgifter fick jag ta fram själv och detta är slutresultatet. Pyramiden har en kvadratisk basyta på 2330 mm, höjden är 1466 mm. Det går en kvadratisk tunnel 80 x 80 mm 415 mm från basen. Tunneln slutar i ett grönmålat kubiskt rum, 100 x 100 x 100 mm. För att uppföra pyramiden använde jag 1260 vanliga röda tegelstenar. Jag byggde på samma sätt som man murar en öppen spis men jag använde kontaktlim istället för cement. (Nix! Avslöjar inte hur många tuber lim det åtgick!). Var den uppfördes? I mitt vardagsrum på 18 m2 i min 2-rummare. Själv flyttade jag in med min stereo i sovrummet på 10 m2.
Efter byggandet fick höra att mina grannar uppsökt vår lokala poliklinik med symptom på nattliga hallucinationer. Jag tror dock inte det berodde på energiurladdningar från pyramiden utan orsaken var nog limångor som diffunderat in till grannlägenhetrna.
Experimentet startade i juni 1995. Pickupen, en Sumiko Blie Point, som dittills svarvat 78 timmar, placerades i pyramidens inre hålrum varefter tunneln förseglades. I närvaro av tre experter från tidningen Audio Magazin öppnades pyramiden 21 mars 1996 och pickupen togs ut. Vi studerade den i 200X förstoring i mikroskopet, och enligt experterna verkade den perfekt elliptisk och i solljus föreföll den högglanspolerad. Efter okulärbesiktningen vidtog lyssningstestet. Jag citerar experterna:
- Anmärkningsvärd närvaro, klart och tillräckligt fylligt basregister, markerade attacker, stor dynamik. Puckupen låter ovanligt musikalisk.
- Mjukt ljus utan råhet och därtill detaljerad i alla register. Spröm, öm men också fast, aktiv, dynamisk, öppen. Levande ljud som går rakt igenom en.
- Återger rytmiska intonationer bra. Ger kropp åt pianoklang, med ett noggrannt detaljerat lägre register. Tredimensionell, nära det naturliga. Skapar en känsla av att befinna sig i koncertsalen.
Jag noterade att ingen av experterna gav några negativa omdömen fastän jag bara ett år tidigare lyssnat på mängder av klander. Jag trodde först att de var påverkade av kvardröjande limångor som inte vädrats ut riktigt. Men sedan förstod jag att något mer än bara nålspetsen förändrats. Jag är nästan helt övertygad om att mikrostruktoren i spolarna omstrukturerats och isoleringens dielektriska absorption minskat.
Helt uppenbart är dock att jag inte förgävas ödat tid och energi på detta. Men föreställ er då att på liknande sätt förändra mikrostrukturen och följaktligen förbättra ljudkvaliteten på kondensatorer, motstånd, kontaktdon men också halvledarkomponenter (transistorer, dioder ...).
Det är uppenbart att jag gjort en stor upptäckt, vilken kommer att spela en stor roll vid utvecklingen av framtidens high-end. Det är heller inte uteslutet att med hjälp av pyramidernas kraft på f d Sovjetunionens territorium höja prestigen på våra fosterländska audioutrustningar till den grad att varje audiofil med självaktning kommer att trakta efter märket 'Made in USSR'.
(c) A. M. Likhnitsky & Audio Magazin, St Petersburg, Ryssland.
OBS! Den beskrivna metoden att använda pyramider är A M Likhnitskys egendom och är patenterad i ett flertal länder.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Fixa sliten pickupnål med nygammal metod

Inläggav phon » 2009-04-01 18:30

:lol: :lol:

Klart det fungerar!

soundbrigade skrev: OBS! Den beskrivna metoden att använda pyramider är A M Likhnitskys egendom och är patenterad i ett flertal länder.

Det har jag kört med i 30 år på firman, fungerar varje gång.

Har en liten servicepyramid där jag lägger trilskande saker. Efter nåt år i glömska hittar man dom igen, och då är alla fel som bortblåsta. Fungerar perfekt. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-04-01 20:04

Klart att det redan finns beskrivet på faktiskt:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 029#520029
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-04-01 20:15

Det var min tvillingbror som lade upp den. Å andra sidan är det väl upprepningarnas forum?! :roll: 8O :? :D :idea:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-04-02 07:11

Hmmm.. på första april varje år... klart det funkar å...

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-04-02 09:19

Hm, herr A. M. Likhnitsky påminner starkt om en annan legendarisk figur, nämligen professor A. Lirpa som också ägnar sig åt likartade övningar. Hans bedrifter brukade beskrivas i amerikanska Audio på sin tid ....

...och vid ungefär samma tid på året.!?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-04-02 11:26

.... jaaa ...

... jag vet inte, men min pyramid fungerar vid alla tider på året. Man lägger prylen i pyramiden och vips har man glömt att den ligger där ..... :roll:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-04-02 16:03

Pyramiden strider mot termodynamikens andra huvudsats, som säger att ett system bara kan gå mot lägre energi, kvalitet eller ordning, eller som man också kan uttrycka det, mot ökande entropi. I system som kommunicerar med andra medelst materia, energi elelr information, kan processen reverseras, vilket ibland illustreras hos mänskliga civilisationer.

Termodymnikens lagar är till för att hållas, vi bryter inte mot dessa i detta forum. Mindre brott mot dessa som att bygga piramider kan likna vid att röka hasch. Det är en inkörsport till tyngre droger eller i detta fall mer flagranta brott mot naturlagar. Ett tu tre så kan man stirra ihjäl getter och springa genom väggar, fånga kosmisk energi med trädspiraler och skicka ut vibrationer med rotchakrat. Jaha ”big deal” kanske ni säger men då har ni inte tänkt på de militära applikationerna som möjliggörs av denna kunskap. Jim Channon grundaren av First Earth Battalion gjorde det och jag får säga att vi är lyckligt ovetandes om hur nära vi varit en helt ny världsordning om hans tankar kring stridsföring praktiserats.

Bild

http://en.wikipedia.org/wiki/First_Earth_Battalion

http://firstearthbattalion.com/

http://www.arcturus.org/earth_battalion.html

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-04-02 17:24

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-04-03 10:24

Har pratat med A. Likhnitsky och han tycker inte det är kul att han förknippas med aprilskämt lät han hälsa. Han låter också hälsa att metoden hela tiden utvecklas varför han påstridigt bestrider att man indirekt antyder att utveckligen har stått still i 30 år.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-04-03 11:14

Harryup skrev:Har pratat med A. Likhnitsky och han tycker inte det är kul att han förknippas med aprilskämt lät han hälsa. Han låter också hälsa att metoden hela tiden utvecklas varför han påstridigt bestrider att man indirekt antyder att utveckligen har stått still i 30 år.

mvh/Harryup

Tänk om han, Likhnitsky, hade lagt in utvecklingen i pyramiden för trettio år sedan, vilken utveckling hade det inte varit idag. Allt hade varit självklart och solklart. Och tänk om man lagt den ekonomiska utvecklingen i/under pyramiden efter 30-talets kris, då hade vi kunnat beskylla Cheops för dagens elände och inte bara Madoff.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-04-03 11:29

Han har även parallellt utvecklat Malpåsen också som ett alternativ lät han hälsa.

mvh/Harryup

Återgå till Teknikforum