Data från ljudfiler?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Data från ljudfiler?

Inläggav Thomas_A » 2004-07-02 13:26

Låter som en konstig fråga kanske, men jag arbetar en del i ett ljudprog som heter Amadeus II på mac, och skulle vilja "tanka" ner värdena från ljudfiler. Typ tid/sample vs analogt värde. Finns det något litet prg som kan göra detta? Det kanske går väldigt lätt men jag är för dum för att fatta hur man gör. :oops:

T

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-07-02 14:03

Förstår inte riktigt vad du menar med "tid/sample vs analogt värde", men ett program som man kan läsa in ljudfiler med och sen kolla på dom som vektorer (varje sample är då ett element med ett värde från -1 till 1 i vektorn) är ju matlab (fast det kanske inte går under kategorin "litet program"... :) )

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-03 16:47

Jag menar att jag vill titta på vågformen och kunna analysera och presentera den i ett annat matematiskt analysprogram typ KaleidaGraph. Fast jag är inte klar med riktigt vad jag vill ha...en vågform presenteras ju som tid vs nivå ex

0.1 µs - värde1
0.2 µs - värde2
0.3 µs - värde3

etc...

Säg att jag vill tanka ur impulsresponsen av en mätresultat...

Tankar jag ut de digitala värdena blir det något komplicerat.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-03 19:19

I de flesta "riktiga" ljudfiler ligger samplen som 16-bitars signed integer, och före det ligger ett huvud av något slag. Så, snabb-och-smutsig-metoden om man programmerar själv är att helt enkelt läsa in filen i en array med int16, hoppas på att huvudet har ett jämnt antal bytes, och acceptera lite skräp i vågformens början.

Sen har man data i sin array och kan göra vad man vill med den.

Alternativet är att hitta ett program som gör det man vill, men då får du nog vara lite mer specifik om vad du vill göra, speciellt map vilka filformat du behöver konvertera mellan. Tex, skulle det lösa sig om du kunde gå från wav till text? Har du isf några krav på hur textfilerna ska se ut inuti?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-07-03 20:22

Svante skrev:Har du isf några krav på hur textfilerna ska se ut inuti?

Är det Haxxer Svante som planerar igen? :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-03 20:38

Nä, jag har redan varit i den svängen, och skrivit en filformatskonverterare, urtråkigt. Det säljs nu av en firma så jag kan inte ge bort programmet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-07-03 20:51

Oki!

TA: har du en specifik fil så kan Matlab omvandla den som Norman säger. Kanske kan gratis matteproggen Octave och Scilab fixa det oxå men annars så kan nog snälla studenter fixa det om du lägger ut filerna i wav-format. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till Teknikforum