Jag har haft en Transparent högtalarkabel liggandes, och gav idag upp helt enkelt. Jag tog fram kabelskrället:

Efter detta så konstaterade jag att den var försluten med skruvar som inte går att skruva upp... Men ni har hört melodin om killen och koksnöten eller hur ??? Med våld löser man allt

Och vad gör allt det där klistret där ??? Det går ju att ta bort....

Jaha, titta där, nu kom det fram en liten röd manick på kabeln... Konstigt den går mellan de båda grövre ledarna (som för övrigt är flerkardelig)

Jasså vad är det där månne:
På den silvriga står det "102J 630M" (M:et är genomstruket).
På den bruna står det "DALE 9711J RN60D 26R7F"
Någon som har koll på vad det är för komponenter ???
I vilket fall, nu hade jag även blivit nyfiken på vad de där två små smala kablarna hade med leksaken att göra. Så jag kapade helt sonika bort ändarna för att se vart de var kopplade. Mitt försa försök misslykades, de två smala kablarna slutar innan de kom fram till gafflarna:

Men den andra ända vart det vinst på:

Aha, båda småkablarna är anslutna till den svarta kabeln (minuspolen om man så vill) - men alltså inte inkopplade någon annan stans = radiomottagare kanske ???
Och den vita (pluspolen om man så vill) är alltså inte berörd av de två små kablarna...
Då är det bara den där "lilla röda" med sina två komponenter som sitter i serie efter varandra och kopplar ihop högtalarkablarnas "plus" och "minus" kablar parallellt....
Så nu är min nyfikenhet över - ja bortsett från komponenterna då....