frågor....

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad

frågor....

Inläggav NADifierad » 2009-04-05 16:44

Jag läste i senaste hifi och musik, om Tannoy Glenair. Där fanns en möjlighet att jorda högtalaren via skruvterminalerna!?
Hur går det ihop? Jordar man filtret, eller elementchassi, eller kör dom med någon typ av transformator, som vinner på extern jordning :?:

Subject number two! :)
Jag får intrycket, när man läser vissa trådar, att det har gått inflation i djupbasbyggen!?
Allt från 4" och uppåt, ska stämmas av så lågt som möjligt!
Går inte detta stick i stäv med problem, så som roomgain, stående vågor, noder etc... :?: :?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: frågor....

Inläggav steveo1234 » 2009-04-05 16:52

nadifierad skrev:Jag läste i senaste hifi och musik, om Tannoy Glenair. Där fanns en möjlighet att jorda högtalaren via skruvterminalerna!?
Hur går det ihop? Jordar man filtret, eller elementchassi, eller kör dom med någon typ av transformator, som vinner på extern jordning :?:

Subject number two! :)
Jag får intrycket, när man läser vissa trådar, att det har gått inflation i djupbasbyggen!?
Går inte detta stick i stäv med problem, så som roomgain, stående vågor, noder etc... :?: :?

Subject number two är favvisämne. Vad menar du att problemet är?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-04-05 17:03

Går inte detta stick i stäv med problem, så som roomgain, stående vågor, noder etc...

näe, en lågt avstämd låda fungerar mer som den inversa rumsfunktionen, en högt anstämd låda brukar peaka i nivå

rumsresonanser kan man nog behandla på tre sätt, ett är väl att låta bandbreddbegränsa högtalaren, två är att använda dipoler och tre är att helt eller delvis akustikreglera rummet
Bikinitider

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-05 17:19

Jag har läst! :) Att en högt avstämd sub, med en flack avrullning nedåt, typ en sluten konstruktion, som börjar falla vid ungefär 50 hz, skulle ge omvänd funktion mot rummets förstärkning av djupa frekvenser! Nu talar vi generellt sett! :?
Alltså tvärtemot vad Celef säger? Kan du utveckla dina tankar lite?

Jag har läst detta på XTZ`s hemsida, och där behandlar dom rumspåverkan ganska ingående.
Jag undrar pga ren vetgirighet :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-04-05 17:37

nadifierad skrev:Jag har läst! :) Att en högt avstämd sub, med en flack avrullning nedåt, typ en sluten konstruktion, som börjar falla vid ungefär 50 hz, skulle ge omvänd funktion mot rummets förstärkning av djupa frekvenser! Nu talar vi generellt sett! :?

Jag har läst detta på XTZ`s hemsida, och där behandlar dom rumspåverkan ganska ingående.

för att få en basreflex med en tonkurva som en sluten låda måste man avstämma lådan rejält lågt, typ glocalnet.

men du kan prova å lattja med detta onlineprogram så får du en känsla för vad som händer med tonkurvan med olika avstämningsfrekvenser och lådstorlekar http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver
Bikinitider

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-05 17:40

http://www.xtz.se/omxtz.php?sida=2

Jo det är klart, att understämmer man basreflexen, så får man en liknande kurva...!
Det hade jag faktiskt inte tänkt på! :)

Jag ska genast dyka på länken du angav...
Tack!

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-04-05 17:56

nadifierad skrev:Jag har läst! :) Att en högt avstämd sub, med en flack avrullning nedåt, typ en sluten konstruktion, som börjar falla vid ungefär 50 hz, skulle ge omvänd funktion mot rummets förstärkning av djupa frekvenser! Nu talar vi generellt sett! :?

Men, då måste man ju fundera på om man vill ha en rak kurva på lyssningsplatsen. Jag vet att jag inte vill ha det. En rak kurva låter som att den faller, subjektivt då, eftersom örat har sämre känslighet med fallande frekvenser.
Googla lite på "house curve".

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-05 17:59

steveo1234 skrev:

Men, då måste man ju fundera på om man vill ha en rak kurva på lyssningsplatsen. Jag vet att jag inte vill ha det. En rak kurva låter som att den faller, subjektivt då, eftersom örat har sämre känslighet med fallande frekvenser.

Tack för tipset! :)
Det är mer kvalite`n på basen jag funderar över.
Vill inte ha en mullrande sjögång av subsoniska vågor, studsande runt öronen! :?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-04-05 18:01

nadifierad skrev:
steveo1234 skrev:

Tack för tipset! :)
Det är mer kvalite`n på basen jag funderar över.
Vill inte ha en mullrande sjögång av subsoniska vågor, studsande runt öronen! :?

Nej, men, det vill nog ingen..
Men, varför måste det mullra? Och att djupa frekvenser skulle "studsa runt öronen" är nog ingen större risk med tanke på våglängden.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-05 18:08

När jag läste, så tolkade jag det som just frekvenser ner mot 25 hz, har en tendens att påverkas olyckligt av de vanligaste vardagsrummen, med just stående vågor och ogynsamm roomgain som bieffekt!?

Om man generellt kan räkna med en sådan roomgain, så är det nog vettigt att bygga bassektionerna, med avrullning nedåt, innan man når "marianergraven" :) :?:

Det verkar vara modernt att bygga slutet med LT kompensation, och det får jag inte riktigt att gå ihop med just de rumsliga problemen!?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-04-05 18:13

nadifierad skrev:När jag läste, så tolkade jag det som just frekvenser ner mot 25 hz, har en tendens att påverkas olyckligt av de vanligaste vardagsrummen, med just stående vågor och ogynsamm roomgain som bieffekt!?

Om man generellt kan räkna med en sådan roomgain, så är det nog vettigt att bygga bassektionerna, med avrullning nedåt, innan man når "marianergraven" :) :?:

Där håller jag nog inte med. Room gain som uppstår under rummets största våglängder bör nog ses som "gratisbas" som ska utnyttjas och inte bekämpas. ´På det sättet kan man ju faktiskt bygga bassystem som når ensiffriga frekvenser. Om man har för högt ljudtryck vid "låga" frekvenser så kan det ju enkelt hanteras med diverse equalizers. På så sätt avlastar man bassystemet. Problem med stående vågor under 25hz är nog ett ganska litet problem i de flesta rum, våglängden får helt enkelt inte plats för att skapa en stående våg mellan väggarna.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-05 18:15

Vad menas med noder? :?:

Och som jag förstår det så är även toppar och dalar, pga utsläckning ett problem, tillföljd av olycklig rumspåverkan i basen!?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-05 18:27

Jag är säker på att paa eller Naqref kan delge information om basåtergivningskurvor som är anpassade efter hörselns sjunkande känslighet i basområdet :)

Tror Naqref använder någon kurva från IÖ som exempel ibland...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-04-05 18:59

Kurvor finns det här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contours

Tycker man att en någorlunda rak kurva basen låter som som "att det faller i basen", finns det flera skäl till det. Antingen är lyssningsnivån mycket lägre än den tänkta av producenten. Då kan kompensation vara ett hjälpmedel. Blir att ta skillnaden mellan två Phon-kurvor i diagrammet. Det kan även vara så att producenten har haft för basiga monitorer och på vis gjort en basfattig master. Givetvis kan sedan producenten ha en annan uppfattning om vad som är "rätt" nivå. Det horde vara lämpligast att dimensionera systemt för hyfsat rak kurva. Eventuella korrektioner för avvikande fonogram gör man via tonkontroller och inte i systemdimensioneringen.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-05 19:03

Medhåll...

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-05 19:07

RogerGustavsson skrev:Kurvor finns det här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contours

Tycker man att en någorlunda rak kurva basen låter som som "att det faller i basen", finns det flera skäl till det. Antingen är lyssningsnivån mycket lägre än den tänkta av producenten. Då kan kompensation vara ett hjälpmedel. Blir att ta skillnaden mellan två Phon-kurvor i diagrammet. Det kan även vara så att producenten har haft för basiga monitorer och på vis gjort en basfattig master. Givetvis kan sedan producenten ha en annan uppfattning om vad som är "rätt" nivå. Det horde vara lämpligast att dimensionera systemt för hyfsat rak kurva. Eventuella korrektioner för avvikande fonogram gör man via tonkontroller och inte i systemdimensioneringen.

Jo, men då kvarstår frågan :) :?:
Får man rak kurva på mitt sätt!? Eller ska man som SteveO kompensera
topparna med EQ :?:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-04-05 19:57

öö, hur löd frågan igen, vad är "mitt sätt"?
Bikinitider

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-05 20:00

celef skrev:öö, hur löd frågan igen, vad är "mitt sätt"?

Jag syftar på rogers inlägg om efterkompensation! :)
var hans inlägg ett svar på SteveO`s förslag, eller på mitt!? :? :?:
Dvs ej så djup avstämning....... 8O

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2009-04-05 20:10

Efter som tråden heter frågor.. Är man alltid tvungen att EQa ett bassystem? om man är ute efter absolut djupast och bästa bas (vad nu bäst är? men iaf). Vad är att föredra, slutet eller basreflex?.

/L

ursäkta trådkapningen.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-04-05 20:16

Schull skrev:Efter som tråden heter frågor.. Är man alltid tvungen att EQa ett bassystem? om man är ute efter absolut djupast och bästa bas (vad nu bäst är? men iaf). Vad är att föredra, slutet eller basreflex?.

/L

ursäkta trådkapningen.

I min värld går det inte att få en fin kurva utan EQ. Att lyckas med att få en "bra" kurva som en kombination av välplacerade basar och ett väldimensionerat rum låter osannolikt även om det är det bästa sättet att skaffa sig en kurva som överhuvudtaget går att EQ`a till någonting vettigt. Tills jag sett några mätningar som visar att jag har fel så kommer jag att fortsätta att gå på den linjen iaf :)

Slutna system ger, generellt, djupast bas.

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2009-04-05 20:25

Ok. Slutet är alltså att föredra. Vad ska man ha för eq?, det som är intressant är ju att eqa 0-80hz, om jag förstår rätt. Sitter med 4 element och har lite vånda över lådorna som ska byggas.

/L

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-04-05 20:40

Schull skrev:Ok. Slutet är alltså att föredra. Vad ska man ha för eq?, det som är intressant är ju att eqa 0-80hz, om jag förstår rätt. Sitter med 4 element och har lite vånda över lådorna som ska byggas.

/L

Vilken EQ du ska ha beror på främst 2 frågor:
1. Hur enkelt handhavande vill du ha?
2. Hur hög kvalitet behöver du?

Absolut billigaste lösningen är en Behringer DSP1124. Kostar en tusing ungefär och ger dig möjlighet att ställa in 24 ingrepp. Handhavandet är en bitch dock. Fördelen är att du kan få ut kompensationen direkt ur exempelvis Room EQ Wizard.

Andra alternativ är Velodynes SMS-1. Kostar runt 6-7k men ger grafiskt interface och är tokenkel att arbeta med.

Om du behöver bättre grejer så överlämnar jag svaret till någon annan då jag inte har någon erfarenhet av dem...

Angående lådorna: Vad är det för element?

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2009-04-05 20:57

Peerless P830669 SLS 12" Woofer

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-04-05 21:02

Schull skrev:Peerless P830669 SLS 12" Woofer

Med tanke på att tråden heter "frågor" så antar jag att det faktiskt är omöjligt att gå off topic.
Så, here goes :)
Jag hade placerat varje element i en 150liters sluten låda och matat med 50W per element.
Tyvärr så faller de elementen duktigt snabbt redan vid 40hz, men, med ett normalstort rum utan öppningar så kan det bli rätt hyffsat i alla fall, speciellt för musiklyssning.

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2009-04-05 21:13

Dom kommer att drivas med ett bering 2500, jaha då blir det som min polare föreslog (Jannemannen) 150L slutet. Då kör vi på det, sen blir det nog den billigare bering eq som du föreslog Tack för hjälpen! :D

/L

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-05 21:50

alla inlägg uppskattas, då man lär sig nått nytt hela tiden :)
Det var därför tråden döptes till frågor, för att få lite svängrum!!! :wink:

http://www.xtz.se/omxtz.php?sida=2

http://www.xtz.se/omxtz.php?sida=5112

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-06 18:07

Och då hittade jag en ny fråga :)

"(De verkar inte vara gjorda för att användas med BF, du får ett så ohyggligt långt rör att det kommer aldrig att fungera bra.
Om du inte bygger en redigt stor låda förstås, men då bli WAF:en väldigt låg.) "

Lösryckt citat från DIY :!:

Vad menas med WAF :?:

BengtO

Inläggav BengtO » 2009-04-06 18:12

nadifierad skrev:Och då hittade jag en ny fråga :)

"(De verkar inte vara gjorda för att användas med BF, du får ett så ohyggligt långt rör att det kommer aldrig att fungera bra.
Om du inte bygger en redigt stor låda förstås, men då bli WAF:en väldigt låg.) "

Lösryckt citat från DIY :!:

Vad menas med WAF :?:

Wife Acceptance Factor..

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-04-06 18:13

WAF= Wife Acceptance Factor eller Woman Acceptance Factor

Ju högre Waf desto större chans att din partner släpper i dem i vardagsrummet

Edit, Too slow!+en ökad förklaring
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-04-06 19:01

Ahaa :D
Kan det simuleras i basta? :)

Nästa

Återgå till Teknikforum