Har alltid upplevt att basnivån varierar beroende på var man befinner sig i rummet. Hemma hos mig t ex räcker det med att sätta sig på kanten av soffan och luta sig fram så sjunker basnivån klart märkbart. Nu har jag 1 st subwoofer som tar hand om djupbasen, men har även känns av fenomenet med två stativare utan subwoofer. Lägsta basnivån verkar vara mitt i rummet ungefär, och högre nära vägg och högst i hörn.
Jag antar att det på något sätt beror på att det dynamiska ljudtrycket är störst där ljudvågen möter ett hinder, och ju effektivare hinder desto mer tryckkoncentration. Mitt i rummet kan energin smita åt alla håll, men i t ex ett hörn tvingas energin in i kroppen och örat i större utsträckning?
Men vad gör man då åt detta? Finns det rentav superenkla åtgärder som löser en stor del av detta, eller är det något man aldrig kan eliminera helt och som man får acceptera?
Det verkar vedertaget att prova med två eller flera subwoofers istället för en - men vad finns det i övrigt att göra? Och om man upplever problemet med två vanliga högtalare, är då verkligen två subbar så mycket bättre?
Ps. Är ingen vän av att sitta fixerad i sweetspot, hade varit glad för en mer homogen musikupplevelse över rummet.
Ps 2. Såg tråden om flera subbar vs en, men den tråden spårade tyvärr ur. Glad om denna tråd håller sig på spåret.