Ojämnt fördelad bas över rummet

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xiro

Ojämnt fördelad bas över rummet

Inläggav Xiro » 2009-04-12 23:56

Har alltid upplevt att basnivån varierar beroende på var man befinner sig i rummet. Hemma hos mig t ex räcker det med att sätta sig på kanten av soffan och luta sig fram så sjunker basnivån klart märkbart. Nu har jag 1 st subwoofer som tar hand om djupbasen, men har även känns av fenomenet med två stativare utan subwoofer. Lägsta basnivån verkar vara mitt i rummet ungefär, och högre nära vägg och högst i hörn.
Jag antar att det på något sätt beror på att det dynamiska ljudtrycket är störst där ljudvågen möter ett hinder, och ju effektivare hinder desto mer tryckkoncentration. Mitt i rummet kan energin smita åt alla håll, men i t ex ett hörn tvingas energin in i kroppen och örat i större utsträckning?

Men vad gör man då åt detta? Finns det rentav superenkla åtgärder som löser en stor del av detta, eller är det något man aldrig kan eliminera helt och som man får acceptera?

Det verkar vedertaget att prova med två eller flera subwoofers istället för en - men vad finns det i övrigt att göra? Och om man upplever problemet med två vanliga högtalare, är då verkligen två subbar så mycket bättre?

Ps. Är ingen vän av att sitta fixerad i sweetspot, hade varit glad för en mer homogen musikupplevelse över rummet.

Ps 2. Såg tråden om flera subbar vs en, men den tråden spårade tyvärr ur. Glad om denna tråd håller sig på spåret.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-04-13 01:11

Det är ofrånkomligt att nivån i basen varierar på olika platser i rummet. Det man kan göra är at experimentera med placeringen och som sagt använda fler ljudkällor.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-13 01:23

Basökning nära väggar är naturligt, och ännu mer kan det bli vid rumsresonanser. Botemedlet är i princip dämpning, men man kan i praktiken nästan aldrig få dit så mycket dämpning att effekten försvinner. Inte ens ekofria rum är helt befriade från effekten i basen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
NADifierad

Re: Ojämnt fördelad bas över rummet

Inläggav NADifierad » 2009-04-13 10:01

Xiro skrev:Har alltid upplevt att basnivån varierar beroende på var man befinner sig i rummet. Hemma hos mig t ex räcker det med att sätta sig på kanten av soffan och luta sig fram så sjunker basnivån klart märkbart. Nu har jag 1 st subwoofer som tar hand om djupbasen, men har även känns av fenomenet med två stativare utan subwoofer. Lägsta basnivån verkar vara mitt i rummet ungefär, och högre nära vägg och högst i hörn.
Jag antar att det på något sätt beror på att det dynamiska ljudtrycket är störst där ljudvågen möter ett hinder, och ju effektivare hinder desto mer tryckkoncentration. Mitt i rummet kan energin smita åt alla håll, men i t ex ett hörn tvingas energin in i kroppen och örat i större utsträckning?

Men vad gör man då åt detta? Finns det rentav superenkla åtgärder som löser en stor del av detta, eller är det något man aldrig kan eliminera helt och som man får acceptera?

Det verkar vedertaget att prova med två eller flera subwoofers istället för en - men vad finns det i övrigt att göra? Och om man upplever problemet med två vanliga högtalare, är då verkligen två subbar så mycket bättre?

Ps. Är ingen vän av att sitta fixerad i sweetspot, hade varit glad för en mer homogen musikupplevelse över rummet.

Ps 2. Såg tråden om flera subbar vs en, men den tråden spårade tyvärr ur. Glad om denna tråd håller sig på spåret.

Sist jag tittade till tråden var den "back on track" :?: :wink:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=120
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2009-04-16 16:32

Hur jämn basfördelning kan man egentligen uppnå med olika åtgärder?

I helgen flyttade jag subwoofern från fronthörnet till en position mitt på långväggen ngt assymetriskt mellan satelliterna, och tog bort 5 cm stenplatta och dämpfötter så att originalfötterna i princip står direkt mot golvet (bara en liten gummibricka kvar), och upplever nu basen mycket jämnare fördelad. Men kanske jag förlorade den där sista pyttelilla unsen av snärt och artikulation, har dock inte lyssnat in mig helt ännu. Spontant känns det som en mycket bra kompromiss då även frekvensgången i basen upplevs jämnare. En nybliven subwooferägare fortsätter sin spännande och förvirrade upptäcktsfärd...

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-04-16 17:12

själv har jag ett lågenergicentrum där soffan är placerad :cry:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-04-17 01:01

Som gammal Mercedes-nörd citerar jag gamle Daimler: " Das beste, oder nichts" (tyvärr har Mercedes svikit mottot på senare år).
Sedan 1980-talet har jag avhållit mig från subwoofers tills jag såg en lösning som jag tror på; 4 Bremenbasar i slutna lådor med LT och lämplig placering i rummet. De överträffar mina förväntningar, jag är mycket nöjd!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-17 01:51

profbd skrev:själv har jag ett lågenergicentrum där soffan är placerad :cry:

Nemas problemas, placera om soffan 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-04-17 12:34

Dipoler kan ju ge en ganska jämn bas, är min erfarenhet åtminståne.

Gissar att det beror på att dipolstrålningen inte genererar samma grad av komplexa interferensmönster mellan direkt- och reflekterad ljud.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Återgå till Teknikforum