Frågor om Basta!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fackamato

Frågor om Basta!

Inläggav Fackamato » 2009-04-13 19:34

Hej,

Kan man på något sätt se antalet watt och/istället för spänning/resistans? Säg att jag har en förstärkare som är specad till 300 watt vid 4 ohm, hur kan jag då enkelt se i Basta! när förstärkaren inte räcker till längre?

Fråga två: När man simulerar med slavbasar: Jag använder två slavbasar i simuleringen och har ställt in rätt vas osv för dom. Lådan är avstämd till 26.86Hz, då får jag mms: 716 och free air resonance: 17.17 i vent properties. Är detta per slavbas? Dvs totala mms per slavbas skall vara 716 gram i detta fallet?

Tack på förhand,

Mathias

(eller är det så enkelt att ta roten ur 300*4 (34.64) och ange det som source voltage och max voltage?)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Frågor om Basta!

Inläggav Svante » 2009-04-13 22:44

Fackamato skrev:Hej,

Kan man på något sätt se antalet watt och/istället för spänning/resistans? Säg att jag har en förstärkare som är specad till 300 watt vid 4 ohm, hur kan jag då enkelt se i Basta! när förstärkaren inte räcker till längre?

Nej, och det kan inget annat program heller. :) Detta eftersom man inte vet hur "mjuk" nätdelen är. Förstärkaren levererar en spänning, och den spänningen blir till olika effekt beroende på högtalarens (frekvensberoende) impedans.

Eftersom förstärkare lämnar en så varierande maximal uteffekt beroende på lastimpedansen, men maxspänningen har ett betydligt svagare beroende med lastimpedansen så är det enda rimliga att ange en maximal spänning.

Det bästa du kan göra är som du beskriver att räkna om effekten till en spänning, U=sqrt(P*R), och sätta in den under max voltage. Det är förmodligen det som en del andra program gör. Jag vägrar hårdnackat :D att införa en sån finess eftersom det gör det svårare att förstå hur det egentligen fungerar. Du får dock viss hjälp med omräkningen i rutan voltage limit.

Fackamato skrev:Fråga två: När man simulerar med slavbasar: Jag använder två slavbasar i simuleringen och har ställt in rätt vas osv för dom. Lådan är avstämd till 26.86Hz, då får jag mms: 716 och free air resonance: 17.17 i vent properties. Är detta per slavbas? Dvs totala mms per slavbas skall vara 716 gram i detta fallet?

Till att börja med så har slavens Vas och free air resonance ingen betydelse för vilken svängande massa som behövs för en given avstämning. Det som är viktigt är (förutom lådans volym) Sp för slavarna. Sp anges, liksom Vas, per slav. Massan som dyker upp som "moving mass" i rutan "Vent properties" är däremot den totala svängande massan. Den massan ska alltså fördelas mellan slavarna.

Hmm, det borde förtydligas.

Edit: några smilare eftersom det lät så surt alltihop. Det var ju inte meningen.
Senast redigerad av Svante 2009-04-13 23:12, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2009-04-13 23:08

Tackar för svar!

Återgå till Teknikforum