Ingångsimpedans och utgångsimpedans.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DIRAVI

Ingångsimpedans och utgångsimpedans.

Inläggav DIRAVI » 2009-04-21 10:14

Jag funderar lite på impedanser, och behov därav.

Tekniska förutsättnningrana är att jag har en CD-spelare, med vanlig rca-utgång.

Till den önskar jag koppla ett antal (10-15st) "datorhögtalarpaket"
Altså högtalare med inbygda förstärkare.

Vad händer vilka nivåer är det på ingångsimpedanser och utgångsimpedanser, och funkar det att paralellkoppla dem, eller behövs det en signalförstärkare av något slag emellan.

Högtalarbaketen är Philips SPA1310
CD-spelaren är en Sony CDP-CX355
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-04-21 13:01

Utgångsimpedansen talar inte om hur mycket en utgång kan belastas med. Utan det, för hoppningsvis, framgår av annat data i databladet.

Belastar du med mycket kabel, så kan utgångsimpedansen och den sammanlagda kapacitansen (i all kabel) bilda ett lågpass filter som dämpar diskanten.

Har du inga värden för apparaterna på det som är av intresse?

//Michael

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-04-21 13:52

Det kommer att funka men risken finns att du får en hörbar avrullning i toppen.. vilket kanske går att lvea med med tanke på den förmodade prestandan från högtalarna i fråga.. :) Vidare kan det tänkas att den opamp som sitter på utgången av din CD-spelare får problem med ökad distortion iom. den låga drivimpedansen.

Bara till att prova och langa in en hygglig preamp i efterhand om det behövs.

/Peter

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-04-22 13:36

Tack för hjälpn, nu tar kabeldragnin vid. :)

Applikationen är en arbtsplats där alla skall kunna välja om, oh hur tark musik de skall ha på, men gemenamt bestämma vilken.

Det handlar till övervägande del om lugn, stämmningsfull hismusik, vågskvalp och liknande.

:)

//Magnus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-22 19:18

DIRAVI skrev:Applikationen är en arbtsplats där alla skall kunna välja om, oh hur tark musik de skall ha på, men gemenamt bestämma vilken.

Det handlar till övervägande del om lugn, stämmningsfull hismusik, vågskvalp och liknande.

Burr...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-04-26 16:21

Svante skrev:
DIRAVI skrev:Applikationen är en arbtsplats där alla skall kunna välja om, oh hur tark musik de skall ha på, men gemenamt bestämma vilken.

Burr...

Håller med, dessutom slipper jag lyssna :) men tydligen "skall det vara så" i den miljön.

http://nefertitihudvard.se

//Magnus

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-04-26 17:44

Fundera på att sätta en buffert som kan mata på med lite ström. :idea:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-04-26 20:16

soundbrigade skrev:Fundera på att sätta en buffert som kan mata på med lite ström. :idea:
:?:

Vart? Hur? Varör?

//Magnus

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-04-26 21:04

Mellan för- och alla slutsteg för att bättre på drivförmågan.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-04-26 21:40

DIRAVI skrev:
soundbrigade skrev:Fundera på att sätta en buffert som kan mata på med lite ström. :idea:

Vart? Hur? Varör?

I princip en opampsliknande IC-krets med bättre möjlighet att driva låga impedanser än en vanlig opamp. Finns som vanliga standard IC med åtta ben.

Denna krets byggs in så den matas av signalen från CD-spelaren och driver sedan alla datorpaketen parallellt (hatar att skriva det ordet) typiskt genom ett motstånd på 50-100 ohm.

Kretsen matas med +/- 12V eller så och ett par avkopplingskondingar adderas på matningarna (strömförsörjningen) runt chipet.

Kolla upp vilken ingångsimpedans datorhögtalarpaketen har så är det lättare att välja rätt krets som buffert. Finns vanliga opampar som klarar neråt 600 ohm med låg distortion.

/Peter

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-04-27 10:06

Piotr skrev:
DIRAVI skrev:

Vart? Hur? Varör?

I princip en opampsliknande IC-krets med bättre möjlighet att driva låga impedanser än en vanlig opamp. Finns som vanliga standard IC med åtta ben.

Denna krets byggs in så den matas av signalen från CD-spelaren och driver sedan alla datorpaketen parallellt (hatar att skriva det ordet) typiskt genom ett motstånd på 50-100 ohm.

Kretsen matas med +/- 12V eller så och ett par avkopplingskondingar adderas på matningarna (strömförsörjningen) runt chipet.

Kolla upp vilken ingångsimpedans datorhögtalarpaketen har så är det lättare att välja rätt krets som buffert. Finns vanliga opampar som klarar neråt 600 ohm med låg distortion.

/Peter

Ok, jag skall fundera på det, om det inte fungerar som önskat utan.

Nu funderar jag lite på vad jag skall ha för kabel.

Är det vättigt att köpa vanligt "lakritssnöre" på löpmeter, eller skulle det fungera med partvinnad kabel (cat5 eller cat6 som används till ethernet i vanliga fall)

//Magnus

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-04-27 15:18

//Magnus

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2009-05-03 00:11

Piotr skrev:Det kommer att funka men risken finns att du får en hörbar avrullning i toppen.. vilket kanske går att lvea med med tanke på den förmodade prestandan från högtalarna i fråga.. :) Vidare kan det tänkas att den opamp som sitter på utgången av din CD-spelare får problem med ökad distortion iom. den låga drivimpedansen.

Bara till att prova och langa in en hygglig preamp i efterhand om det behövs.

/Peter

hur kommer det sig att man skulle få en hörbar avrullning?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-05-03 00:22

Det sitter förmodligen (som sig bör) ett motstånd på utgången av CD-spelaren och detta bildar ett lågpssfilter med kapacitansen i kablarna. Långa kablar (har jag i pallet just nu) och flera kablar parallellt ökar kapacitansen.

/Peter

Användarvisningsbild
Magnus_L

Inläggav Magnus_L » 2010-01-19 21:43

Trådkapning!

Om man skulle vilja koppla ett 5 eller 7-kanalsslutsteg till subwooferutgången (80 Hz och lägre) på en ordinär AV-reciver, Denon 2105 i mitt fall, skulle detta fungera med ett antal y-kopplingar? Eller kommer det bli för trögt för försteget att driva 7 kablar och kanaler?

Återgå till Teknikforum