DiAna

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Somnabula

DiAna

Inläggav Somnabula » 2004-07-14 19:29

Man får tacka för engagemanget, har dock inte kommit fram till hur det funkar ännu. Däremot har jag hittat ett ljudkort som stödjer alla format upp till 24 bitar. Tänkte ju koppla den till DiAnan. Min fråga är då om det är nån vits att skicka 20 bitar till Dianan eftersom den har en 20-bitars dac. Har läst manualen men det ända jag får fram är att den stödjer samplingsfrekvenser mellan 25 och 55kHz.
Jag citerar följande ur manualen:
DiAna uses a true 20-bit complementary-linear dual-dac architecture. This design eliminates low level linearity problems and at the same time avoids signal to noise, channel separation and intermodulation problems.

Kan man tolka det så att dianan "normaliserar" upp de 16 bitarna till en 20 bitars signal innan man får den analoga vågformen? Har annars svårt att fatta vad den ska med de extra 4 bitarna till.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-14 19:38

Det går aldrig att "återskapa" de fyra sista bitarna ur en 16-bitssignal, man får bara hoppas att de 16 som kommer är optimalt dithrade. Generellt är nog iofs en 20-bits omvandlare bättre än en 16-bits. Det händer att 16-bitars omvandlare har en brusnivå i 14- eller 12-bitsklass. Extremfallet är väl ljudkort till datorer. Det är väl av den anledningen troligare att en 20-bitsomvandlare håller en klass som motsvarar ideal 16-bitsklass, än en 16-bits. (Det där lät lite3 sjukt, men jag hoppas du förstår vad jag menar.)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum