Problem med XBOX och H/K HD970

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
oooyeah

Problem med XBOX och H/K HD970

Inläggav oooyeah » 2009-05-20 21:17

Jag har ett gammalt XBOX som jag använder som mediaspelare för film, serier och musik. För er som är bekanta med XBOX vet säkert att det inte finns någon digital ljudutgång på själva konsollen, men jag har "tjuvkopplat" in mig via AV-porten på moderkortet och på så sätt installerat en egen coaxial utgång på baksidan av konsollen. Den här signalen skickar jag sedan in i en Harman Kardon HD970 för att fixa DA-konverteringen.

Det här funkartill 99% helt felfritt. MEN. Om jag t ex spelar musik på XBOX:en och slår på taklampan i vardagsrummet så bryts musiken i 0.5-1 sekund och på displayen till min HD970 står det "No Signal". Det här problemet uppstår i princip alltid när jag använder en strömbrytare i lägenheten (liten 2:a).

Finns det någon där ute som har varit med om något liknande och/eller har en lösning på problemet?

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2009-05-20 22:41

Det ska man väl inte behöva göra, modda den för att få ut SPDIF, det är väl bara att köpa rätt sladd...
multikontakt som ger möjlighet att använda HDTV samt SPDIF
Från: http://sv.wikipedia.org/wiki/Xbox

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2009-05-21 08:07

Köp en kabel där du kan plocka ut signalen optiskt. Finns flera varianter för någon hundralapp. Du brukar även kunna få ytterligare bildanslutningsmöjligheter med sådana kablar. Jag har en sådan till min gamla xbox.

Hade liknande problem med coax anslutning på min gamla dac och cdspelare. Tappade signalen vid bland annat lysrörs tändning. Byte till optisk kabel och problemet var borta.

Med vänlig hälsning
Max

Återgå till Teknikforum