Är det nån som orkat göra en transparentare Transparent?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Är det nån som orkat göra en transparentare Transparent?

Inläggav Harryup » 2004-07-17 12:12

Nån som mekat med termineringar på kablar och funnit ut något?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-17 15:12

Mja, inte egentligen, om du menar högtalarkablar, men jag har försökt förstå vad för problem som kan uppstå. Jag har väl egentligen bara en rekommendation för den som vill labba med det; se efter vad som redan sitter i förstärkare och högtalare. Och i det gäller lyssning; lyssna blint, förstås. Var det två? Jaja.

Varför frågar du?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-07-18 12:11

Svante:
Bara intresserad själv själv eftersom jag garanterat vet att jag inte har några komponenter själv mellan slusteg (ICE-Power) o element då jag kör aktivt.
Kanske finns en poäng med länkar i kablarna då man kör klass-D?

För lyssningen så försöker jag alltid ge små förändringar tid, vanligt bytande i dagar för att sedan verifiera om jag kan höra samma skillnad blint.
Att börja direkt blint spela några låtar byta, byta tillbaka osv. tycker jag är att famla blint då man kommer mer i en tidspressad situation.
Är för luttrad av följden av snabba beslut för att jag skall tycka det vara en optimal metod.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-18 13:00

Ja, det finns ju inget som säger att ett blindtest måste gå fort eller vara tidspressat. Det viktiga är att det är blint. Eftersom skillnaderna är små, och eftersom vi alla är väldigt lättpåverkade när det gäller ljud, litar jag aldrig på ett lyssningstest som är öppet. Åtminstone inte när förnuftet söger att det inte borde vara någon hörbar skillnad.
Men det där har vi varit igenom, och behöver kanske inte säga det igen.
Sen tror jag att termineringar är ännu mindre viktigt för klassd-förstärkare, men det är ju min gissning, förstås. Kanske nån annan vet?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
jonte0

Inläggav jonte0 » 2004-07-29 00:29

Svante skrev:......
Sen tror jag att termineringar är ännu mindre viktigt för klassd-förstärkare, men det är ju min gissning, förstås. Kanske nån annan vet?

Intressant ! Varför tror du det ??

Utgångsimpedansen månne ?

MVH /

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-29 01:16

jonte0 skrev:
Svante skrev:......

Intressant ! Varför tror du det ??

Utgångsimpedansen månne ?

MVH /

Som sagt det är tro utan praktisk erfarenhet, men terminering är har med högfrekvens att göra. Om termineringen är OK är kabeln en lättare last för förstärkaren vid högfrekvens, annars kan en dålig (klass A-, AB-, B-) förstärkare råka i självsvängning. En klass-D-förstärkare arbetar redan i någon sorts kontrollerad självsvängning. Dessutom är utgången lågpassfiltrerad, vilket innebär att högfrekvensen automagiskt är isolerad från förstärkaren.

Men som sagt, det är bara "tro" från min sida, praktiken kanske är annorlunda?

Återgå till Teknikforum