Dämpa impedanstoppar för bas, bra eller dåligt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Termos_friend

Dämpa impedanstoppar för bas, bra eller dåligt?

Inläggav Termos_friend » 2009-05-28 23:43

Hej,

Jag är inte alls hemma så hemma på elektroniken i ett delningsfilter som jag borde vara. Därför har jag några frågor.
Läste precis en PDF från LinearX som handlar om deras program FilterShop.

Länk: http://www.linearx.com/files/pdf/FilterShopApp_04.pdf

I den beskriver de hur de först jämnar till impendanskurvan för höga frekvenser med en konjugatlänk. Sedan jämnar de även ut de två topparna som finns för låga frekvenser.
Jag sitter och tittar i Basta på en simulering för en bas som har två toppar och testar att försöka dämpa dem på samma sätt.

Något som jag inte kan avgöra dock är:

Hur viktigt är detta, vinner jag mycket på att göra det? Jag antar att delningsfilter mår bättre av det.
Kommer den extra kretsen att stjäla mycket effekt?

Alla ni som bygger själv och vill ha bra resultat, är det något ni oftast gör?

Kort och gott för att summera, är det något som bör göras?

Mvh

//Erik
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-28 23:59

Det brukar behövas om resonanstopparna ligger nära delningsfrekvensen, annars inte. Ett typexempel på när det behövs är i trevägare med undre delningen vid 200-400 Hz.

Men du ser ju i simuleringen hur det blir. Titta på tonkurvan och även impedanskurvan.

Först ser man till att impedanskurvan blir slät och sedan kopplar man dit filtret. Sen kan man jämföra hur det blir om man tar bort konjugatlänken. Inte sällan stiger nivån strax ovanför resonanstoppen och impedansen med delningsfilter sjunker.

Så här kan det se ut typiskt (lite slarvigt anpassad konjugatlänk)

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2009-05-29 00:10

Ok, jag ser.

Min plan är ju att göra en 3-vägare så jag får väl ge mig på problemet. Det här är ju eg vad du skrev till mig i ett pm för något kort tag sedan. Men det trillade inte ned för ens jag redan ställt frågan och fått svar.

Jag vet inte om du läste pdf'n som det var länk till? Det jag tänkte på var ifall den kretsen de kopplar in även kallas för konjugatlänk, eller är det något annat?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-29 00:20

Det var flera olika sorters konjugatlänkar i den ja.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2009-05-29 00:31

I ditt exempel ovan har du ju en topp vid circus 45Hz. Om det hade funnits en topp ännu lägre tex vid 16Hz. Hade man velat plocka bort den också?

(Fan, jag har en bild jag hade velat lägga upp här för att visa. Det är alltid roligare och mer illustrativt med bilder.)

Det kanske är svårt att säga något generellt om det?

Jag läste föresten att KTH har/hade ett kompendium om högtalarbyggeri att köpa. Det var en riktigt gammal tråd. Finns kompendiet kvar och var kan man isf köpa det? Jag bor ju inte så toklångt ifrån KTH, om det finns vore det kul att ha innan helgen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-29 00:55

Termos_friend skrev:I ditt exempel ovan har du ju en topp vid circus 45Hz. Om det hade funnits en topp ännu lägre tex vid 16Hz. Hade man velat plocka bort den också?

(Fan, jag har en bild jag hade velat lägga upp här för att visa. Det är alltid roligare och mer illustrativt med bilder.)

Det kanske är svårt att säga något generellt om det?

Jag läste föresten att KTH har/hade ett kompendium om högtalarbyggeri att köpa. Det var en riktigt gammal tråd. Finns kompendiet kvar och var kan man isf köpa det? Jag bor ju inte så toklångt ifrån KTH, om det finns vore det kul att ha innan helgen.

Det som är kvar vid 45 Hz beror bara på min slarvighet. Hur noga man vill kompensera handlar bara om hur noga man vill ha det i konstruktionen. Det kan tom vara så att man inte vill kompensera helt och hållet, det man ska göra är att se till att tonkurva och impedanskurva blir som man vill. Det är inget självändamål att impedanskurvan för element och konjugatlänkar blir spikrak. Det gör man bara om man inte kan simulera.

Du kan få ftp-plats för bilder här på faktiskt om du kontaktar admin.

Boken du syftar på är nog elak-kompendiet. Det är för tillfället slut och vi ska trycka upp en ny upplaga inför hösten.

Återgå till Teknikforum