Elektrostater

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Elektrostater

Inläggav steveo1234 » 2009-06-04 14:30

Är de nått bra egentligen?
Vilka för respektive nackdelar uppvisar de gentemot den klassiska elektromekaniska lösningen med konelement? Hur har tillverkare försökt minimera de negativa effekterna? MartinLogan använder ju sig tex av krökta element för att få bättre spridning.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-04 14:48

Fråga norman på forumet, han har byggt en elektrisk dödsmaskin :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Elektrostater

Inläggav PerStromgren » 2009-06-04 16:40

steveo1234 skrev:Är de nått bra egentligen?

Japp! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-06-04 17:38

Vilka för respektive nackdelar uppvisar de gentemot den klassiska elektromekaniska lösningen med konelement? Hur har tillverkare försökt minimera de negativa effekterna? MartinLogan använder ju sig tex av krökta element för att få bättre spridning.

Drar några fördelar/nackdelar jag kommer på:

Nu kan man ju göra elektrostater i en massa olika former för att få olika spridning, men man (=jag) kan nog ibland känna sig begränsad av att man helst skall ha hyffsat stor yta på membranet för att uppnå tillräckligt ljudtryck.

De flesta elektrostater är dipoler vilket medför nackdelar eller fördelar beroende på hur dom placeras och i vilken omgivning m.m. (mina blir dock inte dipoler)

Elektrostater har oftast låg distorsion (böjda membran har nog oftast lite högre dist än plana)

Om man inte bygger in skydd blir det överslag om man skickar in för stor signal, detta är ju en nackdel vid dynamisk musik när man vill lyssna starkt. (har dålig koll på vilka skydd det finns på köp-elektrostater, borde fundera ut något åt mina egna)

Elektrostater är tuffare än dynamiska! ;) (=man kan alltid skryta om den höga spänningen :) )

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-05 01:51

Dom jag hört är väldigt känsliga för sweetspoten, känns mindre dynamiska och även mer orena i ljudet. Sen har dom ingen som helst djupbas.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-06-05 16:08

norman skrev:

Drar några fördelar/nackdelar jag kommer på:

Nu kan man ju göra elektrostater i en massa olika former för att få olika spridning, men man (=jag) kan nog ibland känna sig begränsad av att man helst skall ha hyffsat stor yta på membranet för att uppnå tillräckligt ljudtryck.

De flesta elektrostater är dipoler vilket medför nackdelar eller fördelar beroende på hur dom placeras och i vilken omgivning m.m. (mina blir dock inte dipoler)

Elektrostater har oftast låg distorsion (böjda membran har nog oftast lite högre dist än plana)

Om man inte bygger in skydd blir det överslag om man skickar in för stor signal, detta är ju en nackdel vid dynamisk musik när man vill lyssna starkt. (har dålig koll på vilka skydd det finns på köp-elektrostater, borde fundera ut något åt mina egna)

Elektrostater är tuffare än dynamiska! ;) (=man kan alltid skryta om den höga spänningen :) )

En liten funderingen på här då:
Om en elektrostat har stor yta (en m^2 per sida eller nåt?) och inte är dipol (dvs med dämpande och inneslutande bakstycke) och ljudet leds ut mot lyssnaren med hjälp av en spridningslins så kan elektrostater bli riktigt bra under förutsättningen att man inte spelar för högt?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-06-05 16:46

En sån'däringa Bäverygg eller va' di kallar't?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-05 16:55

Finns det verkligen några fysiska fördelar med elektrostater?
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-06-05 18:24

MattiasKarlsson skrev:Finns det verkligen några fysiska fördelar med elektrostater?

Jag har iaf fått för mig att de distorderar mindre än andra tekniker, upp till viss ljudnivå och därefter ökar distorsionen lavinartat.
Själv har jag alltid tyckt om stora elektrostater som matchas av många och stora basar av konventionell typ.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-05 18:27

Hmm, jag har bara hört ML och final sound och jag håller inte med. Väldigt ineffektiv princip med. Men vore kul att höra BB's största system :D
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-06-05 18:53

MattiasKarlsson skrev:Hmm, jag har bara hört ML och final sound och jag håller inte med. Väldigt ineffektiv princip med. Men vore kul att höra BB's största system :D

Det är väl ganska dumt att döma ut en princip efter att ha lyssnat på ett fåtal märken, ungefär samma som jag skulle påstå att dina burkar troligen är kassa eftersom jag lyssnade på ett par högtalare med dynamiska element på siba... ;) (nu har jag ingen aning själv om martin logan är nåt att ha)

(ibland får man lite känslan av att du i förväg har bestämt dig för att allt annat än det du har för tillfället måste vara kasst)

Håller nog inte med om att principen är väldigt ineffektiv, mina paneler inklusive trafo har rätt hög impedans i stor del av frekvensområdet där musiken har hyffsat med energi => de har alltså hyffsat hög verkningsgrad där. (däremot kan jag ju hålla med om att det ofta blir problem med den låga impedansen högst upp)

(tror inte BB gör elektrostater nu, tror hans största system är med band)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-06-05 19:04

steveo1234 skrev:En liten funderingen på här då:
Om en elektrostat har stor yta (en m^2 per sida eller nåt?) och inte är dipol (dvs med dämpande och inneslutande bakstycke) och ljudet leds ut mot lyssnaren med hjälp av en spridningslins så kan elektrostater bli riktigt bra under förutsättningen att man inte spelar för högt?

Quad har ju en kul princip som gör att de sprider bra, jag har inte kollat på någon quad men tror att de har delat upp membranet i cirkulära (eller liknande) delar och sen har de allpasslänkar* som fördröjer signalen mer och mer ut mot kanten på högtalaren.

*dom kanske filtrerar lite också...

Hmm hur lätt är det att göra bra spridningslinser som inte påverkar frekvenskurvan för mycket? Jag gissar på att det är lite klurigt...

Nu blir jag ju nästan sugen på att släpa ut mina lik igen och testa lite... dom blev ju aldrig riktigt klara under vintern...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-06-05 19:23

Quaf ESL mäter "snuskigt" bra (på flera parametrar*)och låter riktigt bra.. i synnerhet med den dipola basdelen från Gradient.

*Jämn frekvensgång, energirespons och låg dist. Dom har ju också bättre spridning än vanliga ESL på grund av deras unika lösning. Blir väl inte riktigt lika bra som en välavpassad dome i toppen men helheten är mumma i min lilla mening!!

/Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-06-05 21:06

http://www.bevaudio.com/

Även de dyrgriparna har problem med att spela ashögt eller djupbas. För oss som spelar mera vanlig musik spelar det ofta inte så stor roll... Film- och syntmusikdiggare bör nog köpa något annat. De här finns i Sverige.
Bild

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-06-05 21:13

RogerGustavsson skrev:

http://www.bevaudio.com/

Även de dyrgriparna har problem med att spela ashögt eller djupbas. För oss som spelar mera vanlig musik spelar det ofta inte så stor roll... Film- och syntmusikdiggare bör nog köpa något annat. De här finns i Sverige.
Bild

Det är beveridge jag har, model 6 med nya paneler från 2007 för att vara exakt.
De kanske inte kan spela ashögt, men, jag lyssnar på ca 100db i snitt och då låter det helt oansträngt. Ingen aning om vart max är, men sålänge det är "tillräckligt" mycket marginal dit så är jag nöjd. Djupbasen fixas på annat håll. Jag använder dem mest till film (även om musik i stil med Infected mushroom kommer med ibland) och det är det bästa jag hört, än sålänge.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-06-05 21:22

Va, du har ett par sådana? Inte illa! Nya paneler var säkert inte billigt... Om man lastar av basen spelar de förstås utan problem. Brukar dock vara svårt med att integrera lådbasar med många elektrostater eller magnetostater (Magnepan, Apogee m.fl.).

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-06-05 21:36

RogerGustavsson skrev:Va, du har ett par sådana? Inte illa! Nya paneler var säkert inte billigt... Om man lastar av basen spelar de förstås utan problem. Brukar dock vara svårt med att integrera lådbasar med många elektrostater eller magnetostater (Magnepan, Apogee m.fl.).

Jao, men bara ett par, vilket var tur när 4 nya paneler skulle köpas in.

Basenheten tycker jag dock inte är särskilt bra,men, eftersom den delas av mot en betydligt mycket mer kapabel och välljudande DIY-lösning så fungerar det ganska bra i alla fall.

En aningen ovanlig lösning,men, det fungerar väl.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-06 13:26

norman skrev:Det är väl ganska dumt att döma ut en princip efter att ha lyssnat på ett fåtal märken, ungefär samma som jag skulle påstå att dina burkar troligen är kassa eftersom jag lyssnade på ett par högtalare med dynamiska element på siba... ;) (nu har jag ingen aning själv om martin logan är nåt att ha)

Nja, men ML måste väl anses vara en av dom största på elektrostater? Och har hört flera av deras och inte varit speciellt impad då. Men om du har tips på bra så tar jag dom gärna.

norman skrev:(ibland får man lite känslan av att du i förväg har bestämt dig för att allt annat än det du har för tillfället måste vara kasst)

Ja, eller så läser man vad jag skriver och hittar inte på saker om folk? Jag har många gånger klagat på sånt jag själv har, som senaste TVn som är ren skit. Jag bestämmer mig inte i förväg som vissa andra gör, då hade jag inte åkt och lyssnat på massa andra högtalare.
Så du får gärna behålla dina fördomar om mig för dig själv :)

norman skrev:Håller nog inte med om att principen är väldigt ineffektiv, mina paneler inklusive trafo har rätt hög impedans i stor del av frekvensområdet där musiken har hyffsat med energi => de har alltså hyffsat hög verkningsgrad där. (däremot kan jag ju hålla med om att det ofta blir problem med den låga impedansen högst upp)

Jag menar, hur stort skulle inte en elektrostat bli om den ska fixa någonlunda djupbas och 120 dB.

norman skrev:(tror inte BB gör elektrostater nu, tror hans största system är med band)

Elektrostater, dipoler, högtalare, same shit :lol: Jo, var ute och tänkte fel där :oops:
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-06 13:27

Piotr skrev:Quaf ESL mäter "snuskigt" bra (på flera parametrar*)och låter riktigt bra.. i synnerhet med den dipola basdelen från Gradient.

Ahh, då är det dom jag ska lyssna på :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-06-06 15:18

MattiasKarlsson skrev:
Piotr skrev:Quaf ESL mäter "snuskigt" bra (på flera parametrar*)och låter riktigt bra.. i synnerhet med den dipola basdelen från Gradient.

ML Prodigy är mitt tips. I mitt tycke riktigt riktigt bra.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-06 15:23

MattiasKarlsson skrev:

Som sagt - elektrostater måste inte vara fullrange - de kan avlastas i basområdet ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-07 01:54

steveo1234 skrev:ML Prodigy är mitt tips. I mitt tycke riktigt riktigt bra.

Dom har jag hört :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-06-07 09:46

MattiasKarlsson skrev:
steveo1234 skrev:ML Prodigy är mitt tips. I mitt tycke riktigt riktigt bra.

Dom har jag hört :)

Vad tyckte du om dem?

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-07 13:04

Nja, som jag sa innan, inget som passa mig.
Insignalen ÄR referensen

Återgå till Teknikforum