Moderator: Redaktörer
steveo1234 skrev:Är de nått bra egentligen?
Vilka för respektive nackdelar uppvisar de gentemot den klassiska elektromekaniska lösningen med konelement? Hur har tillverkare försökt minimera de negativa effekterna? MartinLogan använder ju sig tex av krökta element för att få bättre spridning.
norman skrev:steveo1234 skrev:Är de nått bra egentligen?
Vilka för respektive nackdelar uppvisar de gentemot den klassiska elektromekaniska lösningen med konelement? Hur har tillverkare försökt minimera de negativa effekterna? MartinLogan använder ju sig tex av krökta element för att få bättre spridning.
Drar några fördelar/nackdelar jag kommer på:
Nu kan man ju göra elektrostater i en massa olika former för att få olika spridning, men man (=jag) kan nog ibland känna sig begränsad av att man helst skall ha hyffsat stor yta på membranet för att uppnå tillräckligt ljudtryck.
De flesta elektrostater är dipoler vilket medför nackdelar eller fördelar beroende på hur dom placeras och i vilken omgivning m.m. (mina blir dock inte dipoler)
Elektrostater har oftast låg distorsion (böjda membran har nog oftast lite högre dist än plana)
Om man inte bygger in skydd blir det överslag om man skickar in för stor signal, detta är ju en nackdel vid dynamisk musik när man vill lyssna starkt. (har dålig koll på vilka skydd det finns på köp-elektrostater, borde fundera ut något åt mina egna)
Elektrostater är tuffare än dynamiska!(=man kan alltid skryta om den höga spänningen
)
MattiasKarlsson skrev:Finns det verkligen några fysiska fördelar med elektrostater?
MattiasKarlsson skrev:Hmm, jag har bara hört ML och final sound och jag håller inte med. Väldigt ineffektiv princip med. Men vore kul att höra BB's största system
steveo1234 skrev:En liten funderingen på här då:
Om en elektrostat har stor yta (en m^2 per sida eller nåt?) och inte är dipol (dvs med dämpande och inneslutande bakstycke) och ljudet leds ut mot lyssnaren med hjälp av en spridningslins så kan elektrostater bli riktigt bra under förutsättningen att man inte spelar för högt?
steveo1234 skrev:En liten funderingen på här då:
Om en elektrostat har stor yta (en m^2 per sida eller nåt?) och inte är dipol (dvs med dämpande och inneslutande bakstycke) och ljudet leds ut mot lyssnaren med hjälp av en spridningslins så kan elektrostater bli riktigt bra under förutsättningen att man inte spelar för högt?

RogerGustavsson skrev:steveo1234 skrev:En liten funderingen på här då:
http://www.bevaudio.com/
Även de dyrgriparna har problem med att spela ashögt eller djupbas. För oss som spelar mera vanlig musik spelar det ofta inte så stor roll... Film- och syntmusikdiggare bör nog köpa något annat. De här finns i Sverige.
RogerGustavsson skrev:Va, du har ett par sådana? Inte illa! Nya paneler var säkert inte billigt... Om man lastar av basen spelar de förstås utan problem. Brukar dock vara svårt med att integrera lådbasar med många elektrostater eller magnetostater (Magnepan, Apogee m.fl.).
norman skrev:Det är väl ganska dumt att döma ut en princip efter att ha lyssnat på ett fåtal märken, ungefär samma som jag skulle påstå att dina burkar troligen är kassa eftersom jag lyssnade på ett par högtalare med dynamiska element på siba...(nu har jag ingen aning själv om martin logan är nåt att ha)
norman skrev:(ibland får man lite känslan av att du i förväg har bestämt dig för att allt annat än det du har för tillfället måste vara kasst)
norman skrev:Håller nog inte med om att principen är väldigt ineffektiv, mina paneler inklusive trafo har rätt hög impedans i stor del av frekvensområdet där musiken har hyffsat med energi => de har alltså hyffsat hög verkningsgrad där. (däremot kan jag ju hålla med om att det ofta blir problem med den låga impedansen högst upp)
norman skrev:(tror inte BB gör elektrostater nu, tror hans största system är med band)
Piotr skrev:Quaf ESL mäter "snuskigt" bra (på flera parametrar*)och låter riktigt bra.. i synnerhet med den dipola basdelen från Gradient.
MattiasKarlsson skrev:Piotr skrev:Quaf ESL mäter "snuskigt" bra (på flera parametrar*)och låter riktigt bra.. i synnerhet med den dipola basdelen från Gradient.
Ahh, då är det dom jag ska lyssna på
Som sagt - elektrostater måste inte vara fullrange - de kan avlastas i basområdetMattiasKarlsson skrev:Piotr skrev:Quaf ESL mäter "snuskigt" bra (på flera parametrar*)och låter riktigt bra.. i synnerhet med den dipola basdelen från Gradient.
Ahh, då är det dom jag ska lyssna på
steveo1234 skrev:ML Prodigy är mitt tips. I mitt tycke riktigt riktigt bra.
MattiasKarlsson skrev:steveo1234 skrev:ML Prodigy är mitt tips. I mitt tycke riktigt riktigt bra.
Dom har jag hört
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster