Högtalare i bokhylla, mot vägg.. oändlig baffel

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LageB

Högtalare i bokhylla, mot vägg.. oändlig baffel

Inläggav LageB » 2009-06-09 17:07

Hej,

Om man bygger högtalare i en vägg, eller som i mitt fall i en bokhylla så att baffeln är flush mot bokhyllans framkant och sedan fyller med böcker/lådor etc "så att bokhyllan nästan blir en vägg" - vilka nackdelar kan man räkna med - jämfört med en högtalare stående fritt i ett rum. Jag hade hoppats på kunna approximera väggen som "nära oändlig baffel". Å andra sidan, kanske det är så, att oändlig baffel är något man borde undvika... eller?

Jag har byggt in högtalarna i en bokhylla, som i sin tur är en del av en vägg - allt för att göra högtalaren så osynlig som möjligt.

Bild på bygget finns på en tråd i DIY-delen: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=29447

Kommentarer - någon :)

LageB

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2009-06-16 08:49

Jag skulle nog pröva med mjuka fötter.
Tunga lexikoneller något som dämpar vinrationerma sen borde det nog funka. men sen beror det på vilken bokhylla du har. testa och se vad som händer.
Lycka till !!
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Högtalare i bokhylla, mot vägg.. oändlig baffel

Inläggav PerStromgren » 2009-06-16 09:01

LageB skrev:Hej,

Om man bygger högtalare i en vägg, eller som i mitt fall i en bokhylla så att baffeln är flush mot bokhyllans framkant och sedan fyller med böcker/lådor etc "så att bokhyllan nästan blir en vägg" - vilka nackdelar kan man räkna med - jämfört med en högtalare stående fritt i ett rum. Jag hade hoppats på kunna approximera väggen som "nära oändlig baffel".

Jag tror du blandar ihop två saker här.

Med uttrycket "oändlig baffel" brukar man mena fallet då ett högtalarelement utan låda monteras i en oändligt stor vägg. Det är inte vad du har, väl?

Att högtalarlådan sitter monterad så att dess baffel är i jämnhöjd med väggen, innebär att den strålar i en halvrymd, vilket är bra så länge det inte finns något som kan reflektera och ställa till elände på "väggen", i ditt fall bokhyllan. Här kommer mina kunskaper till korta; du får invänta de som kan sån't.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2009-06-16 17:01

Per,

Du har nog rätt angående definitionen av oändlig baffel och spl-kurvan ser naturligtvis olika ut beroende om jag har låda eller inte. Men, vad gäller strålningen halvrymd så borde det vara samma sak oavsett om elementet befinner sig i en låda bakom väggen eller ej. Med låda undviker jag dessutom att ljudet "bakom väggen" strålar tillbaka in i rummmet.

Återgå till Teknikforum