vu mätare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
templar

vu mätare

Inläggav templar » 2009-06-13 19:23

Har en jvc-receiver med vu-mätare.
det står W/8 ohm angivet på dem.
Nålarna rör sig för det mesta mellan 0 och 5 W på skalan vi normal lyssning.
Är det en sk dynamiska uteffekten jag avläser?.
Impedansen i en högtalare varierar väl med musikens transienter?
Alltså ibland kan den vara 8 ohm och ibland 2ohm, eller var som helst däromkring?
Nålarna visar alltså bara uteffekten som om högtalaren hela tiden hade 8 ohms impedans?

Vad är det jag avläser exakt på uv mätarna om vi utgår från att de visar rätt?

Skulle va kul att veta när förstärkarens gräns börjar nås, som är 35 W

mvh Simon

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-06-14 10:07

Nålarna visar effekten om lasten var 8 ohm, men du vet inte vad lasten har för impedans egentligen. Utan att veta hur kopplingen ser ut i verkligheten så är min gissning att det är ett sorts medelvärde som du ser på visarna, mean value, som hade varit lika med ett rms värde om signalen hade varit en enkel sinusvåg.

Användarvisningsbild
templar

Inläggav templar » 2009-06-14 15:30

Ok!
Jag misstänkte att det kunde vara så.
Det hade vart roligt om det faktiskt var så att det man såg var den verkliga effekten i realtid.

Det hade vart roligt att se vad för något i musiken som kräver mycket effekt, och hur mycket effekt det handlar om.
Då hade det iof vart bra med en stärkare som är stabil nedåt 1-2 ohm, och såvana förstärkare med vu-mätare som visar verkligt effektuttag dräller det väl inte om.

Jag ser dock att vid höga volymer och mycket bas slår mätarna mot max på skalan som är 35W, samtidigt när detta sker blinkar skalbelysningen i takt, så då är väl gränsen nära.

//Simon

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-06-14 17:50

templar skrev:Ok!
Då hade det iof vart bra med en stärkare som är stabil nedåt 1-2 ohm, och såvana förstärkare med vu-mätare som visar verkligt effektuttag dräller det väl inte om.

//Simon

VU-mätare har väl en standardiserad stigtid på 300ms. Visningen är alldelse för långsam för att indikera det du är ute efter. Det krävs riktigt snabba toppvärdeskännande mätare, knappast visarinstrument, med långsam återgång så att man hinner se utslaget eller ännu bättre med "peak hold" som lagrar det högsta värdet under någon sekund. Det går också att analysera vilken effekt som verkligen passerar genom enklare mätningar. Det har vi tidigare gått igenom här på forumet. Några blev kanske lite förvånade att det ofta rör som om rätt låga effektnivåer.

Användarvisningsbild
templar

Inläggav templar » 2009-06-16 22:58

Man kan med andra ord säga att vu mätare är där i de flesta fall för syns skull. :)

Återgå till Teknikforum