Ljud ur ultraljud

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MrQaffe
 
Inlägg: 1356
Blev medlem: 2005-10-21
Ort: Vänerns sydspets

Ljud ur ultraljud

Inläggav MrQaffe » 2009-06-14 00:27

Det här kanske blir nått, någon som hört någon liknande utrustning ?
http://www.ted.com/talks/woody_norris_i ... hings.html

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2009-06-14 15:54

Coolt!
Hade varit kul att få provlyssna :) !
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2009-06-14 18:09

Hade inte Bo Bengtsson uppfunnit nåt liknande för ganska länge sedan?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
housemicke
 
Inlägg: 2546
Blev medlem: 2005-04-17
Ort: kraftplanta, kraftbalsam.

Inläggav housemicke » 2009-06-14 18:19

har för mig svanta skrivit nåt om det där, man brassar på med ultraljud så högt att det smittar av sig ner i det hörbara spektrat.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2009-06-14 20:25

Mja, han har ju inte koll på själv hur det funkar. "Low level ultrasound". Jojo, versionen som vi hade hos oss gav 130-140 dB ultraljud för att få 70-80 dB nyttoljud. Man måste upp i de nivåerna för att göra luften tillräckligt olinjär. Dessutom funkar de ganska dåligt i små rum, eftersom rumsreflexerna blir så starka.

På en scen och att spela vattenfallsljud, så är nog demon rätt övertygande. Men att få den att spela rockmusik på en konsert. Nä, dit är det långt.

Jag undrar dessutom hur nyttigt det är att exponeras för så starkt ultraljud som det ändå är tal om. Visserligen fastnar nog mycket i mellanörat, men iaf.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
housemicke
 
Inlägg: 2546
Blev medlem: 2005-04-17
Ort: kraftplanta, kraftbalsam.

Inläggav housemicke » 2009-06-15 04:38

men det är alltså frekvensmodulering av ultraljud helt enkelt? eller AM?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2009-06-15 07:53

housemicke skrev:men det är alltså frekvensmodulering av ultraljud helt enkelt? eller AM?


Man skickar ut flera väl valda ultraljudsfrekvenser och genom intermodulationsdistorsion i luften uppstår hörbart ljud. Om man tex skickar ut 40 och 41 kHz uppstår bla 1kHz.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DrBoar
 
Inlägg: 548
Blev medlem: 2006-06-13

Inläggav DrBoar » 2009-06-18 10:45

Det där höll man på med redan på 80 talet. Man skulle då kunna få riktningsverkan i basen (verkar skumt). Dessuom skulle högtalarna kunna byggas platta som tavlor. Jag vill minnas att det var artiklar om det i HFN&RR men vilka det var som höll på med det kommer jag inte ihåg.

mike34
 
Inlägg: 2857
Blev medlem: 2004-10-22

Inläggav mike34 » 2009-06-18 10:58

Men vid ett och samma ljudtryck i ultraljudet, vilket skulle fungera bäst då?
Spela 60000 och 60020Hz eller 30000 och 30020Hz med tanke på luftens olinjäritet, vilket skulle generera starkast resultat ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
lilltroll
 
Inlägg: 1697
Blev medlem: 2005-01-03

Byggt en själv

Inläggav lilltroll » 2009-07-29 23:16

Jag byggde en själv mha MATLAB, ett 'äkta' 192 ks/s ljudkort + en bunt enkla ultraljudshögtalare från Kjell&Co förra sommaren.

De vanligaste ultraljudshögtalarna är piezo-elektriska och har en ganska liten användbar bandbredd - några kHz.
Ska man få ut något överhuvudtaget så får man lägga carrier-frekvensen av moduleringen vid fs på högtalarna.
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
lilltroll
 
Inlägg: 1697
Blev medlem: 2005-01-03

Inläggav lilltroll » 2009-07-29 23:23

housemicke skrev:men det är alltså frekvensmodulering av ultraljud helt enkelt? eller AM?


Jag körde med AM-DSB-TC

Nu får man inte enbart 2:a ton av luften vid höga ljudtryck, så vill man minska den upplevda disten i det hörbara området bör man fördista signalen, men det kräver också att man har tillgång till en större bandbredd hos omvandlaren.

Nytt är det inte, men när dsp:ar fick tillräcklig kapacitet att fördista signalen i realtid till en vettig peng så uppstog lite artiklar, företag och komersiella produkter runt år 2000.
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Inläggav JM » 2013-11-02 11:13

Svante skrev:Mja, han har ju inte koll på själv hur det funkar. "Low level ultrasound". Jojo, versionen som vi hade hos oss gav 130-140 dB ultraljud för att få 70-80 dB nyttoljud. Man måste upp i de nivåerna för att göra luften tillräckligt olinjär. Dessutom funkar de ganska dåligt i små rum, eftersom rumsreflexerna blir så starka.

På en scen och att spela vattenfallsljud, så är nog demon rätt övertygande. Men att få den att spela rockmusik på en konsert. Nä, dit är det långt.

Jag undrar dessutom hur nyttigt det är att exponeras för så starkt ultraljud som det ändå är tal om. Visserligen fastnar nog mycket i mellanörat, men iaf.


Skummade Pompeis original artikel om hur ohörbart ultraljud kan ge hörbart mycket riktat ljud.

The Use of Airborne Ultrasonics for Generating Audible Sound Beams
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=12092

Lilltroll antyder att med mer bandbredd kan THD sänkas genom fördist..
Hur tänker han då?

JM

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Inläggav JM » 2013-11-02 11:41

lilltroll skrev:
housemicke skrev:men det är alltså frekvensmodulering av ultraljud helt enkelt? eller AM?


Jag körde med AM-DSB-TC

Nu får man inte enbart 2:a ton av luften vid höga ljudtryck, så vill man minska den upplevda disten i det hörbara området bör man fördista signalen, men det kräver också att man har tillgång till en större bandbredd hos omvandlaren.

Nytt är det inte, men när dsp:ar fick tillräcklig kapacitet att fördista signalen i realtid till en vettig peng så uppstog lite artiklar, företag och komersiella produkter runt år 2000.


Skummade Pompeis original artikel om hur ohörbart ultraljud kan ge hörbart mycket riktat ljud.

The Use of Airborne Ultrasonics for Generating Audible Sound Beams
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=12092

Lilltroll antyder att med mer bandbredd kan THD sänkas genom fördist..
Hur tänker han då?

JM

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Inläggav JM » 2013-11-02 12:31

Kan du inte läsa originalartikeln kolla

http://www.holosonics.com/tech_directivity.html

Metoden att med ohörbart ultraljud skapa hörbart ljud är känd sedan länge. Problemet var att THD låg runt 50 %.
Pompeis fördistorderade signalen o kunde då sänka distorsionen till omkring 5 %.
Ett ytterligare intressant resultat var att ljudspridnigen var vid låga frekvenser mycket låg och att ljudspridningen ökade med ökad hörbar frekvens. Dvs omvänt förhållande jfr till vanliga högtalares ljudspridning.

Dvs indikationer på att om distorsionen går att ytterligare sänka finns ett embryo till en starkt riktad bashögtalare.

JM

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ljud ur ultraljud

Inläggav IngOehman » 2013-11-03 03:01

MrQaffe skrev:Det här kanske blir nått, någon som hört någon liknande utrustning ?
http://www.ted.com/talks/woody_norris_i ... hings.html

Javisst, jag var på studiebesök hos dom för en massa år sedan i San
Diego. Det var kul, vi testade alla mojänger de gör och diskuterade
en massa tänkbara utvecklingar av det.

Så vitt jag vet så har det inte skett någon egentlig utveckling med
dessa produkter på rätt så många år nu.

Men mitt intryck av killarna var att de var lite av kreativa vildhjärnor.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Ljud ur ultraljud

Inläggav JM » 2013-11-05 00:44

IngOehman skrev:
MrQaffe skrev:Det här kanske blir nått, någon som hört någon liknande utrustning ?
http://www.ted.com/talks/woody_norris_i ... hings.html

Javisst, jag var på studiebesök hos dom för en massa år sedan i San
Diego. Det var kul, vi testade alla mojänger de gör och diskuterade
en massa tänkbara utvecklingar av det.

Så vitt jag vet så har det inte skett någon egentlig utveckling med
dessa produkter på rätt så många år nu.

Men mitt intryck av killarna var att de var lite av kreativa vildhjärnor.


Vh, iö


Nog har högtalarna utvecklats.
Det där med vildhjärnor stämmer.

Det blev inte så mycket hifi.
Det blev...

http://en.wikipedia.org/wiki/Sonic_weapon
http://www.huffingtonpost.com/2012/05/1 ... 18322.html

Det finns andra utvecklingspotentialer som är intressantare.

JM

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Ljud ur ultraljud

Inläggav JM » 2023-02-23 22:18

Nog blev det utveckling.
THD 0.2 %. ???
Minimum 130 dB i basen. ???

Vad kommer därefter?

https://sonicedge.io/product/

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ljud ur ultraljud

Inläggav I-or » 2023-02-24 01:05

Mja, detta handlar om hörlurshögtalare som arbetar med amplitudmodulering via bärvåg från ultraljuds-MEMS och någon sorts MEMS-slutare, vilket är en annan sak än det som beskrivs ovan. Observera att mätningarna gäller för öronsimulator och prestanda är inte högre än för standardlösningar. Det hela är intressant rent tekniskt, men fördelen med dessa enheter handlar mest om en liten storlek. Dock är även konventionella dynamiska hörlurselement och balanced armature-element egentligen tillräckligt små, varför storleken inte innebär någon självklar fördel.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ljud ur ultraljud

Inläggav I-or » 2023-02-24 15:42

Det visar sig även att Sonic Edge har en s.k. roadmap, där man i framtiden tänker sig att utnyttja samma teknik för portabla högtalare.

För den som inte redan kände till det så har man i över ett decennium försökt att utsträcka MEMS-tekniken inom akustikområdet till att inte bara innefatta mikrofoner, utan även mikrohögtalare. Detta beror på att MEMS-enheter är små, reflow-kompatibla (d.v.s. går att ytmontera på mönsterkorten före ugnsbakning) och dessutom har mycket stabila egenskaper även i övrigt.

Problemet är att man (naturligtvis) inte kan erhålla tillräcklig slaglängd för de frametsade kiselmembranen. Sonic Edges AM-lösning kommer dock runt detta problem på ett på pappret elegant sätt även om det återstår att se hur det hela fungerar i praktiken, ingående komponenter lär inte vara enkla att få till.

Förutom denna teknik har man i ett av patenten en ganska knasig idé att med en hörlur bombardera trumhinnan med ultraljud och via ultraljudsstrålningstryck/amplitudmodulering driva den direkt. 8O (Lär dock knappast bli av med de medicinska risker detta innebär.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Ljud ur ultraljud

Inläggav JM » 2023-02-24 20:36

Inom medicinen används fokuserat idag ultraljud för att inom ett mycket begränsat område höja temperaturen till över 43 grader.
Var inblandad i försök att använda en omprogrammerad magnetkamera för att primärt visa målvolymen för fokuserade ultraljudet samt att live registrera temperaturen och uppvärmda volymen. Tanken var att slå ut tumören i hjärnan utan att skada omgivande frisk hjärnvävnad. Genom att live se när tumören var färdig kokt skulle ultraljudet stängas av med minimala icke önskade effekter på frisk hjärnvävnad.
Ultraljudsprylarna hade tekniska problem att fungera i magnetfätlet på 1,5 T och det skapades oönskade svårkontrollerade förvrängningar av magnetfältet. Dessa problem är nu delvis lösta.
Problemet idag verkar vara att få tillräckligt skarpa temperaturgradienter. Inte bara tumören kokas utan även en hel del frisk hjärna.

Möjligen kan den nya tekniken med fokuserat ultraljud trimmas något o leverera tillräckligt med energi för att koka tumörer.
Om jag minns rätt ger även fokuserat ultraljud för ljud exponering för relativt höga energinivåer. Om jag har förstått rätt är verkningsgraden inte så imponerande dvs en hel del energi ger oönskade effekter fysiologiskt via fria radikaler.
Tex vid fosterdiagnostik skall inte doppler användas för att visa blodflöde. Ger för höga energinivåer - höga SAR-värden. Stor risk för att fria radikaler bildas.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fri_radikal

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ljud ur ultraljud

Inläggav I-or » 2023-02-25 19:01

Ja, bokstavligen smältande trumhinnor vore lite halvtrist - det räcker och blir över med oljudet från plågsamt misshandlade fonogram. Som tur är handlar den lösning som Sonic Edge nu är på väg att produktifiera om något helt annat.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Ljud ur ultraljud

Inläggav Helmut » 2023-03-23 22:05

Saknar plasmatronik högtalare som jag lyssnade på i min ungdom men fick aldrig råd att köa.
https://www.xmag.se/del-1-bygga-en-banddiskant/


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster