snabba upp ljudet

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

snabba upp ljudet

Inläggav celef » 2009-06-14 12:03

hur snabbar man upp ljudhastigheten, finns det några enkla sätt?

jag tänkte bygga en låda som speedar upp ljudets hastighet till kanske det dubbla, jag tänkte brandbilar, polisbilar och ambulanser skulle köpa lådorna som skulle vara väldigt dyra och jag bli rik
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-14 12:05

Man byter medium i atmosfären, till tex helium. Men då kommer alla att pratas väldigt konstigt. Och ska de kunna andas får man se till att det finns lite syre.

Vad det skulle betyda för växthuseffekten vet jag inte.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: snabba upp ljudet

Inläggav paa » 2009-06-14 12:07

celef skrev:hur snabbar man upp ljudhastigheten, finns det några enkla sätt?

Fyll slangarna med vatten!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-06-14 12:38

Man kan ju tänka sig att man befinner sig på ett överljudsplan och lyssnar på sin medhavda anläggning i handbagaget. Tonerna från denna anläggning blir faktiskt snabbare än på marken...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-06-14 12:53

Martin, det där får du nog utveckla lite.. :)

/Peter

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2009-06-14 17:39

Prova att hålla örat mot rälsen, och jämför med hur långt borta du ser tåget, då finner du att stål fortplantar ljud snabbare än luft, eller så kan du fylla rummet med vatten, det är en mera praktisk lösning än att fylla det med stål.
Utryckningsfordon håller redan på testa utrustning som löser deras problem, genom en radiosändare som har rds kodning så bilradion framför brandbilens budskap, så de är nog inte intresserade av någon lösning som ändrar vågutbredningshastigheten.

kolla här http://svtplay.se/v/1408627/nytt_varnin ... ingsfordon

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-06-14 18:35

äsch, det var det sämsta skit jag sett, min idé är bättre, och ingen annan utrustning behövs, bara några brådskande fall
Bikinitider

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-06-14 20:50

Du kan ju höja trycket. Vid tillräckligt högt tryck blir luften flytande, och ljudhastigheten ökar högst avsevärt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-06-14 22:11

Jag tror att det redan är uppfunnit!

"Den Oändliga osannolikhetsdriften" (Liftarens Guide till Galaxen av Douglas Adams) Den borde funka även på ljud! Och kompletterat med "babelfisken", så når man hela världen, innan man tänkt sig! :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-06-15 14:37

man måste väl kunna beama en magisk stråle som ljudet kan färdas riktigt snabbt på, eller hur? det enklaste är oftast det bästa
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-06-15 14:40

Jag tror det räcker med att höja rösten faktiskt . :x
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-06-15 16:05

Piotr skrev:Martin, det där får du nog utveckla lite.. :)

/Peter

Kom på att det inte ens behöver vara ett överljudsplan. Räcker ju med en bil eller nåt annat inkapslat faktiskt. Tonerna som strömmar "framåt" i bilen blir ju snabbare än motsvarande ljud där källan står still. Fast det är väl möjligt att relativitetsteorin går att applicera även här. Dvs att för en person som "betraktar" händelsen stillastående upplever samma hastighet som personen i bilen, men det blir ett frekvensskift av ljudet pga dopplereffekten. Om nu den stillaståsende personen av en ren händelse exponeras av ljudet i bilen... :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-06-15 16:32

Skulle man inte kunna skjuta visselpipor formad som gevärskullor. Dessa färdas sabbare än ljudet och av ger i sig ett ljud som färdas i ljudetshastighet i enighet med Dopplers teorier. Ett annat sätt skulle väll vara att med hjälp av laserstråla orsaka kavitation i luften. Varje laserstråle innehåller drygt hälften av den energi som det krävs för att luften ska kavitera. Så korrsar man helt enkelt strålarna vid öronen på de personer man vill uppmärksamma. Två lösningar ett problem, vraka och välj.

Som om inte det skulle vara nog så slänger jag in en bonus tilllämpning av en lösning som redan varit upp i tråden. En ambulans som väger 100 ton och sedan ge den fyrkantiga hjul så att personer blir uppmärksammade av markvibrationerna som också är ljud men som färdas i ett tyngre medium och därför får en högre hastighet. Har hört att elefanterna gör så.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-06-15 16:40

peetwa skrev:Skulle man inte kunna skjuta visselpipor formad som gevärskullor. Dessa färdas sabbare än ljudet och av ger i sig ett ljud som färdas i ljudetshastighet i enighet med Dopplers teorier. Ett annat sätt skulle väll vara att med hjälp av laserstråla orsaka kavitation i luften. Varje laserstråle innehåller drygt hälften av den energi som det krävs för att luften ska kavitera. Så korrsar man helt enkelt strålarna vid öronen på de personer man vill uppmärksamma. Två lösningar ett problem, vraka och välj.

Som om inte det skulle vara nog så slänger jag in en bonus tilllämpning av en lösning som redan varit upp i tråden. En ambulans som väger 100 ton och sedan ge den fyrkantiga hjul så att personer blir uppmärksammade av markvibrationerna som också är ljud men som färdas i ett tyngre medium och därför får en högre hastighet. Har hört att elefanterna gör så.

:lol: :lol: :lol:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Återgå till Teknikforum