dist k2/k3

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

dist k2/k3

Inläggav celef » 2009-06-22 17:37

jag smyggillar k+t distmätningar av element

på senare år har testerna dock blivit sämre

dock fattar jag inte ett smack varifrån, vilka delar som disten kommer ifrån, kan man genom att titta och klämma och känna lite på ett element få en känsla vilka element som distar mindre, eller måste man mäta?
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-06-22 21:03

från det jag kan läsa mig till på zaphs hemsida och http://www.audioheuristics.org/measurem ... ements.htm tex att det inte är så enkelt att säga utifrån utseendet (konmaterial osv) att det är ett lågdistande element.

tittar man på seas diskanter tex så finns det vissa med bättre magnetsystem som är kopplade till sämre domes osv. en mod är att ta dome från en seasmodell och sätta på magnetsystemet från en annan (glömmer modellnamnen..).
en del element har kopparringar osv men presterar sämre än andra som inte har koppar i motorn. Seas har tex underskurna polstycken utan koppar men presterar i vissa fall bättre än tex SB som har koppar i magnetsystemet.

så nej.. det verkar som att man måste mäta. sen om det syns oregelbundenheter i mätningen kan man kanske härleda det till nåt i elementets uppbyggnad.
Mvh
Magnus

Återgå till Teknikforum