Moderator: Redaktörer
kodapa skrev:Nu har jag en fråga som nog är lite tokig men jag tar mod till mig och ställer den ändå.
En högtalares frekvensomfång mäts med sinussignaler.
Dessa är ju ganska snälla.
Hur blir det om man har lite elakare signaler t.ex. fyrkanstvågor? Borde inte accelartionen vara en viktig parameter?
Svante skrev:kodapa skrev:Nu har jag en fråga som nog är lite tokig men jag tar mod till mig och ställer den ändå.
Hur blir det om man har lite elakare signaler t.ex. fyrkanstvågor? Borde inte accelartionen vara en viktig parameter?
Mja, lägger man på en fyrkantvåg på ett högtalarelement i dess masskontrollerade område så får man en kraft som verkar på konen som är en fyrkantvåg. Det innebär att dess acceleration kommer att vara som en fyrkantvåg.
Många gör misstaget att tro att konens läge blir en fyrkantvåg, men det ser ganska sinusformat ut, faktiskt.
kodapa skrev:Svante skrev:kodapa skrev:Nu har jag en fråga som nog är lite tokig men jag tar mod till mig och ställer den ändå.
Mja, lägger man på en fyrkantvåg på ett högtalarelement i dess masskontrollerade område så får man en kraft som verkar på konen som är en fyrkantvåg. Det innebär att dess acceleration kommer att vara som en fyrkantvåg.
Många gör misstaget att tro att konens läge blir en fyrkantvåg, men det ser ganska sinusformat ut, faktiskt.
Precis den person jag hoppades på svar från.
Precis det misstaget gör jag. Kan du inte förklara mer?

Svante skrev:kodapa skrev:Svante skrev:kodapa skrev:Nu har jag en fråga som nog är lite tokig men jag tar mod till mig och ställer den ändå.
Precis den person jag hoppades på svar från.
Precis det misstaget gör jag. Kan du inte förklara mer?
Hjälper detta?
Pontus91 skrev:Jag tror jag fattarmao, konen rör sig sinusformat, men accelerationen på den är fyrkantsformad.. klurigt...
Kilkenny skrev:Men, är accelerationen konstant?
Kilkenny skrev:Men, är accelerationen konstant?
kodapa skrev:Är det så att amplituden på insignalen motsvarar accelerationen på membranet? I så fall fattar jag.
Hum skrev:Jag är nog en nolla inom detta område men en fyrkantsvåg är väl en spänning på plussidan och hur länge denna spänning varar innan den övergår till minus.
Jag vet inte men jag fattar det så.
Stigtiden för denna spänning upp till maxvärde och hålltid om förstärkaren klarar det 2min och sedan dyker till minus sidan. Så jag vet inte varför det skall blandas in tredje ton osv för i min värd är det bara en spänning än om det är en fyrkantsvåg.
Nu har jag kollat fyrkantsvåg och fått lite info, teoretiskt så består den av oändligt antal frekvenser så....
Svante skrev:Kilkenny skrev:Men, är accelerationen konstant?
Jepp.
paa skrev:Svante skrev:Kilkenny skrev:Men, är accelerationen konstant?
Jepp.
Hur påverkar talspolsinduktansen accelerationen då?
Svante skrev:Hum skrev:Jag är nog en nolla inom detta område men en fyrkantsvåg är väl en spänning på plussidan och hur länge denna spänning varar innan den övergår till minus.
Jag vet inte men jag fattar det så.
Stigtiden för denna spänning upp till maxvärde och hålltid om förstärkaren klarar det 2min och sedan dyker till minus sidan. Så jag vet inte varför det skall blandas in tredje ton osv för i min värd är det bara en spänning än om det är en fyrkantsvåg.
Nu har jag kollat fyrkantsvåg och fått lite info, teoretiskt så består den av oändligt antal frekvenser så....
Ja, man kan se fyrkantvågen som om den vore uppbyggd av massor av sinusar. Så här tex:
Om man vill prova att lägga ihop sinusar så kan man prova
http://user.faktiskt.io/svante/addsin/addsin.exe
Svante skrev:kodapa skrev:Är det så att amplituden på insignalen motsvarar accelerationen på membranet? I så fall fattar jag.
Ja, så är det.
Sen om man vill vidare ut i luften så kan man inse att luften också har en massa. Luften alldeles intill konen accelereras precis lika mycket som konen och eftersom accelerationen är konstant (under fyrkantvågens konstanta delar) så blir kraften som verkar på luften konstant. Denna kraft verkar över en yta och kraft över yta är tryck. Ljudtrycket blir alltså även det konstant och ut i luften åker en fyrkantvåg.
Ljudtrycket har alltså samma vågform som insignalen.
kodapa skrev:Svante skrev:kodapa skrev:Är det så att amplituden på insignalen motsvarar accelerationen på membranet? I så fall fattar jag.
Ja, så är det.
Sen om man vill vidare ut i luften så kan man inse att luften också har en massa. Luften alldeles intill konen accelereras precis lika mycket som konen och eftersom accelerationen är konstant (under fyrkantvågens konstanta delar) så blir kraften som verkar på luften konstant. Denna kraft verkar över en yta och kraft över yta är tryck. Ljudtrycket blir alltså även det konstant och ut i luften åker en fyrkantvåg.
Kul att jag fattar! Jag vill verkligen tacka dig Svante. Jag tycker att det är beundrandsvärt att du svarar på alla dessa frågor på din fritid när du har det som yrke!
housemicke skrev:är det svårt att få en "perfekt" fyrkant? dvs det finns inte och kan inte skapas?
Svante skrev:kodapa skrev:Svante skrev:kodapa skrev:Är det så att amplituden på insignalen motsvarar accelerationen på membranet? I så fall fattar jag.
Ja, så är det.
Kul att jag fattar! Jag vill verkligen tacka dig Svante. Jag tycker att det är beundrandsvärt att du svarar på alla dessa frågor på din fritid när du har det som yrke!
Hehe, det här är den "tredje uppgiften" förstår du...
Hum skrev: Alla sådana här forum är väl till för att en gång generera kulor, folk håller inte på hur mycket som hälst utan ersättning än om man skulle tro det. ( Fast jag tror inte det.)
Svante skrev:Hum skrev: Alla sådana här forum är väl till för att en gång generera kulor, folk håller inte på hur mycket som hälst utan ersättning än om man skulle tro det. ( Fast jag tror inte det.)
Det där förstår jag inte, kan du prata klartext i stället?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster