Moderator: Redaktörer
Varken Re(kr) eller hydrauliska diametern vid turbulent strömning är gynnsam för slitsen så jag är tveksam till dess existensberättigande. Den måste kunna ge en helt omatchad olinjäritet tycker jag.
Isidor skrev:U(kr)c/U(kr)s = 2300*h/(500*d) = 4.6 h/d
M.a.o., när h < d/4.6 så är den slitsformade porten att föredra. Fördelarna gäller naturligtvis även när strömningen är fullt turbulent då den hydrauliska diametern motsvarar ca 2h (för oändligt sidoförhållande). I praktiken kan man dock inte göra slitsen hur platt som helst eftersom det laminära strömningsmotståndet ökar ganska fort när man närmar sig mm-området.
Hmm.. Innebär allt detta att det är fördelaktigt att "dela av" ett fyrkantigt (eller runt för den delen) rör i längsled på ett eller flera ställen?
patrikf skrev:Hmm.. Innebär allt detta att det är fördelaktigt att "dela av" ett fyrkantigt (eller runt för den delen) rör i längsled på ett eller flera ställen?
Om du tittar på bilden den kläggiga högtalaren här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&start=25
så är det gjort på det sättet om jag förstår dig rätt.
Fördelarna gäller naturligtvis även när strömningen är fullt turbulent då den hydrauliska diametern motsvarar ca 2h (för oändligt sidoförhållande).
Ehh, ja alltså tolkar man Isidors inlägg så skulle den avdelningen göra det värre.
Ehh, ja alltså tolkar man Isidors inlägg så skulle den avdelningen göra det värre.
AndersJ skrev: Jag ska villigt erkänna att jag inte har koll på det där med avstämningen av resonanser, men är inte luftens massa av betydelse för avstämningen?
AndersJ skrev:
B&W har på några modeller dimplade portar, har de det enbart för att många tror att det ska sänka friktionsmotståndet eller skulle det turbulenta gränsskiktet möjligen kunna ge någon fördel när luften skall lämna porten?
Mvh Anders
Dahlqvist skrev:Om B&W har sina gropar att denna anledning vill jag låta var osagt.
Naqref skrev:Dahlqvist skrev:Om B&W har sina gropar att denna anledning vill jag låta var osagt.
De anger den orsaken i a f.
Ojämnheter i ytan kan hur konstigt det än låter göra att det turbulenta området minskar jämfört med en slät yta. Genom att "för-störa" luften lite blir avlösningen inte lika abrupt och det turbulenta området minskar = mindre energiförlust.
AndersJ skrev:DahlqvistOjämnheter i ytan kan hur konstigt det än låter göra att det turbulenta området minskar jämfört med en slät yta. Genom att "för-störa" luften lite blir avlösningen inte lika abrupt och det turbulenta området minskar = mindre energiförlust.
Ja visst kan vi minska formmotståndet på en omströmmad kropp på det viset. Fast jag hade nog inte valt att använda de orden, vi bör ju skilja på turbulensen i gränsskiktet och på strömningen i vaken.
Mvh Anders
Hur var det, skulle turbulensbenägenheten minska i en port med cirkulärt tvärsnitt, om man delade av den i ett antal tunna(re) skikt mha mellanväggar?
Kanske lite OT men finns det något bra verk som handlar om samverkan mellan statiska flöden och pulsande?
Isidor skrev:För övrigt är det av samma skäl en fördel med t.ex. 4 st 50 mm-rör jämfört med ett på 100 mm. Allt annat lika uppnår vi omkring dubbla hastigheten/volymflödet för samma distorsion och därmed ca 6 dB högre nivå innan vi får problem. Resonemanget blir mer rättframt här eftersom formen ger samma förutsättningar och enda skillnaden ligger i ett hälften så stort Reynolds tal för en given strömningshastighet för 50 mm-portarna. Här får man inte ens några, i det här fallet mest teoretiska, nackdelar i form av sekundärströmmar.
Rör med liten tvärsnittsarea ger lite mer resistans vid låga nivåer, men detta spelar ganska liten roll.
Så en terminologifråga; sekundärströmningar, är det själva turbulensen det? Skulle primärströmningen vara det laminära flödet?
Isidor skrev:2. Placera aldrig porten i direkt närhet av elementet eftersom turbulensproblemen då kan bli oöverstigliga. Ju längre avstånd, desto bättre.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster