Moderator: Redaktörer
AndersJ skrev:Svante det ELAKa kompendiet går det att beställa även utanför KTH, finns det ISBN eller något sådant?
bosse bildoktor sa att insugningstrattarna på förgasare skall, minst, ha en radie lika med radien på insugningsröret
bosse han kan han
Om man då tänker sig att man tar ett rör, och fyller på det med någon sorts dämpull
Har fått portar till mitt bygge (från IÖ). Innerdiameter är 68 mm och mynningarna är NC-frästa (en port till varje kavitet om 40 liter). Portarna kommer att komprimera svagt omedelbart innan baselementen når sin mekaniska överstyrningsnivå.
AndersJ skrev:...för att sedan bli turbulent för att det ökade motståndet skall dämpa konens rörelse utanför det linjära x-maxet?
fast om man bromsar flödet i porten så kommer elementet röra sig mer. Jämför med en sluten låta och basreflex vid avstämningsfrekvensen.
...men det finns ingen mekanism som får högtalaren att uppföra sig "bättre" med en port som blir överstyrd vid samma nivå? Ibland låter det så, som om det vore en delikat balansgång.
patrikf skrev:Isidor skrev:
"i de monsterhögtalare jag för närvarande bygger."
En liten teaser, snälla!?
vad händer med turbulensen ifall röret avslutas snett? normalt kapar man ju röret rakt men om man kapar med en vinkel vad händer då?
Hmm. Sade inte Bernoulli att trycket blir lägre vid högre strömningshastighet, dvs i röret?
Användare som besöker denna kategori: PerStromgren och 4 gäster