Fråga angående basreflexrör.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2004-10-15 15:50

Upp!

En så grym tråd, så jag skickar upp den. (Läste i den pga dimensionering av portar)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-10-15 22:00

Ja den här tråden var det klass på. Jag har sedan det begav sig funderat över såna här portar

Bild

och undrar (om de stora pojkarna fortfarande läser) hur en sån här port står sig med Reynold, turbulenser och överstyrningsrisker. Den sak som verkar bra är ju att hela ytan under lådan kan ses som en port där tvärsnittsarean ökar med avståndet från centrum. Ett enkelt sätt att ordna nåt med samma funktion som en "tratt" alltså. Hoppas att de gjort likadant på insidan bara :roll: . Men å andra sidan kröker ju flödet i hörnet mellan lådan och öppningen in i den. Där borde det uppstå virvlar ganska lätt.

Så hur är det, är det bra eller inte?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-10-15 22:20

Den där varianten lär vara mycket bra. Det blir inte så snabba överstyrningstendenser med den.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
AndersJ
 
Inlägg: 613
Blev medlem: 2004-07-26

Inläggav AndersJ » 2004-10-15 23:00

Svante
Ett enkelt sätt att ordna nåt med samma funktion som en "tratt" alltså.

När man expanderar flödet i en tratt så blir det gärna avlösning :D
Hur ser den ut uppåt i lådan?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-10-15 23:14

AndersJ skrev:Svante
Ett enkelt sätt att ordna nåt med samma funktion som en "tratt" alltså.

När man expanderar flödet i en tratt så blir det gärna avlösning :D
Hur ser den ut uppåt i lådan?


Ja just det, men här kommer flödet att expandera cylindriskt, dvs det har ingen vägg att släppa ifrån. Den svaga punkten som jag förstår det just nu borde vara hörnet snett ovanför "konen" som står på golvet, där inbillar jag mig att det kan virvla till.

Jag vet inte hur det ser ut på just denna högtalare inuti lådan. Alternativen är väl att det antingen är "likadant" på insidan, eller att det sitter ett rör där. Jag vet inte, men det första verkar bättre i mina ögon.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndersJ
 
Inlägg: 613
Blev medlem: 2004-07-26

Inläggav AndersJ » 2004-10-15 23:56

Något riktigt bra svar kan jag nog inte ge så här på rak arm. Det finns säker något som vill ställa till det men andra fördelar kanske kan uppväga.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-10-23 10:10

Inspirerad av den här tråden skrev jag om den på diyaudio. Det gillade de inte... Eller i varje fall trodde de inte på mig. :cry:

http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... post497557
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2004-10-23 10:25

Perhaps if you could mention some of the points that were made to try to support these points of view. Unless there are some surprising discoveries, they sound like silly statements.


hmm.. ja jag vet inte vem den där Paul Spencer är riktigt men det är intressant att han säger emot med så hårda ord..

finns det inget översättningsprogram från svenska till engelska?

edit: lite synd.. men sån "babelfisk" finns bara för engelska, tyska franska, spanska.. hade ju varit smidigt annars..

Användarvisningsbild
AndersJ
 
Inlägg: 613
Blev medlem: 2004-07-26

Inläggav AndersJ » 2004-10-23 11:54

Svante[/quote]Inspirerad av den här tråden skrev jag om den på diyaudio. Det gillade de inte... Eller i varje fall trodde de inte på mig.[quote]
Jobbigt att inte bli trodd, hur kan de ifrågasätta våran Svante? :D

Sitter och funderar på om man ska skriva något svar, men det står en systerson här och tjatar om dataspel så det får vänta. Det kan också vara bra att se om några argument kommer upp så att det är lättare att svara.

mike34
 
Inlägg: 2857
Blev medlem: 2004-10-22

Inläggav mike34 » 2004-10-23 19:02

Åååh är det här alla intelligenta människor skriver!!
Har försökt på DIYaudio men nu ser jag att timmarna gör mer nytta här.
Vill bara säga "hej" å att jag nu går tillbaka i ubåtsläge igen å observerar diskussionen men nöje.
Ha det gott .

PS Tack för tipset Svante DS.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-10-23 19:17

mike34 skrev:Åååh är det här alla intelligenta människor skriver!!
Har försökt på DIYaudio men nu ser jag att timmarna gör mer nytta här.
Vill bara säga "hej" å att jag nu går tillbaka i ubåtsläge igen å observerar diskussionen men nöje.
Ha det gott .

PS Tack för tipset Svante DS.


Hehe, vassego... Stick gärna upp periskopet ibland. :)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
brumel
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 2003-06-03
Ort: Umeå

Inläggav brumel » 2004-10-23 21:59

Nu vet jag:
Trumpetläge. Det kanske finns nåt gammalt valthorn som står och dammar. Fast det blir nog blåsljud. Huga. :oops: 8O
Let forever be

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-10-23 22:17

mike34 skrev:Åååh är det här alla intelligenta människor skriver!!


brumel skrev:Nu vet jag:
Trumpetläge. Det kanske finns nåt gammalt valthorn som står och dammar. Fast det blir nog blåsljud. Huga.


... :lol: :lol: :lol: F'låt...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34
 
Inlägg: 2857
Blev medlem: 2004-10-22

Inläggav mike34 » 2004-10-24 17:21

Ok, ytläge direkt då med 2 frågor/funderingar.
Har en 55*67*90 cm box med en CerwinVega stroker i och försöker nu göra en bra avstämning till den.
Jag "lovar" att inte spela högt, men när jag bryter det löftet :) vill jag inte att det ska låta digeridoo i hela bostadsområdet.

Hur stor baffel bör jag har i rörändan på insidan ?

Har 2 110 mm hål i lådan nu å ska sticka in rör här för en planerad stämmning på 18 Hz.

Har dämpningen med glasull i lådan nån effekt om jag bara ska spela 80Hz å neråt ? En del säger att det inte har det å den är kanske ivägen för rörens sidor längs 180 grader. Om det är dummt så kanske det är bättre att slänga ut isoleringen.

Är det nån som orkar nysta i denna oredan så vore jag tacksam.

/Mikael

Användarvisningsbild
AndersJ
 
Inlägg: 613
Blev medlem: 2004-07-26

Inläggav AndersJ » 2004-10-25 10:34

mike34
Har dämpningen med glasull i lådan nån effekt om jag bara ska spela 80Hz å neråt ? En del säger att det inte har det å den är kanske ivägen för rörens sidor längs 180 grader. Om det är dummt så kanske det är bättre att slänga ut isoleringen.


Finns en hel del att läsa om det här.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... =ingoehman

Hur stor baffel bör jag har i rörändan på insidan ?

Vad man vill ha beror väl till viss del på hur lådan ser ut, rören vill gärna ha en stor baffel både på ut och insida. Men baffeln på insidan ska samtidigt inte störa baselementet.

mike34
 
Inlägg: 2857
Blev medlem: 2004-10-22

Inläggav mike34 » 2004-10-25 13:33

[Finns en hel del att läsa om det här.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... =ingoehman

Ska kolla nu med en gång.

Hur stor baffel bör jag har i rörändan på insidan ?

Vad man vill ha beror väl till viss del på hur lådan ser ut, rören vill gärna ha en stor baffel både på ut och insida. Men baffeln på insidan ska samtidigt inte störa baselementet.[/quote]

Lådan har baffel på 55*67
Rörena är tyvärr ut i hörnregionen i övre delen och elementet i mitten så långt ner som möjligt. rita en 55*67 mm å kläm in en 46 mm:are så ser du hur det ser ut.
Den är 90 djup åxå.

Det är en balansgång med baffeln på insidan med andra ord.
Låt mig gissa radien på baffeln från rörets centrum ska vara en halv våglängd av stämingsfrekvensen eller nått sånt där :)
Tyckte bara det lät bra...... haha.
Eller nåt i stil med b0sse bildoktorn
Storleken på den inre baffeln runt rören ska vara minst lika stor som den som elementet sitter i på en kubisk låda.

Nej skämmt å sido. har en (krans) på 5 cm nån positiv effekt på ett 110 mm rör ?

Användarvisningsbild
Isidor
 
Inlägg: 991
Blev medlem: 2003-10-06
Ort: Stockholm

Inläggav Isidor » 2004-10-25 17:26

mike34,

Nej skämmt å sido. har en (krans) på 5 cm nån positiv effekt på ett 110 mm rör ?


Positiv effekt? Utan tvekan och det låter för övrigt som en ganska rimlig flänsstorlek, men du måste även runda både inlopp och utlopp ordentligt för bästa resultat (se dimensioneringsråd ovan för mer kött på benen).

Absorbent (glasull) i lådan kan vara en bra idé om man vill vara helt säker* på att undvika problem utanför lådans passband, speciellt om man delar med lägre ordningens filter (< 18 dB/okt). Placera en glasullsklump med en volym som är sådär 5-10 % av kavitetsvolymen ungefär mitt i kaviteten. Man kan gärna klä in glasullen med bomullstyg om man vill slippa kringflygande fibrer och underlätta hanteringen/monteringen.


* Det går att minimera problemen även utan absorbent om man kan välja en smart element- och portplacering i lådan. Detta förutsätter även relativt högfrekventa membranmoder, så om man inte är expert bör man köra med absorbent för säkerhets skull.

Användarvisningsbild
brumel
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 2003-06-03
Ort: Umeå

Inläggav brumel » 2004-10-25 20:45

... F'låt...


Ja jag tankte att trattar fran gamla musikinstrument kunde anvandas till portar. Fragan ar hur dom ska monteras?
Let forever be

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-10-25 21:30

Isidor skrev:mike34,

Nej skämmt å sido. har en (krans) på 5 cm nån positiv effekt på ett 110 mm rör ?


Positiv effekt? Utan tvekan och det låter för övrigt som en ganska rimlig flänsstorlek, men du måste även runda både inlopp och utlopp ordentligt för bästa resultat (se dimensioneringsråd ovan för mer kött på benen).


Om jag ska förtydliga det här för mig själv då, så är flänsen till för att flytta bort de skarpa hörnen från de ställen där strömningshastigheten är hög, eller hur? Det är alltså inte det vanliga, där man jämför sakers storlek med våglängden, utan det här är lite speciella strömningsteknikaliteter, som inträffar vid höga strömningshastigheter dvs när vi är nära turbulent flöde?

?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndersJ
 
Inlägg: 613
Blev medlem: 2004-07-26

Inläggav AndersJ » 2004-10-25 22:15

Svante
Om jag ska förtydliga det här för mig själv då, så är flänsen till för att flytta bort de skarpa hörnen från de ställen där strömningshastigheten är hög, eller hur? Det är alltså inte det vanliga, där man jämför sakers storlek med våglängden, utan det här är lite speciella strömningsteknikaliteter, som inträffar vid höga strömningshastigheter dvs när vi är nära turbulent flöde?



Y ------------------
|-X Rör
------------------

Luften som vill in i röret kommer inte bara framifrån(X-led) utan rusar mot porten ifrån alla riktningar(här 2-dim), med andra ord så kommer luften även att komma ifrån sidan av röret(Y-led). Luften kommer då strömmande även i Y-led, eftersom luften har en massa så kan den inte ändra riktning hur lätt som helst utan den kommer att sträva efter att fortsätta längs Y en bit innan den böjer av och övergår till att strömma längs X. Detta kommer att innebära att det bildas en förträngning(strypning) i inloppet på röret. För att undvika detta så vill man försöka att leda luften rätt in i porten med baffel och rundade kanter på porten.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-10-25 22:42

Ehh, jag har fått för mig att det är detta vi pratar om:

Bild

Är det riktigt? Hörnen kan förstås rundas också.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndersJ
 
Inlägg: 613
Blev medlem: 2004-07-26

Inläggav AndersJ » 2004-10-25 22:56

Svante: Japp det stämmer, fast jag hade nog byggt baffeln som en skiva mellan lådans väggar.

mike34
 
Inlägg: 2857
Blev medlem: 2004-10-22

Inläggav mike34 » 2004-10-26 12:39

AndersJ skrev:Svante: Japp det stämmer, fast jag hade nog byggt baffeln som en skiva mellan lådans väggar.


Något i den stilen ska nog gå att få till med ett undantag.
Har nog surfat för lite på detta forum innan jag satte pennan på ritbordet å designade lådan :)
Om jag efter rekommendation tar ut isoleringen å gör en klump i mitten av lådan så finns det plats för en 55*20 cm inre rörbaffel med ett undantag.
Jag har 2 reglar på längden i lådan som ligger mot/längs röret med ett hörn klockan 5 på det vänstra och ett hörn klockan 7 på det högra röret.
Dessa går då rakt igenom baffeln /surt/ .
Detta borde ge turbulens presis framför rörändan.
Kanske ska böja in rören förbi detta mot ett friare in/ut-lopp ?
Börjar bli en intressant konstruktion detta. Men jag har ju faktiskt möjlighet att sätta i 3 stycken 110mm rör och har Vd på elementet på 957 cm3, kanske inte finns så stor anledning till oro med tanke på strömmningshastigheter och turbulens ?
Det är ju nästan 250 cm2 rörarea.

Användarvisningsbild
AndersJ
 
Inlägg: 613
Blev medlem: 2004-07-26

Inläggav AndersJ » 2004-10-26 15:49

mike34: Montera sådan baffel du får platts med, det kan lika gärna vare en separat för varje rör. Kommentaren till Svante var mera menat som ett sätt att kombinera baffel med ett stag som blir stabilt och bra.

mike34
 
Inlägg: 2857
Blev medlem: 2004-10-22

Inläggav mike34 » 2004-10-26 16:08

AndersJ skrev:mike34: Montera sådan baffel du får platts med, det kan lika gärna vare en separat för varje rör. Kommentaren till Svante var mera menat som ett sätt att kombinera baffel med ett stag som blir stabilt och bra.


Ja du har rätt. Det är synd att sänka nivån på tråden med såna här frågor när de andra har utrett det hela mycket detaljerat. (skämms lite)
Jag vill bara tillägga att det experiment jag nu håller på att utföra kommer med praktiska resultat steg efter steg allt eftersom det utvecklas.
Om intresse finns så kan jag skicka upp hela dokumenationen när det är klart.
Allt gjort för att se om praktik och teori stämmer, jag är därför intresserad av alla tänkbara tekniker för att testa och se vilken inverkan de egentligen har.
När lådan i sig är klar så ska jag tillslut starta utvecklingen av det den egentligen är till för.
Tack i allafall ni som haft tålamodet.

/Mikael

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-10-26 18:56

mike34: om det kommer bra empirisk domkumentation så tror jag nog ingen blir ledsen för det utan snarare tvärt om :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

mike34
 
Inlägg: 2857
Blev medlem: 2004-10-22

Inläggav mike34 » 2004-10-26 19:19

Naqref skrev:mike34: om det kommer bra empirisk domkumentation så tror jag nog ingen blir ledsen för det utan snarare tvärt om :)

Ok ska försöka sammanfatta det hela så bra som möjligt.
Har bara ett problem att tackla, och det är mätrummet som hittills spökat till det.
Det hela består mest i impedans fas och spl mätningar på samma element och låda med samma utrustning i olika steg under utvecklingsfasen. Men innan jag drar lim på den sista skivan vill jag ha med så många olika tänkvärda försök som möjligt.
Kanske ska skapa en tråd för detta???

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-10-26 19:49

mike34 skrev:Kanske ska skapa en tråd för detta???


Gärna det men lite empiriska försök skadar inte i den här tråden heller. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-10 09:12

Denna borde klistras.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2009-04-10 09:34

Instämmer.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster