Steget är uppbyggt i lätt utbytbara moduler. Väldigt prydligt.
[/img]
På de slutsteg jag har sett hittils har de olika delarna av steget varit fysiskt separerade, men här är allt samlat på ett kort.
Moderator: Redaktörer
[/img]
Naqref skrev:Kan du berätta mer om steget? Hur gammalt det är och vilka specar det har exempelvis?
Till sist vilja jag bara tillägga att jag fortfarande efter 30års användning är mycket nöjd.
LarsR skrev:Det ser extremt enkelt och hempulat ut! 400Watt under vilken tidsperiod![]()
Varför kommer det inget självbyggartikel typ som detta?
½Lars
I denna konstruktion undvikes alla uppseendeväckande "eleganta trick" som vanligen används.
- Bootstrapp-koppling
- Positiv återkoppling
- Distorsionskompensering
- Glidande förspänning
- Högre återkopplingsvärde för DC än AC
För att åstadkomma en state of the art förstärkare för maximalt ställda krav på ljudkvalitet.
Den här effektförstärkaren som kommer att beskrivas levererar en effekt av 400 W i 2 ohms last. Förstärkaren är gjord med tonvikt på frånvaron av TIM (transientintermodulationsdistorsion) och DIM (dynamisk intermodulationsdistorsion). Vidare har slutsteget ingen fasvridning som kan skapa någon FIM (frekvensintermodulationsdistorsion). Detta tack vare den låga återkopplingsnivån, helt igenom alla steg är symmetriskt DC-kopplat samt arbetar mestadels av tiden i klass A.
TIM tycks med sin närvaro förpesta de flesta förstärkarkonstruktioner av idag därför att man struntar i att lägga ner ett omfattande utvecklingsarbete på dessa. I stället försöker man lösa problemen med "eleganta trick".
Förstärkarens konstruktiva huvuddrag.
Genom att använda kraftig lokal motkoppling i alla förstärkarsteg ger man slutsteget den erfoderliga bandbredden och minimerar behovet av total återkoppling. För att öka linjäriteten och frekvensomfånget i högeffektstegen används kollektorjordade sluttransistorer.
Spänningsdrivningen används i drivsteget för att tvinga sluttransistorerna att fungera upp till maximal frekvens δT* istället för δB vilket är vanligt i strömdrivna konstruktioner. Detta eliminerar dessutom effekten av beta-olinjäritet. Endast fasavancerande kompenseringsnät används i förstärkaren för att kompensera överföringskaraktätistiken upp till 1 Mhz. Detta möjliggör en helt omutligt stabil förstärkare.
Slutsteget är fulständigt DC-kopplat och har samma återkopplingsnivå för AC och DC. På så vis elimineras den annars så vanliga dynamiska DC-nivåförändringen som alltid orsakar osymetrisk klippning av transienta signaler.
I alla led används en fullständigt symmetrisk design. Detta medför extremt goda klippnings- och överbelastningsegenskaper. Återhämtningen efter klippning är extremt snabb och någon DC-nivåförändring förekommer inte. I konventionella konstruktioner sker ständiga DC-nivåförändringar.
Specifications 2140
continous power output 2x100 w 8 ohm
2x200 w 4 ohm
2x400 w 2 ohm
2x800 w 1 ohm
Frequency range DC to 1.2 Mhz -3db
Power bandwidth DC to 600 khz -3db
Frequency response DC to 300 khz -3db
Input impedance 14.7 kohms
Source Impedance 0 ohm to infinity
Maximum DC output 60 A
Slewrate +-240 V per microsecond
Overload recovery time 0.001 microseconds for 1000% over
Damping factor 5000 at 250 hz or less
Output impedance 0.3 ohms
THD,IM, DFF Distorsion A.F. analysis 2 hz-20 khz 0.001%
Soundpressure skrev:Hej alla.
Jag har inte haft kontakt med Åke Blom på ett par år och läste i denna tråd att han dessvärre avlidit.
Det var mycket tråkigt att få reda på. Jag jobbade med Åke till och från i över 30 år. Var t.o.m. anställd hos honom när vi tillverkade Supreme högtalare (28-38-42-82-84) serien. Sedemera kom även slutstegsproduktionen igång, och det var mycket stimulerande att tillverka hans produkter och sälja dem. Åke var en innovatör av stora mått. Jag kommer att sakna honom. Jag jobbar i dag med ett innovativt företag som tillverkar avancerade högtalare i Oklahoma City. Mycket av det Åke lärde mig under åren har jag nytta av i dagens arbete. Ni som har möjlighet att lyssna på Åkes produkter är lyckligt lottade.
Hälsningar Ted Bejner
0708-511716
ted@soundpressure.com
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster