Under locket på ett Supremesteg.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Under locket på ett Supremesteg.

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-02 20:01

Det första som slog mig när locket var av på stegen var vad tomt det var. Var satt utgångstrissorna? Modellen är ett monosteg, ett bryggkopplat stereosteg... Låter bra gör det också!
Bild
Bild
Bild
Steget är uppbyggt i lätt utbytbara moduler. Väldigt prydligt.
Bild[/img]
På de slutsteg jag har sett hittils har de olika delarna av steget varit fysiskt separerade, men här är allt samlat på ett kort.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-08-03 10:44

Lite komponenter på kortet (!), men det skall tydligen vara grymt bra förstärkare.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-03 13:50

Kul att äntligen få se bilder på ett Supremesteg! :P

Ser lite hemmagjort ut men väldigt snyggt ordnat invändigt. Jag gillar verkligen den massiva stjärnjordningspunkten på bakplanet. Det utvändiga utseendet kunde kanske vara snäppet modernare :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-03 14:12

Jag håller med, kortena ser ju löjliga ut, transformatorerna likaså. Vad jag vet finns det inga skyddskretsar förutom supersnabba glassäkringar. Det börjar låta såfprt man slår på strömmen, och dör sakta ut när man slår av. Inga smällar eller "thump" :) Internkablaget till högtalarterminalerna består av Supra!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-03 14:16

Kan du berätta mer om steget? Hur gammalt det är och vilka specar det har exempelvis?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-03 14:39

Naqref skrev:Kan du berätta mer om steget? Hur gammalt det är och vilka specar det har exempelvis?

Tyvärr har jag ingen pappers spec, så det får bli andrahandsinformation. Åke Blom, konstruktören är tydligen inte mycket för marknadsföring...
En "expert" jag visade det för tror att det är från ca -75 till -80
Mina (två monosteg) heter Mono Power Amplifier MPA 1440.
1440 anger att det är enkanals, och lämnar 440 w i 8 ohm. Det är som jag tidigare nämnt identiskt med stereoslutstegen, som heter 2120.
Enligt Åke blom ska de stegen (2120) gå bra att köra i 1 ohm, stegen ska alltså dubbla ner till 1 ohm. Mina monoblock borde funka ner till 2 ohm alltså?!
Enligt min bekant som vet det mesta om dessa steg har det bla följande egenskaper: Hög slewrate, ca 300 v/us (låg motkoppling?), betyder tydligen att det inte får andnöd/ stryper sig själv vid transienter.
Funkar som servo för baselementen. Hög dynamisk dämpfaktor?
Som sagt, kanske en förvirrad beskrivning, men jag har dålig koll på detta...
Hursomhelst låter det MYCKET städat!

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-08-03 16:22

Jo jag kände Åke Blom på sin tid och han gjorde många bra grejor. Ditt slutsteg liknar det som jag har och är från Spectra Sonic och jag tror att det kan ha varit Supreemes förebild. Det är nämligen så att mina slutsteg också är rejtade ner till 1 ohm och har en återhämtningstid på max 1µsek efter 1000% överstyrning, dessutom är slutsteget DC-kopplat vilket jag tycker mycket bra när man kör med fullbandbredd genom steget. Till sist vilja jag bara tillägga att jag fortfarande efter 30års användning är mycket nöjd.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-08-03 17:31

Hej pf!

Jäävlt schysst minimalistisk** design :D!
Allting är dubbelt men ändå är stärkaren mono? Är det paralellkopplat i själva konstruktionen måntro?

** spec jämfört med dagens stärkare som se ut som ngn slags sci-fi-stad år 3084 (ur fågelperspektiv)

MVvhA*

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-03 17:47

Nagrania skrev:
Till sist vilja jag bara tillägga att jag fortfarande efter 30års användning är mycket nöjd.

Det bådar gott!

Audiomekanikern, Det är en vanlig bryggkoppling som väl är seriekoppling?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-08-03 18:50

Kul med folk som har Supremegrejor, de är mycket ovanliga.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-08-03 19:30

Jag minns hur Åke Blom berättade för mig varför hans högtalare och förstärkare fick heta Sumpreme. Vid den tiden runt 1970 så fanns det en svart tjejgrupp som hette The Supreme och var Motown artister. Åke Blom var väldigt förtjust i den gruppen som f.ö. numera tillhör rockhistorien.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-03 19:38

Ja, det känns som om jag hade tur som kom över rariteterna begagnade. Åke blom bygger förstärkare fortfarande, och den billigaste förstärkaren är ett monoblock på 100 w i 8 ohm för 38 000kr.
Gamla förstärkare, som tex mina, går att uppgradera med bättre trissor och så, men jag klarar mig väl ett tag som det är nu.
Ska kanske borra tre hål per baksida och konvertera dom till stereosteg senare.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-03 22:08

Det var ju någon modell som var ett av de få stegen som har klarat lts f/e-tester. Var på 2x40w och monokopplat på 1x160w om jag inte minns fel. Kostade i regionen av det du nämnde.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-08-03 22:32

Okej, om Herr Åke Blom nu fortfarande bygger slutsteg - hur kommer man i kontakt med karln ???

Och är det någon som vet mera om de modeller Åke verkar tillverka, resp evnt exakt vilken model som LTS "råkade" testa 8) ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-03 23:01

Han bygger slutsteg, studiomonitorer och elektroniska delningsfilter åtminståne, kanske nåt mer. Han modifierar även övrig elektronik i signalkedjan. När jag pratade med honom hade han några begagnade (genomgågna) steg till salu för ca 25 kkr om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2004-08-07 22:12

Det ser extremt enkelt och hempulat ut! 400Watt under vilken tidsperiod :?:

Varför kommer det inget självbyggartikel typ som detta?

½Lars

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-08-08 15:28

LarsR skrev:Det ser extremt enkelt och hempulat ut! 400Watt under vilken tidsperiod :?:

Varför kommer det inget självbyggartikel typ som detta?

½Lars

Jag har mailat Åke B för att få lite specar på steget.
Nästan konstigt att ingen kopierat konstruktionen. Enligt den tidigare ägaren hade en bekant kikat på den möjligheten, men inte gått vidare då infon på en opamp(tror jag) varit bortskrapad.
Enligt en annan bekant är norska Elektrocompaniets slutsteg en efterapning av Supreme. Inte helt lyckad tydligen.
Inom en snar framtid ska jag ta med dom till en kompis som bor i villa med Megetrender kopplade i 4 ohm. Då får jag veta vad stegen går för... :wink:

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-04-09 20:14

Nu har jag förresten fått lite specar (ett kopiatortryckt häfte :) )
Bifogar lite väl valda delar text från häftet också. Hoppas att det är ok upphovsrättsligt och "reklammässigt" Hoppas att mitt urval inte har gjort innehållet obegripligt. Specarna är INTE för mitt slutsteg utan en modernare variant. Det är främst uteffekten som skiljer.

I denna konstruktion undvikes alla uppseendeväckande "eleganta trick" som vanligen används.
- Bootstrapp-koppling
- Positiv återkoppling
- Distorsionskompensering
- Glidande förspänning
- Högre återkopplingsvärde för DC än AC
För att åstadkomma en state of the art förstärkare för maximalt ställda krav på ljudkvalitet.

Den här effektförstärkaren som kommer att beskrivas levererar en effekt av 400 W i 2 ohms last. Förstärkaren är gjord med tonvikt på frånvaron av TIM (transientintermodulationsdistorsion) och DIM (dynamisk intermodulationsdistorsion). Vidare har slutsteget ingen fasvridning som kan skapa någon FIM (frekvensintermodulationsdistorsion). Detta tack vare den låga återkopplingsnivån, helt igenom alla steg är symmetriskt DC-kopplat samt arbetar mestadels av tiden i klass A.

TIM tycks med sin närvaro förpesta de flesta förstärkarkonstruktioner av idag därför att man struntar i att lägga ner ett omfattande utvecklingsarbete på dessa. I stället försöker man lösa problemen med "eleganta trick".

Förstärkarens konstruktiva huvuddrag.
Genom att använda kraftig lokal motkoppling i alla förstärkarsteg ger man slutsteget den erfoderliga bandbredden och minimerar behovet av total återkoppling. För att öka linjäriteten och frekvensomfånget i högeffektstegen används kollektorjordade sluttransistorer.
Spänningsdrivningen används i drivsteget för att tvinga sluttransistorerna att fungera upp till maximal frekvens δT* istället för δB vilket är vanligt i strömdrivna konstruktioner. Detta eliminerar dessutom effekten av beta-olinjäritet. Endast fasavancerande kompenseringsnät används i förstärkaren för att kompensera överföringskaraktätistiken upp till 1 Mhz. Detta möjliggör en helt omutligt stabil förstärkare.
Slutsteget är fulständigt DC-kopplat och har samma återkopplingsnivå för AC och DC. På så vis elimineras den annars så vanliga dynamiska DC-nivåförändringen som alltid orsakar osymetrisk klippning av transienta signaler.
I alla led används en fullständigt symmetrisk design. Detta medför extremt goda klippnings- och överbelastningsegenskaper. Återhämtningen efter klippning är extremt snabb och någon DC-nivåförändring förekommer inte. I konventionella konstruktioner sker ständiga DC-nivåförändringar.

Specifications 2140
continous power output 2x100 w 8 ohm
2x200 w 4 ohm
2x400 w 2 ohm
2x800 w 1 ohm
Frequency range DC to 1.2 Mhz -3db
Power bandwidth DC to 600 khz -3db
Frequency response DC to 300 khz -3db
Input impedance 14.7 kohms
Source Impedance 0 ohm to infinity
Maximum DC output 60 A
Slewrate +-240 V per microsecond
Overload recovery time 0.001 microseconds for 1000% over
Damping factor 5000 at 250 hz or less
Output impedance 0.3 ohms
THD,IM, DFF Distorsion A.F. analysis 2 hz-20 khz 0.001%

*osäker på symbolen.

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-04-19 14:06

Kul att du har fått en spec.

Synd att de inte är vanligare på marknaden, det vore spännande att ha en sådan raritet i racket.

/T

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-19 14:42

Snyggt steg!

Användarvisningsbild
gits

Inläggav gits » 2008-06-06 00:25

Hej .supremestegen är nästan till 100% en kopia av electrokompaniets
slutsteg som kom typ -76-78 tror jag .jag kände honim ganska bra ,harbyggt en del av hans slutsteg som var var mycket bra.Har även kopierat hans slusteg med mycket bra resultat för ca 10 år sedan.OBS är inte ute efter att anklaga Åke för plagiering,men schemamässigt är dom väldigt lika .Endast nätdel och utgångsteg skijer sig (drossel på elektrokompaniet och någon form av skyddskretsar fanns ockå).
gå in på elektrokompaniets sida och kolla deras 25W slutseg.

Jag vill ockå tillägga att Åke förfinade denna konstruktion under alla dessa år,så vitt jag vet från ca-77 till sin död,och han gjorde för föbättringar under dessa år .Jag har full respekt för hans idoga arbete
för att skapa välljud :/Gits

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2008-06-07 06:36

Välkommen till forumet Gits.

Skriv gärna mer om supreme/Åke blom. Det är svårt att få tag på någon information.
Äger själv ett par Supreme 82.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-07 11:18

Skit att Patrikf´s bilder låg på hififorums numera döda bildserver!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-06-07 13:45

Den som spar han har ...... :)

Bild
Bild
Bild
Bild

:) :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Soundpressure

Inläggav Soundpressure » 2009-10-20 13:54

Hej alla.
Jag har inte haft kontakt med Åke Blom på ett par år och läste i denna tråd att han dessvärre avlidit.
Det var mycket tråkigt att få reda på. Jag jobbade med Åke till och från i över 30 år. Var t.o.m. anställd hos honom när vi tillverkade Supreme högtalare (28-38-42-82-84) serien. Sedemera kom även slutstegsproduktionen igång, och det var mycket stimulerande att tillverka hans produkter och sälja dem. Åke var en innovatör av stora mått. Jag kommer att sakna honom. Jag jobbar i dag med ett innovativt företag som tillverkar avancerade högtalare i Oklahoma City. Mycket av det Åke lärde mig under åren har jag nytta av i dagens arbete. Ni som har möjlighet att lyssna på Åkes produkter är lyckligt lottade.
Hälsningar Ted Bejner
0708-511716
ted@soundpressure.com

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-10-20 16:25

Soundpressure skrev:Hej alla.
Jag har inte haft kontakt med Åke Blom på ett par år och läste i denna tråd att han dessvärre avlidit.
Det var mycket tråkigt att få reda på. Jag jobbade med Åke till och från i över 30 år. Var t.o.m. anställd hos honom när vi tillverkade Supreme högtalare (28-38-42-82-84) serien. Sedemera kom även slutstegsproduktionen igång, och det var mycket stimulerande att tillverka hans produkter och sälja dem. Åke var en innovatör av stora mått. Jag kommer att sakna honom. Jag jobbar i dag med ett innovativt företag som tillverkar avancerade högtalare i Oklahoma City. Mycket av det Åke lärde mig under åren har jag nytta av i dagens arbete. Ni som har möjlighet att lyssna på Åkes produkter är lyckligt lottade.
Hälsningar Ted Bejner
0708-511716
ted@soundpressure.com

Hej Soundpressure!
Välkommen till faktiskt. Särskilt mycket välkommen ifrån en gammal ägare av ett par Supreme 82. Vet du något om elementen i dem? Har kvar en fullständig uppsättning inklusive delningsfilter. Samt originalmanual. Kanske ska använda basarna till subwoofers så småningom och det vore roligt med lite fakta.

Användarvisningsbild
Soundpressure

Inläggav Soundpressure » 2009-10-20 18:13

Supreme 82 har sålt till många kunder och hade sådana själv flera år.
Jag tror inte att jag har kvar några broschyrer (ska leta).
Konfigurationen var ett 3-vägssystem med 30 cm baselement, ett mellanregisterhorn (DKT-11) och en kalottdiskant (KK-10). Elementen tillverkades av tyska Isophon.
Delningsfiltret var Åkes design och han använde sig av luftlindade drosslar och polypropylen kondensatorer.
Lådan tillverkades i Sverige och hade en unik design såtillvida att baffeln var flytande upphängd i "Rawlplugs". Detta för att ta bort vibrationer och öka verkningsgraden samt minska distorsionen.
Supreme menade att ingen vill väl köra en bil där bilmotorn sitter fastbultad i chassit. Det skulle vibrera och skapa mycket obehag. Med en "flytande upphängningen" slapp man vibrationer från element och baffel till lådan. Ska se om jag kan hitta en broschyr med specar m.m.
/Ted
Senast redigerad av Soundpressure 2009-10-21 21:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-10-21 21:29

Det vore väldigt snällt om du kunde ordna det. Tack på förhand.

kookoo

Re: Under locket på ett Supremesteg.

Inläggav kookoo » 2016-01-23 03:20

Jag vet att detta är en gammal tråd men vill gärna lägga till lite info om supreme stegen.
Det är de bästa slutsteg jag hört punkt. Det pratas ofta om att det är electrokopior vilket jag inte alls tror stämmer.
1. Electrocompaniets ''The 2 channel audio power amplifier'' är en ren stöld av Lohstroh/Otala
''An Audio Power Amplifier for Ultimate Quality Requirements'' presenterad på AES (audio enginering society) 1973.
2. Lohstroh/Otala förstärkaren är på 25 watt, det är Electrocompaniets också.
3. Supreme stegen är på 120.
4. Electrostegen har inga av de sk, phase lead kompenseringarna som Lohstroh/Otala har, men det har
Supreme.

Så min åsikt är att både supreme och electrocompaniet kommer från samma ursprung, men supremestegen är
överlägsna originalet och electrocompaniet.
Nu har jag ju aldrig hört ett Lohstroh/Otala steg, men jag har hört supreme och Electrocompaniet.

--Anders

Användarvisningsbild
Soundpressure

Re: Under locket på ett Supremesteg.

Inläggav Soundpressure » 2016-01-23 18:36

Hej Anders,

Håller med dig i dina kommentarer om Åke. Jag arbetade hos Åke ett antal år och en del av arbetsuppgifterna var att ta fram dokumentation och skriva specifikationer på hans produkter. Det gällde både högtalare och slutsteg. Jag känner därför väl igen mycket av det material som har presenterats här i denna länk.

Åke inspirerades av Spectra Sonic och använde deras steg till en början bl.a. till sina Supreme 82 Studio Monitor (aktiva). Det var en häftig upplevelse att lyssna på dem. Altec Lansing 12" bas och horn som bestyckning.

Master recording på Revox 77 i hastighet 38 cm/sek var fantastiskt att lyssna till. Kommer ihåg en master med Deep Purple och smoke on the water särskilt väl.

När Åke sedan började tillverka egna förstärkare var det Matti Otala som var "mentorn" för Åke. Uttryck som TIM (transientintermodulationsdistorsion) och DIM (dynamisk intermodulationsdistorsion) var nya uttryck som Matti hade uppkallat, och mycket av de grundläggande principer som Åkes Supremesteg har, bygger på Dr. Otalas teorier.

Åkes målsättning var att ta Dr. Otalas "fundamentals" och utveckla sina steg vidare.

Vill inte kalla något för plagiering eller kopiering, men Åke var övertygad om att Matti Otala hade en bra grundidé, och den ville han sedan jobba vidare med.

Om det sedan blev bra eller inte återstår för andra att bedöma men så är i alla fall bakgrunden.

..Ted

(fotnot)
Electrokompaniet i Norge har anammat Matti Otalas teorier, likaså Harman Kardon och flera andra tillverkare.

Nästa

Återgå till Teknikforum