Analogkabelparametrar, teori

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xiro

Analogkabelparametrar, teori

Inläggav Xiro » 2009-07-29 01:21

Teoretiska funderingar kring analoga kablar (ej praktiska eller subjektiva aspekter):

Om jag begripit det rätt så prioriteras låg induktans före låg kapacitans i högtalarkablar, och i analoga lågnivåkablar prioriteras istället tvärtom låg kapacitans. Hur kan det vara så tvärtom?

Hur når man dessa parametrar? Om jag förstått rätt:
- I en högtalarkabel ska då ledarna ligga tätt och gärna med stor yta mot varandra.
- I en analog lågnivåkabel av koaxialtyp; ska mantelledaren ha stor radie för att ligga långt ifrån kärnledaren för att ge låg kapacitans?
- Kan en skärm påverka kapacitansen och induktansen, eller påverka något anna

Kan induktansen bli för låg i en högtalarkabel? Eller är det så att induktansen kan bli så låg att kapacitansen skjuter över det acceptabla?

Och omvänt, kan kapacitansen bli för låg i en analog lågnivåkabel? Eller är det så att kapacitansen kan bli så låg så att induktansen skjuter över det acceptabla?

Vidare:
- är låg resistans alltid att föredra, både vad gäller högtalarkabel och analog lågnivå?
- kan högtalarkabel ha för stor tvärsnittsarea?
- vissa, t ex Svalander, pratar om att tunna ledare är bra för analog lågnivå, är det verkligen så, eller kan ledaren bli för smal? Eller är grövre bättre?
- vilka andra kabelparametrar är prioriterade (ska man hålla utkik efter? (Våghastighet t ex.)
- Läste någonstans att signalsvarets kvickhet står i omvänd relation till lågnivåkabelns kapacitans.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Analogkabelparametrar, teori

Inläggav Max_Headroom » 2009-07-29 13:29

Xiro skrev:Teoretiska funderingar kring analoga kablar (ej praktiska eller subjektiva aspekter):

Om jag begripit det rätt så prioriteras låg induktans före låg kapacitans i högtalarkablar, och i analoga lågnivåkablar prioriteras istället tvärtom låg kapacitans. Hur kan det vara så tvärtom?

Hur når man dessa parametrar? Om jag förstått rätt:
- I en högtalarkabel ska då ledarna ligga tätt och gärna med stor yta mot varandra.
- I en analog lågnivåkabel av koaxialtyp; ska mantelledaren ha stor radie för att ligga långt ifrån kärnledaren för att ge låg kapacitans?
- Kan en skärm påverka kapacitansen och induktansen, eller påverka något anna

Kan induktansen bli för låg i en högtalarkabel? Eller är det så att induktansen kan bli så låg att kapacitansen skjuter över det acceptabla?

Och omvänt, kan kapacitansen bli för låg i en analog lågnivåkabel? Eller är det så att kapacitansen kan bli så låg så att induktansen skjuter över det acceptabla?

Vidare:
- är låg resistans alltid att föredra, både vad gäller högtalarkabel och analog lågnivå?
- kan högtalarkabel ha för stor tvärsnittsarea?
- vissa, t ex Svalander, pratar om att tunna ledare är bra för analog lågnivå, är det verkligen så, eller kan ledaren bli för smal? Eller är grövre bättre?
- vilka andra kabelparametrar är prioriterade (ska man hålla utkik efter? (Våghastighet t ex.)
- Läste någonstans att signalsvarets kvickhet står i omvänd relation till lågnivåkabelns kapacitans.

Jag ska försöka svara så gott jag kan:
Vid högtalar- resp lågnivådrivning så har man helt olika lastfall. En högtalare har typiskt kring 4-8 ohms resistans. Ett slutsteg i storleksordningen 100000 ohm.

I högtalarkablar ska ledarna ligga nära varandra ja. Om dom har stor yta mot varandra spelar mindre roll.
Koaxialkablar känner jag inte till något vidare. Jag gillar dom inte och göra mina egna signalkaplar med partvinnad kabel istället. naturligtvis utan att egentligen har några sakliga skäl, annat än att jag vill ha det så, det är lättjobbat och att det finns bra kabel till låg kostnad att tillgå.
En skärm påverkar hur lätt kabeln har att plocka upp störningar.

För låg induktans? Nja, det ska vara om högtalaren är gjord för att kablen skall ha en viss induktans, vilket knappt någon är. Dom flesta (i princip alla) är gjorda för att kablen ska ha 0 i induktans.

Låg resistans är bra rent allmänt i kablar ja, om inte omkringutrustnignen är avsedd för något annat.
Nej, en högtalar kabel kan inte ha för stor area. Den blir däremot dyrare, fulare och mer svårhanterlig ju fetare den blir. Alltså så skaffar man en med tillräcklig area. Om man inte gillar att ha tjocka fula kablar ligga och drälla vid stereon. Många tycker ju det ser manligt ut...
Svalander säger en hel del. Tyvärr är väldigt mycket fel. Eller luddigt så det kan tolkas fel. Inte så att han är elak och försöker lura folk, tvärtom, men han tror på det själv. Köper man en vettig signalkabel så är ledararean fullt tillräcklig. Man behöver inte fundera på det.

Jag brukar inte bry mig om andra parametrar. Våghastighet kan vara av intresse om man jobbar med höga frekvenser (100-tals MHz och uppåt) och/eller långa avstånd (kilometrar, kortare med ökande frekvens. det vi håller på med inom Hifi är att betrakta som likspänning i dom här samanhangen). Det kan tänkas att våghastighet kan spela roll även vid lägre frekvenser och kortare avstånd, men det har jag inte hört om. Har svårt att tänka mig det också om man ser till vad våghastighet är, egentligen. Någon annan kanske vet bättre...

Det där med kvickheten läste du säkert i någon HiFi-blaska eller audiofilforum... En lågnivåkabels kapacitans påverkar dess dämpning. Dämpningen ökar med ökande frekvens. Stor kapacitans = större dämpning vid lägre frekvenser för en given kabellängd. Kvickhet, ja , jo, så kan man ju uttrycka det. I verkligheten är naturligtvis dessa skillnader helt ohörbara för normalt konstruerade kablar.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Återgå till Teknikforum