Vilka är era egna upplevda erfarenheter av kabelegenskaper/-typer?
Rangordna gärna efter signifikans och preferens.
Exempel:
a) Tunn ledare (diameter D) i lågnivåkabel gav upplevelse X... Omständigheterna var...
b) Byte från enkelledare till flerkardelig högtalarkabel, med bibehållen tvärsnittsarea, gav upplevelse Y...
Egna erfarenheter, i kronologisk ordning:
a) Byte från Kjell o Co:s tjocka RCA-kabel (flerkardelig, 0,6m) till Monster Interlink 100 (flerkardelig, 1m): Förbättrad detaljåtergivning överlag, tydligare bas, luftigare och mer naturtrogen diskant. Har bytt fram och tillbaka en gång, med för mig övertygande resultat. Fick basisten på Jass på Svenska att komma fram ur skuggan runt hörnet och ställa sig i ljuset bredvid pianot. Monsterkabeln fick sitta kvar.
b) Byte från Monster XP (flerkardelig 1,5kvmm) till EKK 4G1,5 (2x1,5kvmm enkeltrådar till varje pol) gav klart förbättrad detaljåtergivning överlag, påtagligt ökad artikulation och dynamik i basen, luftigare och mer utsträckt diskant. Gör anläggningen mindre förlåtande för fel i inspelningen, t ex puffar i mikrofonen framträder mycket tydligare. Har inte bytt fram och tillbaka, då jag blev så övertygad av förbättringen. EKKn fick sitta kvar.
Subjektivt och grovt upplevdes erfarenhet a dubbelt så signifikant som b. Dock har jag aldrig testat EKKn utan lågnivå-Monsterkabeln.
Vill prova enkeltrådig RCA-kabel, kanske Elfas färdigterminerade RG59.