av Svante » 2004-08-03 20:11
Jo, det är bra det Pabo skriver, kanske kan jag tillägga lite till:
Stigtid: Egentligen maximal spänningsderivata (eng. slew rate) talar om hur snabbt spänningen på utgången kan ändras, och mäts i volt per mikrosekund.
Motkoppling: Du kanske vet hur ett servo fungerar? Man "mäter" utsignalen och tar skillnaden mellan den och insignalen. Denna skillnad matas in på förstärkarens ingång. Är förstärkarens råförstärkning hög kommer utsignalen att bli "rätt". Är den inte fullt så stor kan det bli lite fel. Detta fel yttrar sig som distorsion. Hög råförstärkning ger hög motkoppling. Det finns en del knepigheter här, speciellt om förstärkaren består av flera steg, och något är slew-rate-begränsat.
Dämpfaktor: Ett dumt sätt att ange en förstärkarens utimpedans. För det första måste man veta vad lastimpedansen är (och det vet man ju inte), för det andra så är den vilseledande. Det är lätt att tro att en dämpfaktor på 1000 är mycket bättre än 100. Översatt till utimpedans blir det 0.008 respektive 0.08 ohm om dämpfaktorn var specificerad för 8 ohms last. Båda dessa utimpedanser är tillräckligt låga och det är närmast larvigt att försöka nå lägre.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.