dämpa hörnreflexer (var:fantomcentersyndrom)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
slockna

dämpa hörnreflexer (var:fantomcentersyndrom)

Inläggav slockna » 2009-08-06 16:57

Jag har en "bugg" i min hemmabiosetup...
jag har mina fronthögtalare ganska brett isär och använder inte center. Låter alltså dekodern mixa in centern i framhögtalarna.

när jag lyssnar nära hör jag att dialogen kommer från bägge fronthögtalarna i stället för en punkt mitt emellan, som det borde om det vore "riktig mono" va kan det bero på?
det låter inte felfasat, men kan det bli så om bara t ex ena diskanten ligger fasvänd?
Senast redigerad av slockna 2009-08-10 10:23, redigerad totalt 1 gång.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-08-07 10:03

Lite oklart vad du menar, men om du menar att du går frammåt så att du kommer långt framför sweetspot så skall du tappa stero-perspektivet.
Dvs precis så som jag tolkar ditt inlägg.

Har du några problem när du sitter på normal lyssningsposition?
Har du motsvarande problem när du lyssnar på vanligt stereo-material?

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-08-07 16:30

Ja, det är rent generellt lite dåligt stereoperspektiv, det är väl bara ett av symptomen.

högtalarna är av nödtvång fästa på "Höger och vänster" vägg väldigt nära hörnet. bakväggen kan inte bära upp hötalare och golvet är "off limits" det är väl det som egentligen är problemet

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2009-08-08 21:18

För att uppfatta mono i den uppsättningen kan du pröva att vinkla högtalarna så att diskanten pekar mot dig. Det borde funka.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-08-10 10:21

jag har provat lite olika invinklingar, och i lyssnarsoffan är det så bra det kan bli avseende invinkling.

när jag lyssnade mer intensivt har jag klart identifierat att det ÄR tidiga väggreflexer som är det största problemet. Ska klura på om det går att dämpa så här på nåt vis....

Bild

Alltså det rosa är något slags dämpmoj/fluff
Jag antar att det går att beräkna lämpligaste storleken på en sån dämpanordning och att det mer beror på frekvensomfånget man vill dämpa än högtalarens storlek?

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-08-12 13:40

efter att ha läst http://user.faktiskt.io/Erik_Johansson/ ... atent2.pdf som fan läser bibeln, så kan man anordna en absorbent med en yta motsvarande 2-15 ggr kvadraten på det kortaste avståndet mellan ljudsändaren och vägg. Jag tar och tumreglar det! :)

Avstår alltså från att dämpa bakvägg, utan dämpar istället enbart sidovägg...

* * * * * * * * * *

Återgå till Teknikforum