Sidmonterade portar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Termos_friend

Sidmonterade portar

Inläggav Termos_friend » 2009-08-13 22:47

Sitter och räknar lite lådvolymer och planerar ett högtalarbygge.
Döm av min förvåning när jag inser att det kommer bli väldans trångt att ha basportarna riktade ut bakåt. (Om jag finge bygga som jag vill)

Finns det några självklara invändningar mot att sätta portarna riktade inåt, dvs sidmonterade. Alltså samma som när man ser högtalare med basarna riktade inåt istället för framåt.

?
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-08-13 23:36

Jag tror inte det. I alla fall i mindre grad än när basarna är sidmonterade, eftersom porten bara är aktiv vid helmholtzresonansfrekvensen och 6 dB/oktav kring den.
Den här artikeln (tagen från användarforat på www.visaton.de, men originalet har jag inte hittat) visar att porten bör placeras så långt från baselementet som möjligt för att ge bästa frekvensgång i stort och speciellt mindre antiresonanser i lådan, som det gäller att dämpa ut.
Men den som vet är väl Svante ...
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-08-14 00:33

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
faulhund

Re: Sidmonterade portar

Inläggav faulhund » 2009-08-14 12:55

Tack, Svante, för svaret:
Svante i PM skrev:Ahaja. Jo, det spelar roll var porten sitter. Inte så stor och det är svårt att entydigt säga att det ena är bättre än det andra. Men en sak kan man nog säga iaf, och det är att de stora (nåja) skillnaderna uppträder vid höga frekvenser och det som kan hända är att halvvågsresonansen exciteras i röret. Det sker i högre grad om ljudtrycket är högt vid endera öppningen. Inuti lådan kan det ske om man har en lådresonans med ett maximum, eller om öppningen sitter nära elementet. På utsidan sker det nära elementet. Det är alltså ett skäl att flytta öppningen bort från elemetet.

Vid låga frekvenser påverkas tonkurvan en gnutta av att det blir en liten fasförskjutning om porten sitter långt bort från elementet. Om det är bra eller dåligt varierar. Om porten kan fås att sitta nära vägg och golv blir stödet från dessa tydligare, men det är inte heller någon stor effekt eftersom våglängden vid 34 Hz är 10 meter.

Termos_friend skrev:Döm av min förvåning när jag inser att det kommer bli väldans trångt att ha basportarna riktade ut bakåt.
När jag läser ursprungsfrågan noggrannare, märker jag att jag inte har förstått sammanhanget. Att det kan bli trångt på baffeln kan jag förstå, om elementen tar upp i stort sett hela ytan. Men hur kan det blir trångt på baksidan, om den har samma yta som framsidan? Eller är lådan så grund, att det är rörets längd, som ställer till problem?

Jag hade det senare problemet. Jag hade 1977 byggt ljudkuben "Mini-10" enligt R&T med gott resultat (extremt carlssondimensionerad med bara 10 l, en Philips AD7063/M8 bredbandare och förstärkare med negativ utgångsimpedans över hela registret). Det är fortfarande min bästa högtalare, fast i mono! Sedan ville jag göra en köksradio till min mamma enligt samma koncept, men eftersom den skulle hänga under köksskåpet fick lådan bli mer än dubbelt så bred för att få ned höjden. Basreflexröret (40 mm diam., 130 mm längd) fick alltså inte plats från baffeln, och en öppning på sidan, som samlar smuts, ville vi inte ha. Jag vinklade röret 90 grader genom att gera det och limma ihop. Men med det vinklade röret fick jag inte samma tydliga helmholtzresonans som med det raka i Mini-10, när man "känner efter" med en pappersremsa. Delas luftproppens massa upp på ett ogynnsamt sätt av en för tvär böj? Den ska ju normalt ge tröghet i bara en dimension. Men det finns ju böjda basreflextunnlar att köpa färdiga. Felavstämt var mitt rör heller inte, för det fanns ingen resonans någon annanstans. Jag tror inte att tunnare väggar - och p.g.a. radions knappar etc inte så täta - inverkar och definitivt inte den svagare förstärkaren. Hur som helst låter radion bra. Mamma fick den när hon fyllde 60. Nu är hon 90 och förtjust i en radio, som hon hör utan hörapparat - man kan ju skruva upp diskanten! Och jag giller den också. Eftersom bredbandaren är riktad nedåt, satte jag en kondiskant på fronten, och det ger litet "carlssoneffekt" ...
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2009-08-14 17:44

Sorry, jag skrev det där lite sluddrigt.

Portarna blir för långa. Dvs lådan blir för grund.
Kommer att ha en låda i lådan för mellanregistren. Den kommer att hamna i vägen om jag har portarna riktade bakåt. Sätter jag portarna på sidan så kommer det att finnas en massa plats istället. Och de kommer att sitta långt ifrån (relativt) baselementet.

Jag tror jag provar det...
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Återgå till Teknikforum