Kamelpucklarna...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Kamelpucklarna...

Inläggav Mr_Ekan » 2009-08-23 23:10

Nu har jag inte kommit till denna diskussion i D'Appolito och det blev lite dikussion här...

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=32063

...så jag passar på att lägga upp en separat tråd i rubricerat ämne.

Jag förstår impedanskurvan för friluftsfallet, där konens slaglängd, hastighet och acceleration når maxima vid fs. 'Back EMF' når då samtidigt ett maxima och strömmen i talspolen blir som lägst vid fs, vilket förklarar impedansens maxima. Vad som inte är klart är impedanskurvans utseende under fs (element i portad låda)...

Vid helmholtzresonansen är det väl som så (?) att den interna tryckvariation som genereras av konens slaglängd kommer att driva luftmassan i porten. Drivkraften från motorn "stjäls" alltså av porten, och elementets slaglängd (=utnivå) når ett minima. Om det även gäller för konhastigheten kan vi förklara den låga impedansen där, eftersom back EMF är låg.

Men vad händer under helmholtzresonansen? Konhastigheten når alltså ett maxima strax därunder. Varför?

//Ekan (som återkommer efter att ha konsulterat D'Appolito)
11010000

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-08-24 07:53

Om du tittar på motsvarande slutna konfiguration kommer konhastigheten endast ha ett "maximum". Denna kurva "splittas" och dess undre del förskjuts beroende på de inbördes beroendena mellan de reaktiva delarna då en port tillförs. Det tidigare (låd-)flödet som i det slutna systemet endast skulle exitera konen, ska vid BR-låda även exitera porten.

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-08-26 02:16

Hej, Mr_Ekan,

Det kan ju vara klokt att göra en egen tråd av detta, eftersom det är en förståelsefråga om hur det fungerar (om ett fenomen som vi behöver diskutera om det är bra). Och med Basta! är du förträffligt rustad att undersöka det numeriskt! :)

Intuitivt har du ju klart för dig vad en resonans är och att elementet i luft har en sådan vid fs. Om man därtill kan göra en låda, som tar ifrån konen energi inom ett smalt frekvensband vid fb (eller fh), så kommer det att motverka resonansen. Vid fb i närheten av fs kommer därför impedansen att sjunka till nära nog DC-resistansen Re, om lådan är effektiv och smalbandig nog. Av den stora dromedarpuckeln har alltså blivit två mindre kamelpucklar!

För att räkna på det behöver vi modeller med koncentrerade element, alltså analogierna med elektriska nät. Det man oftast ser är ju den, där den mekaniska impedansen motsvaras av elektrisk impedans, impedansanalogin eller analogi typ 1. En basreflexlåda ser då ut så:
Bild om man antar att volymfjädringen CV inte har några förluster, annars blir det en resistans i serie med den också. (Bilden ovan är från Sankt Stigs patent från 1953!)
Som man brukar skriva fyrpolekvationerna reduceras den totala mekaniska impedansen Zm till Zme=(Bl)^2/Zm på den elektriska. D.v.s. schemat förvandlas till sin duala topologi (d.v.s. seriekopplingar blir till parallellkopplingar och tvärtom), spolar blir kondensatorer och resistanser blir konduktanser. Därför tycker jag att det är lättare att tänka med admittansanalogin direkt, eller analogi typ 2:
Bild (Som det ser ut i Visatons gratisprogram Boxsim). Re + j*w*Le (+ de övriga komponenterna till höger) är talspolens elektriska impedans och Cms är nu kon+luft-massan transformerad till Cms=(mk+ml)/(Bl)^2/ och upphängningsfjädringen till Lms=Ck*(Bl)^2. Rms motsvarar de totala mekaniska förlusterna i elementet. Lab är nu fjädringen hos boxens luftvolym och Cbr är massan hos luften i basreflexöppningen eller porten. Du ser kanske varför jag gillar admittansanalogin: De mekaniska element som ligger parallellt, alltså utsätts för samma hastighet, ligger parallellt i analogischemat som konens element gör! De mekaniska element som ligger i serie, alltså utsätts för samma kraft, ligger i serie i analogischemat, som här luftvolym och portmassa gör! Samma topologi, m.a.o.* (Svante måste dra allt genom en gyrator för att komma hit ... ) Och spolsymbolen liknar ju en fjäder!!! :wink:

Den intuitiva förklaringen till kamelpucklarna är nu att parallellresonanskretsen Cms//Lms ger ett (brett) impedansmaximum. Men den är parallellkopplad med serieresonanskretsen Cbr+Lab som ger ett impedansminimum vid sin resonans, helmholzresonansen fb (i Boxsim) eller fh (i Basta!). Om resonansvilligheten hos porten är rimligt stor, så är den senare resonansen smal, och vi får en dal mellan pucklarna. Förklaringen till pucklarna sedda som resonanser har Nagref givit bättre än jag kan. Man kan även se det i admittansschemat som att helmholzresonansen d.v.s. seriekretsen är induktiv vid frekvenser något högre än fb, och två fjädrar parallellt (Lab//Lms) ger en styvare fjäder; resonansfrekvensen för elementet har gått upp när man placerat det i en låda. (Det gäller för basreflexlådan t.o.m. något effektivare än för en sluten låda; luftproppen svänger ju fortfarande något i motfas till vad den skulle göra vid 0 Hz, så dess "slutna resonans" är något högre än om man täpper till porten!) Tvärtom är däremot seriekretsen kapacitiv vid frekvenser något lägre än fb, och två massor parallellt (Cbr+Cms) ger en större summamassan; resonansfrekvensen för elementet har gått ned när det belastas med massan hos porten (omräknad från portens till konens area, så det blir en rejäl skillnad!) .

Hoppas det resonemanget och länkarna till andra ställen på faktiskt.se hjälper något. Svante och andra har snyggt visat hur olika parameter variationer ändrar ljudtryck- och impedanskurvor, här olika lådvolymer och här olika Qport och Qlåda liksom här och här olika fh.

Tilläggas kan att det inte är egalt, var dämpningen i en basreflexlåda placeras till skillnad från en sluten låda. Dämpning nära elementet sänker dess Qts medelst Rms i schemat, dämpning i boxen motsvarar Rab och dämpning i porten Rbr. Det senare verkar man inte vilja ha, utan räknar med ett högt Q, 7 har jag ofta sett.

*=Det är märkligt att giganterna kunnat ägna hela fortsättningen av samma tråd åt att diskutera impedans- kontra admittansanalogierna förträffligthet. Inte ens Svante, som på ett annat ställe talat sig varm för topologins betydelse, har nämnt det argumentet, men det talar ju förstås honom emot ... :wink:[/url]

Edit: Förklarat "dual topologi".
Senast redigerad av faulhund 2010-03-05 05:54, redigerad totalt 1 gång.
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-08-26 08:21

Faulhund, jag hängde inte rktigt med när du gick från analogi 1 till analogi 2, dvs när "spolar blir kondensatorer" och vise versa. I ditt fall när du går från den mekaniska till den elektriska domänen. Om inte det behövs en gyrator för att få till omvandlingsformlerna får du gärna förklara vad det är för annat hemligt verktyg du använder... :)

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2009-08-27 00:00

Lathund (den tyske), tack för ett ingående svar! Har bara haft tid att skumma igenom det, men jag ska definitivt ta mig mer tid vid senare tillfälle.

Vh
11010000

Återgå till Teknikforum