BlueRay processor i Pioneer BDP-LX71

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

BlueRay processor i Pioneer BDP-LX71

Inläggav avr7000 » 2009-08-24 11:54

Hallå...

Jag trivs med min Primare SPA21 bioreceiver och vill inte byta denna till nåt nytt...
-tänkte därför köpa en BDP-LX71 för att få de senaste ljudformaten om jag tittar på BlueRay (analoga 7.1 ut och ingångar)

Blir dock lite osäker då jag läser manualen om vad man eg. får ut när man kör så...

Någon som vet om man allt det fräsia ljudet från Dolby digital plus, dolby digital HD, DTS-HD High resoloution Audio, DTS HD Master Audio etc. den vägen?

Med bilden är det riktigt dåligt då det inte går att få ut nått högupplöst via component (Jag kör CRT projektor), det blir till att köpa en HD Fury II...

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2009-08-24 17:18

Vad jag förstår finns bara ett att kolla upp ljuden, nämligen att lägga i en platta som man vet är mixad i 7.1 och kolla om det blir signal på bakkanalerna. :( Vissa spelare är bättre än andra på att tala om vad som finns på skivan och vad som kommer ut på utgångarna.

Jag kör själv Popcorn Hour mediaspelare med HDMI till projektor och lider en del av att läppsynkfunktionen i min processor ( max 5 ms ) inte räcker till. Skulle vilja ha det dubbla, men vill inte heller byta processor.

Finns det läppsynk i din BD-spelare :?:
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-08-26 09:47

Men läppsynk är väl avskaffat ?

:evil:

Sorry, triggar negativt på det ordet eftersom det sedan analoga tv-nätet släcktes, varit si och så och så med det. Min platt-tv har inte läppsynk nånstans. :(

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-08-26 18:25

Jag tror det blir en oppo istället och en PS3 till sovrummet (PS3 kan köra högupplöst ut på component och min Barco 701S till sovrummet tar component in rakt av.

Det blir perfekt... Felia Tv box och PS3 via en component switch med bandbredd tillräcklig för 720p och så rätt in i projektorn.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2009-09-19 23:54

Hallå,

Jag kör lx 71 och tycker den är riktigt bra på både bild och filmljud.
Däremot är den inte speciellt rolig på cd lyssning enligt mina öron.
Men funkar nog för dom flesta den är en bd med sjukt mycket inställnings möjligheter kan jag ialla fall säga lycka till med val av bd spelare :P

mvh fredde

Lennart

Inläggav Lennart » 2009-09-20 08:34

-Tänk på när ni köper en blu-ray spelare och ska koda av analogt till en "äldre" hemmabioförstärkare/-processor att ni måste ställa LFE på +10 db i förhållande till övriga kanaler. Och även ta hänsyn till dom variationer/behov ni har i känslighet för slutsteg och högtalare. Sen finns det några förstärkare som har separat gaininställning för analog 5.1 "bypass", men dom är sällsynta...

Så det gäller att titta på respektive blu-ray modells funktioner.

/Lennart

Återgå till Teknikforum