Hur lång är porten?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Hur lång är porten?

Inläggav PontusEriksson » 2009-08-25 17:09

Har funderat på det här ett tag men kommer inte på nå' vettigt...

Titta på min bild, vilket av måtten har porten, eller är det nåt annat som gäller?

Bild

Mvh :)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-08-25 18:15

Det beror på vilket mått du vill mäta, är det mellan ändarna är "A" korrekt! ;)

Eller, om du vill ha måttet de flesta simuleringsprogram vill ha inmatat så brukar det bli lite längre än "A", detta p.g.a. att luften precis i ändarna också svänger med och bidrar till luftmassan i porten.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2009-08-25 18:19

:)

I Basta! finns det ju något som heter "actual port length" eller nåt sånt, vill alltså veta vad som räknas in i det måttet. Räknas båda "strutarna" in, eller bara den raka delen, eller bara ena struten?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-08-25 18:34

Pontus91 skrev:I Basta! finns det ju något som heter "actual port length" eller nåt sånt, vill alltså veta vad som räknas in i det måttet. Räknas båda "strutarna" in, eller bara den raka delen, eller bara ena struten?

(det här svarar Svante säkert mycket bättre på, men jag kan ju svara lite jag med :) )

Då bör det vara "A" du skall mäta. Jag hade bortsett från de avrundade ändarnas påverkan på längden då den blir liten jämfört med andra osäkerheter (t.ex. så kan volymen elementet ser vara lite svår att bestämma exakt då dämpmaterialet gör lådan lite större (egentligen att den beter sig lite mer isotermiskt))

Man kan räkna mer exakt på portlängden för portar där arean inte är konstant, men det blir ganska jobbigt och ofta kommer man tillräckligt nära genom att approximera en rak port utan avrundade portändar/ändrad area

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-08-25 18:43

ää.. nu är det väl så att portlängden bara är ungefärlig, man måste mäta och justera aktuell längd för sin lådda
Bikinitider

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2009-08-25 18:44

Ni menar alltså att det inte spelar så stor roll om man mäter med eller utan strutar?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-08-25 19:03

jag menar att siffrorna som uppges i programmen är mellan tummen och pekan, för att bli 100 måste man mäta sig fram

hurvida det är nödvändigt med rundade portar kan jag inte svara på
Bikinitider

Återgå till Teknikforum