Dämpning eller diffusion på vägg mellan dipolhögtalare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ToJo

Dämpning eller diffusion på vägg mellan dipolhögtalare?

Inläggav ToJo » 2009-09-17 13:52

Hej!
ny på detta forum, men med en hel del hifi-historia bakom mig. Mycket högtalarbygge på 70 och 80-talet och nu på gång igen efter ett tiotal år i dvala. Nog om detta.

Vi håller på att renovera vardagsrumm/lyssningsrum, så jag kan göra lite saker i väggar etc. och behöver lite råd från den samlade kunskapsbasen.

Kort beskrivning.
jag kör sedan lite mer än ett halvår med Magneplanar MG12:or kompletterade med en Mirage dipol-sub. Högtalarna står placerade med fri luft framför bakom och på sidorna (mer än 2-meter), men ca 50 cm framför en vägg på vilken en platt TV är monterad, vinklade mot sweet-spot. TV:n är monterad på ett stativ som går att flytta framåt och vinkla. Högtalarnas innerkanter ligger ca 5-10 cm utanför väggens respektive ytterkant. Väggen är ca 2 meter bred. På detta sätt får jag alltså dipolernas ena snett bakåtljud att slå i väggen. framför tv:n finns i vanlig ordning ett soffbord och under det och en bit framför så ligger en tjock tuftad ullmatta. Lyssningspositionen (soffan) står upp emot motstående vägg (gipsskiva). TV väggen har jag byggt om med extra reglar och bytt gipsskivan mot MDF. Tänker mig att lägga någon dämpning i väggen för att undvika lådljud mm. Väggen kommer att kläs med microlit (en tunn non-woven väv) och målas.

Än så länge har jag gjort lite egna tester.
Först spelade jag med grunduppställningen och TV:n tight mot väggen. Sen flyttade jag ut TV:n ca en halv meter och upplevde det som om ljudnivån sjönk, främst i mellanregister och diskant, vilket ju var väntat. Jag stängde ju i princip in huvuddelen av reflexerna bakom TV:n. Upplevdes också som om ljudbiden blev mer fokuserad.
Fortsatte sen med att drapera en fleecefilt över Tv:ns baksida och över stativet vilket kändes som ytterligare en förbättring.

Mina tankar nu är att försöka att få till något mer permanent på TV-stativet och att flytta fram TV:n vid "finlyssning", men finns det andra erfarenheter/kunskaper bland detta forums kunniga samling?

Kan man göra öppningar i MDF:en och nyttja dämpningen i väggen?
Hur ställer det sig då med klädseln av väv och målning? Hur stora öppninghar måste det vara kontra att dom inte skall synas genom väven? Kanske ska man prova med diffusorer i stället? Eller ska dom sitta på motstående vägg bakom soffan? Alla kommentarer tas emot med tacksamhet.

Kan tillägga att rummet är ganska brett (13 meter) inklusive angränsande öppna med oregelbundna och snedställda väggar vilket gör att det inte känns som om det är några större problem med stående vågor etc.

/ Tomas

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-09-17 14:12

Om jag förstår der rätt så är rummet smalt och då får du antagligen en effektiv avskärmning av reflektionerna mot bakväggen när TV:n dras fram.

Diffusion är säkerligen bättre än ingenting men jag tycker dämpning vid bakvägg är att föredra med dipoler såväl som med andra högtalare.

Glesa reglar med gullfiber mellan och väv frampå så det ser ut som en vanlig vägg?

Aha, näe om du målar en väv så blir den reflektiv i mellan... går bort!

Jag skulle nog göra en vanlig vägg och sedan antingen skymma några absorbenter med drapperier eller bygga absorbenterna snyggt, klä med tyg sommatchar rummet och rama in det hela med trä som matchar.

Finns trådar om sådana mycket lyckade lösningar om du söker.

Just det.. välkomen!! :D

edit: Jag förstår nog inte din beskrivning av rummets mått.

Stående vågor har du sannolikt även om rummet är 13 meter i en dimension.
/Peter

Användarvisningsbild
ToJo

Inläggav ToJo » 2009-09-17 14:18

Tack för kommentarerna. Tänkte på samma sätt vad det gäller ribb och målning, jag håller på att bearbeta estetiska rådet.

Ett litet tillägg.
Det är ca 3.6 meter mellan TV-vägg och motstående vägg.

/ Tomas

Återgå till Teknikforum