-3dB eller -6 det är frågan.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
2-ch

-3dB eller -6 det är frågan.

Inläggav 2-ch » 2009-10-08 09:35

Har reflekterat över att det vid mätningar anges nivå vid -3dB och ibland vid -6dB.
Är det tycke och smak som avgör, eller är det enligt olika normer?

*edit. ops... frekvensmätningar alltså.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: -3dB eller -6 det är frågan.

Inläggav Svante » 2009-10-08 09:47

2-ch skrev:Har reflekterat över att det vid mätningar anges nivå vid -3dB och ibland vid -6dB.
Är det tycke och smak som avgör, eller är det enligt olika normer?

*edit. ops... frekvensmätningar alltså.

Frekvens anges i Hz, inte dB... ;)

Men om du nu menar att extrahera ett "frekvensområde" från tonkurvemätningar så är det nog bara olika normer, eller bara olika syfte hos den som gör förenklingen.

För det är en förenkling. Ofta är det en ganska dum förenkling, eftersom tonkurvan i sig säger så mycket mer om hur en apparat beter sig än bara den där enda siffran.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2009-10-08 10:59

Det här är intressant: Frågan är ju om -3 dB eller -6 dB representerar en halvering av signalstyrkan.

När det gäller dB angivelse av spänningar så brukar konventionen vara att man kvadrerar kvoten mellan mätvärde och referens. Mao, en faktor 20 hamnar framför logaritmen så att -6 dB (egentligen -6.02 dB) motsvarar halvering av spänningen. Det är för att den elektriska effekten genom en resistans är proportionell mot kvadraten på spänningen och man vill kunna använda samma siffror i jämförelser mellan dessa två storheter. Om delningsfilter brukar man ju säga att de faller/stiger 6 dB, 12 dB, 18 dB osv. per oktav. Alltså linjär, kvadratisk, kubisk osv. förstärkning/dämpning i termer av spänning, men ^2, ^4, ^6 i termer av effekt i en tänkt last.

När det gäller ljudtryck så gör man på samma sätt, dvs. en faktor 20 hamnar framför logaritmen. Det finns en analogi med elektriska fallet: Ljudintensiteten, I (N/m2) fås som ljudtrycket, p, i kvadrat genom akustiska impedansen, Z (Ns/m3).

OK, men det betyder alltså att -3 dB SPL inte motsvarar en halvering av ljudtrycket. Vilket jag hade fått för mig, jag undrar varför? :? Eller räknar man ibland annorlunda när man anger ljudtrycket i dB i samband med frekvenssvar för för högtalare?

Jag jag fattat galet? :?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-10-08 12:14

Svante skrev:Frekvens anges i Hz, inte dB... ;)

Så tokigt det kan bli ibland :lol:

Det har alltså inget med hörseln att göra?
Ett helt ovetenskapligt intryck är att när det pratas om en subs utsträckning nedåt så är man lite generösare och använder sig av -6dB punken. Men "normala" högtalare oftare anges med -3dB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-08 12:20

gnypp45 skrev:OK, men det betyder alltså att -3 dB SPL inte motsvarar en halvering av ljudtrycket.

Stämmer. -6dB är en halvering av ljudtrycket. -3dB är en halvering av ljudintensiteten.

Man kan jämföra ljudtryck med spänning och ljudintensitet (inte helt korrekt dock) med elektrisk effekt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2009-10-08 12:26

2-ch skrev:
Svante skrev:Frekvens anges i Hz, inte dB... ;)

Så tokigt det kan bli ibland :lol:

Det har alltså inget med hörseln att göra?
Ett helt ovetenskapligt intryck är att när det pratas om en subs utsträckning nedåt så är man lite generösare och använder sig av -6dB punken. Men "normala" högtalare oftare anges med -3dB.

-3dB som i 71% eller som i 50%?

Edit: Naqref svarade på min fråga. Tack!

Återgå till Teknikforum