högtalarelement utan fjädring, fungerar det?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
slockna

högtalarelement utan fjädring, fungerar det?

Inläggav slockna » 2009-10-15 14:08

alltså rent hypotetiskt så har jag ett traditionellt spole-tratt-magnet-element där konen rör sig utan motstånd längs hela slaglängden.

Jag antar att om det monteras i fri luft kommer konen att göra max utslag om man kopplar på även en liten likspänning, stämmer det, eller rör sig konen proportionellt till spänningen ändå ?

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: högtalarelement utan fjädring, fungerar det?

Inläggav steveo1234 » 2009-10-15 14:15

slockna skrev:alltså rent hypotetiskt så har jag ett traditionellt spole-tratt-magnet-element där konen rör sig utan motstånd längs hela slaglängden.

Jag antar att om det monteras i fri luft kommer konen att göra max utslag om man kopplar på även en liten likspänning, stämmer det, eller rör sig konen proportionellt till spänningen ändå ?

Det funkar utmärkt.
Kopplar du ett element till en svag likspänning, ex ett 1,5V batteri så rör sig konen ett par millimeter och stannar sen.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: högtalarelement utan fjädring, fungerar det?

Inläggav Naqref » 2009-10-15 14:50

slockna skrev:alltså rent hypotetiskt så har jag ett traditionellt spole-tratt-magnet-element där konen rör sig utan motstånd längs hela slaglängden.

Den kommer att slå max.

För låga frekvenser så är kraften som förflyttar konen precis samma som vid höga frekvenser nämligen F=Bil (flödestätheten i magnetgapet*strömmen i talsoletråden*längden av talspoletråden i magentgapet). Om inget kommer att hålla emot så kommer konen att röra sig tills den slår i något annat. Det som håller emot konen vid låga frekvenser är fjädringsstyvheten N/m (eller omvänt kompliancen Cms [m/N]). Om man kollar på båda ekvationerna så kan man få ut slaget vid en given spänning till A=Cms*B*l*U/Re (ersatte strömmen i med U/Re). Slaget blir alltså proportionellt mot spänningen endast om man har en komplians som inte är oändlig (det motsvarar oändligt mjuk fjädrning).

För höga frekvenser så är slaget mest beronde på massatrögheten (F=m*a) hos membranet så har man en väldigt mjuk fjädring så kan det räcka att föra tillbaka membranet mot mittenläget statistiskt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-10-15 15:20

ok, antar jag rätt att ett sådant element enbart skulle fungera i ganska små (hermetiskt) slutna lådor? alltså enbart luftfjädrad? (sen får man hoppas på att omgivningen håller konstant tryck.)

Antar jag också rätt i att det skulle fungera bättre i en sådan låda än ett element med samma motorstyrka fast med fjädrande spindel

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-10-15 21:23

Har för mig att Audioscan sålde en Fostex 10" utan kantupphängning !?
8O Tror den hette SLE eller något sådant...

Den var i allafall snygg :D ! De såldes även i ett färdigt system, med band element i mellan, och diskant register. Påminde lite om Martin Logan till utseendet...... 8)

Undrar vad vitsen var? 8O

Edit: Minnet kan spöka :? , men undrar om inte bandelementen hette RegularPhase !? (lite OT :oops: )
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Återgå till Teknikforum